5 روش برای جلوگیری از "اطلاعات غلط" در مورد ویروس کرونا

همه ما مسئول کاهش سرعت شیوع بیماری هستیم و در این زمینه، هر عملی قابل اهمیت است. این امر در مورد مبارزه با اطلاعات غلط نیز وجود دارد که مدام به تعداد اخبار، حذف کردن حقایق، شایعات و اخبار جعلی، اضافه می شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO) این پدیده را به عنوان یک بیماری موثر توصیف کرده است.

تحقیقات ما در مورد تبلیغات شبکه های اجتماعی نشان می دهد که عدم واکنش تماشاگران می تواند گسترش اخبار جعلی را تشویق کند. هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، می تواند در جنگ با اطلاعات نادرست، سهیم باشد. به عنوان مثال، بسیاری از قبل این کار را با ایجاد فیلم یا آهنگ با پیام های پیشگیرانه، انجام می دهند.

به اندازه ویروس خطرناک است

طبق گزارش WHO، بیماری اطلاعاتی مربوط به COVID-19 به همان اندازه ویروس، خطرناک است. اقدامات پیشگیرانه کاذب مانند درمان های سنتی آفریقایی و درمان های جعلی، مانند خوردن سیر، نوشیدن آب گرم با برش های لیمو یا الکل تقلبی، مانع مبارزه با بیماری می شود.

به همین ترتیب، تئوری های توطئه، چین را به تولید ویروس متهم می کنند، برج های سلول 5G را مسئول انتشار این بیماری می دانند یا بیل گیتس را متهم می کنند که باعث اپیدمی شده تا به ما واکسن بفروشد.

چنین شایعات، افسانه ها و حقایق اغراق آمیز به شکل های جدید بیگانه هراسی به صورت آنلاین و آفلاین، دامن می زند. بسیاری از افراد با اصالت چینی یا آسیای شرقی مورد توهین، تعرض و یا انکار خدمات قرار می گیرند. گروه های مذهبی، اقلیت و نخبگان به دلیل گسترش آن به صورت آنلاین، سرزنش می شوند.

شایعه پراکنی

کاربران اینترنتی که فیلم ها یا عکس هایی را که ویروس را مسخره می کنند، به اشتراک می گذارند، حتی بدون هیچ گونه قصد مخرب، در معرض انتشار اطلاعات نادرست هستند. در این موارد، خطر ایجاد وحشت و سردرگمی در مردم، وجود دارد. مردم دیگر نمی دانند به چه کسی اعتماد کنند و در معرض دستکاری و جرایم اینترنتی آسیب پذیرتر می شوند.

نگرش پکن از دیگر منابع سردرگمی است. دولت های غربی به سرپرستی آنگلا مرکل؛ صدراعظم آلمان، دولت چین را درباره ریشه ویروس و میزان واقعی شیوع همه گیر در چین، زیر سوال برده اند. علی رغم انکار پکن برای پنهان کردن حقایق، ناپدید شدن افشاگران چینی باعث دامن زدن به گمانه زنی ها می شود، خواه درست باشد یا نه.

مقابله با اطلاعات غلط

اقدامات متعددی برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی در نظر گرفته شده است. کشورهای آسیایی نیز در اجرای تعقیب کیفری مربوط به اطلاعات غلط در مورد COVID-19 دریغ نکرده اند.

در کبک، خدمات بررسی واقعیت مانند ردیاب شایعه در دسترس عموم است. WHO از شبکه موجود خود به نام EPI-WIN برای ردیابی اطلاعات غلط به چندین زبان استفاده می کند. همچنین از غول های فناوری می خواهد اخبار نادرست را فیلتر کرده و اطلاعات را از منابع معتبر، ارتقا دهند.

Google اطلاعات گمراه کننده درباره COVID-19 را از YouTube ،Google Maps، سیستم عامل های توسعه آن مانند Play و تبلیغات حذف می کند. از جمله موارد دیگر، توییتر است و حساب هایی را که منابع معتبر اطلاعاتی درباره COVID-19 هستند، بررسی می کند و نوشته ها را کنترل می کند تا اطمینان حاصل کند که کلمات کلیدی جستجو شده در خصوص ویروس به اطلاعات قابل اطمینان دسترسی می دهد.

