شهر هوشمند دقیقاً چیست و چگونه شهری است؟


 شهر هوشمند دقیقاً چیست و چگونه شهری است؟

اخیراً صحبت های زیادی در مورد شهرهای هوشمند شده است, اما آیا می دانید واقعا به چه شهرهایی, شهر هوشمند می گویند؟ چه چیزی یک شهر هوشمند را تعریف و آن را از یک شهر معمولی متفاوت می کند؟

 ما در تیم تولیدمحتوای سافتینجا تصمیم داریم هر ماه یک موضوع روز دنیا رو معرفی و مجموعه مقالات و مباحث مربوط به اون بحث رو معرفی کنیم.
موضوع اول ما در این سلسله مباحث، در مورد (smart city)  هست. در اولین مقاله از این موضوع به معرفی مفهوم شهر هوشمند می پردازیم.

اخیراً صحبت های زیادی در مورد شهرهای هوشمند شده است, اما آیا می دانید واقعا به چه شهرهایی, شهر هوشمند می گویند؟ چه چیزی یک شهر هوشمند را تعریف می کند و آن را از یک شهر معمولی متفاوت می کند؟

به طور کلی، شهر هوشمند شهری است که برای ارائه خدمات و حل مشکلات شهر از فناوری استفاده می کند. یک شهر هوشمند کارهایی نظیر بهبود حمل و نقل و دسترسی شهری، بهبود خدمات اجتماعی، ارتقا پایداری شهری را انجام می دهد و به شهروندان خود صدایی برای شنیده شدن می دهد.

گرچه اصطلاح "شهرهای هوشمند" جدید است ، اما این ایده جدید نیست. شهرهای روم باستان در واقع از عناصر این مفهوم، مانند استفاده از فناوری برای سهولت زندگی شهروندان خود استفاده می کردند. قنات ها و سیستم های تخلیه آب فقط دو نمونه از این موضوع هستند. 
اهداف اصلی یک شهر هوشمند بهبود کارایی سیاست های مفید شهری، کاهش ضایعات و مزاحمت های موجود، بهبود کیفیت اجتماعی و اقتصادی و به حداکثر رساندن مشارکت و همه گیری اجتماعی است.

برای درک اینکه یک شهر هوشمند چیست ، مهم است که بدانیم "هوشمند" در این زمینه به شاخصی که شهر را تعریف کند اشاره نمی کند، بلکه بیشتر به عنوان یک ابزار تعریف می شود.

"هوشمندی" توصیف توانایی شهر در ایجاد رفاه برای شهروندان است. اما این فقط به بهره ای که شهروندان از خدمات شهرداری و دولت به آنها ارائه می دهند, گفته نمی شود. یکی از عناصر اصلی یک شهر هوشمند, ارزشمند شدن مشارکت و همراهی شهروندان است و این موضوع حول این ایده است که شهروندان شهر را خلق می کنند، نه برعکس.
شهرها از این ابزار برای جمع آوری داده ها در زمان واقعی در مورد انواع موارد از جمله ترافیک، کیفیت آب و هوا و حتی میزان بهره مندی از تابش خورشید و سایر اطلاعات مفید استفاده می کنند. با این اطلاعات، دولت می تواند بلافاصله برای حل تقریباً هر مشکلی اقدام کند.

 


یکی از شناخته شده ترین کاربردهای این ابزار نصب سنسورها در خیابان ها است که مسائلی مانند جای خالی پارکینگ و راه بندان را شناسایی می کنند، مدت زمان رسیدن اتوبوس بعدی را تخمین میزند و کیفیت آب و هوا را اندازه گیری می کند. حتی موارد دیگری نیز وجود دارند که به موارد زیست محیطی می پردازند، نظیر سنسورهایی که تعداد عابران پیاده را تشخیص می دهند. سنسورها می توانند میزان روشنایی خیابان را در صورت عدم وجود افراد کاهش دهند و در نتیجه باعث صرفه جویی در مصرف برق می شوند.

برای استفاده از این داده ها، دولت ها به روشی نیاز دارند که کلیه اطلاعات را به روشی مفید و عملی سازماندهی کند. به همین دلیل بیسمارت "شاخص های شهر بهتر بیگوف " (bigov_better_city_indicators) را ایجاد کرده است که به شما امکان می دهد داده ها را به صورت گرافیکی کنترل و تجسم کنید، بنابراین می توانید روندها و الگوها را به وضوح و به سرعت درک کنید.
این نوع اطلاعات فقط برای دولت ها در دسترس نیست. با استفاده از برنامه هایی مانند ApparkB ، Bicing  و موارد دیگر، مردم می توانند برای برنامه ریزی بهتر روز خود از داده ها استفاده کنند.
به عنوان مثال، بارسلونا با استفاده از داده هایی درباره چگونگی استفاده واقعی مسافران از وسایل حمل و نقل عمومی، شبکه اتوبوس های هوشمند جدیدی ایجاد کرد. این شبکه جدید کارآمدتر است و به 95٪ از ساکنان شهر دسترسی به سرویس اتوبوس با عملکرد بهتر  را می دهد. شبکه جدید اتوبوسرانی خدمات بهتر و پرتکرارتری را ارائه می دهد. ایستگاه های اتوبوس نیز به خوبی به سایر شبکه های حمل و نقل متصل هستند.

این شهر همچنین از حسگرهای GPS برای بهبود خدمات اورژانسی پزشکی استفاده می کند. چراغ های راهنمایی آمبولانس ها را تشخیص می دهند و خروجی آنها را اصلاح می کنند تا سرویس های اضطراری بدون ایجاد موقعیت های خطرناک در سریعترین زمان ممکن در شهر حرکت کنند.
برنامه دیگری که به ساکنان بارسلونا راهی برای بهبود زندگی خود از طریق فناوری می دهد ، Bústia Ciutadana  است.

با استفاده از برنامه ، آنها می توانند اطلاعات مربوط به مواردی مانند چراغ های راهنمای خراب شده یا زباله دانی های پر را برای شما ارسال کنند. به این ترتیب ، مقامات می توانند تیمی را برای رفع مشکل در اسرع وقت بفرستند.

 :Main article link
https://blog.bismart.com/en/what-is-a-smart-city