WHO همچنین هشدار سلامتی را در WhatsApp و chatbot در مسنجر فیس بوک برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد ویروس، راه اندازی کرده است. سازمان ملل متحد نیز در مقابله با اطلاعات نادرست و کلاهبرداران سایبری که از بحران سو استفاده می کنند، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند. برنامه توسعه سازمان ملل متحد از اتحاد ویروس فاکتورهای کرونا پشتیبانی می کند  که  بیش از 100 حقیقت سنج را از بیش از 45 کشور در شبکه بین المللی بررسی می کند تا واقعیت ها جمع شوند.

از خودت محافظت کن

این اطلاعات به اندازه COVID-19 واقعی است. همانند ویروس، ما باید از هرگونه احتیاط برای محافظت از خود و عزیزان خود استفاده کنیم. اگر اطلاعات نادرست، سریع متوقف نشود، اخبار جعلی به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی به سرعت ویروسی می شوند و می توانند تعداد زیادی از کاربران را تحت تأثیر قرار دهند.

کنترل ویروس نامرئی اطلاعات نادرست که بعضاً علائمی ایجاد نمی کند، دشوار است. در حالی که به نظر می رسد در حال حاضر فاصله فیزیکی، اقدامات بهداشتی و استفاده از ماسک بهترین وسیله برای محدود کردن شیوع COVID-19 است، هوشیاری نیز یکی از بهترین راه های ریشه کن کردن اخبار جعلی است.

پیش از هر چیز، فقط چند کلیک طول می کشد تا اطلاعات نادرست را تشخیص دهید.

دوم، برای به دست آوردن اطلاعات معتبر، منابع مختلفی وجود دارد. منابع COVID-19 Poynter، هشدار COVID-19 در Google، بیماری ویروس کرونا (COVID-19) در وب سایت کبک که توسط دولت کبک و پلت فرم اطلاعات آنلاین WHO ارائه شده است، نمونه هایی از سایت ها برای مشاوره در صورت لزوم است.

غرق شدن در اطلاعات غیرقابل اندازه گیری از هزاران منبع، یک چالش بسیار بزرگ است. مردم ممکن است تعجب کنند که چگونه حتی شرکت های چند ملیتی و دولت ها، قادر به کاهش دامنه این اطلاعات نیستند و چگونه می توانند نقش معنی داری را داشته باشند.

کاهش انتشار

بررسی واقعیت و بحث منطقی برای مقابله با بیماری مربوط به COVID-19 ضروری است، اما این استراتژی ها، می توانند اثرات سوئی داشته باشند.

مطالعه زیکا در مورد ویروس نشان داد که تلاش برای دفع اطلاعات نادرست، باورهای غلط در مورد ویروس را کاهش نمی دهد، بلکه اعتماد به نفس مردم را در صحت اطلاعات اپیدمی WHO کاهش می دهد. یکی از دلایل ذکر شده این است که برخی از افراد به جای رمزگشایی اطلاعات پیچیده در یک محیط آشفته، جایی که اطلاعات واقعی کمی در مورد منابع تهدید جدید و نحوه محافظت در برابر آن در دسترس است، به توضیحات ساده متوسل می شوند.

اما اقدام علیه اطلاعات نادرست از پایه و در بدنه اطلاعات، به عهده همه افراد است. در اینجا پنج اقدام برای جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست آورده شده است:

1. وقتی به شبکه های اجتماعی نگاه می کنید، دید انتقادی داشته باشید.

2. اطلاعات نادرست را در شبکه های آنلاین خود قرار ندهید. با ادب می توانید از شخصی که آن را به اشتراک گذاشته است بخواهید تا آن را حذف کند.

3- اطلاعات نادرست را به مدیران سیستم عامل، گزارش دهید.

4- در صورت تردید، برای تأیید اطلاعات مشترک، وقت بگذارید.

5- سر و صدای بیشتری نسبت به افرادی که اطلاعات دروغ به اشتراک می گذارند، ایجاد کنید.

 با این حرکات ساده و اغلب با به اشتراک گذاشتن اطلاعات معتبر، شما و اطرافتان، کمتر در معرض خطرات موجود در این بیماری قرار می گیرید. کاربران شبکه های اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری به شکل آنلاین، وقت می گذرانند. ضروری است که آنها به سهم خود برای جلوگیری از انتشار اخبار دروغ که احتمالاً انتشار آنها حتی پس از پایان مهار این بیماری ادامه خواهد یافت، انجام دهند.

 منبع
the Conversation