تکنولوژی و مدیریت هوشمند آب در جهان

مدیریت هوشمند آب از چالش های صنعت آب مانند مسئله رشد جمعیت، مهاجرت، آلودگی اکوسیستم، استفاده مجدد آب، حقوق آب و بسیاری موارد دیگر به شمار می رود. دسترسی به آب از موارد حیاتی برای انسان است و استفاده از آن به شکل بهینه، بسیار مهم است.

در سال های اخیر، گزارش اقتصادی جهانی در مورد خطرات جهانی نشان داد که خطرات زیست محیطی قبل از خطرات اقتصادی، با بحران های آب در میان سه ریسک جهانی قرار گرفته است. انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵، ۷۰ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی کنند و تقریبا نیمی از جمعیت از مشکلات کمبود آب، رنج ببرند. سازمان ملل متحد گزارش می دهد که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱٫۸ میلیارد نفر با مشکل کمبود آب موتجه خواهند شد.

پس از این چالش ها، اتحادیه اروپا با همکاری فعالان محیط زیست، تلاش می کند تا استانداردهای مناسب و مقررات مربوط به مصرف آب را وضع کنند و مطمئن شوند که مصرف آب در راه درستی قرار خواهد گرفت. قبل از اجرای هر گونه قانونی، پارامترهایی کلیدی باید مورد توجه قرار گیرند. به عنوان مثال مقررات اقتصادی، کیفیت آب آشامیدنی و مقررات اقتصادی که اطمینان حاصل می کنند خواسته های مصرف کنندگان در حین حفظ اقدامات محیطی اقتصادی، به اجرا درمی آید. همه این چالش های اساسی نیازمند اقدامات فوری برای یک انقلاب تکنولوژیکی جدید بود. با سرعت بخشیدن به شهرنشینی، مصرف آب نیز به سرعت در حال افزایش است. استفاده کارآمد از منابع آب در دسترس، باعث بهبود کیفیت منابع آب می شود و برنامه ریزی بهتر، عامل بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مزایای مدیریت هوشمند آب

امروزه برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان از مدیریت هوشمند آب برای نظارت بیشتر و بهتر بر زنجیره تأمین آب از دسترسی به منابع آب تازه گرفته تا جمع‌آوری و بازیافت پسماندهای آبی برای جبران کم‌آبی، بهره می‌گیرند. مدیریت هوشمند آب شامل تجهیزات مربوط به اینترنت اشیا برای مدیریت آن همچنین سیستم‌ها و نرم‌افزارهایی است که تولید، توزیع و مصرف آب را بهینه می‌کند.

علاوه بر این، سنسورهای آبی با وجود کاربری‌های بسیار خود می‌تواند در مدیریت هوشمند آب هم مؤثر واقع شود؛ مدیران شهری می‌توانند با استفاده از این وسیله‌های کوچک کیفیت آب خام آبریز و پساب‌ها را اندازه‌گیری کنند، ظرفیت منابع آب را تغییر دهند و میزان فشار وارد بر لوله‌های توزیع این مایع را بررسی کنند.

 استفاده از کنتورها و سیستم‌های مدیریت هوشمند نیز می‌تواند در اندازه‌گیری مصرف آب در زمان واقعی، کمک به شناسایی مصرف بی‌رویه و تغییر الگوهای مصرف بسیار مؤثر واقع شود. این نوع تکنولوژی برای تولید و توزیع آب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند از طریق بهبود عادات مصرف آب، به مدیران شهری در رسیدن به اهداف پایدار در زمینه آب کمک کند.

از دیگر اقداماتی که می‌تواند در مدیریت آب و پایان دادن به بحران کمبود این مایع حیاتی مؤثر واقع شود، استفاده از سیستم‌های توزیع خودکار است که از طریق سنسورهایی محقق می‌شود و کنترل تأمین آب را در پی دارد. بسیاری از مدیران حتی از سنسورها برای آبیاری هوشمند بهره می‌گیرند و از این طریق مصرف آن را به حداقل می‌رسانند.

مدیریت آب از طریق اینترنت اشیا نیز می‌تواند به برنامه‌ریزان شهری در مصرف پایدار و منطقی آب همچنین بازیافت منابع آبی مؤثر واقع شود و به بحران کمبود این مایع ضروری خاتمه دهد که در نتیجه رشد جمعیت، افزایش مسائل زیست‌محیطی و فشار زیاد بر بخش کشاورزی و غذا هر روز نسبت به قبل پ شدت بیشتری می‌یابد. در این راستا، بهره‌وری از تکنولوژی می‌تواند به کاهش حجم آب تلف شده در حین آبیاری زمین‌های زراعی و تولید محصولات منجر شود که البته این نتیجه از طریق استفاده از شیوه‌ های هوشمند آبیاری، مدیریت آب مورد نیاز محصولات و کنتور آب هوشمند، امکان‌پذیر است.

استفاده از اینترنت اشیا همچنین می‌تواند به بهبود کیفیت و پیشگیری از آلودگی آب یا اسیدی شدن آن منجر شود و کارایی بهتر سیستم‌های مدیریت آب مانند مخزن‌ها، کارخانه‌های تصفیه و مراکز توزیع و بازیافت پساب را در پی داشته باشد. علاوه بر این، کمپانی‌ها می‌توانند با استفاده از اینترنت اشیا اقدامات مهمی نظیر کنترل فشار، دما و جریان آب را در نظر بگیرند و از آسیب به تجهیزات آب جلوگیری کنند. در ادامه ای مقاله به معرفی شهرهایی پرداخته می‌شود که مدیران آن‌ها توانسته‌اند با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های هوشمند به طور موفق آب را مدیریت کنند.

والنسیا، اسپانیا

تأمین آب مورد نیاز مردم یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران کلانشهر والنسیا در اسپانیا بوده است. مدیران این شهر کمپانی ای به نام EMIVASA را تاسیس کرده اند که به مدت حدود یک قرن در تأمین آب باکیفیت بالا برای شهروندان تجربه دارد. علاوه بر این، همکاری والنسیا با کمپانی مدیریت هوشمند آب اتریشی به نام scan منجر به افزایش قابلیت و کارآمدی خدمات آب در این شهر شده است.

نرم‌افزاری که کمپانی اتریشی به کار گرفته، عملکرد هوشمند توزیع آب در والنسیا را امکان‌پذیر و مدیران شهر را به پیش‌بینی نوسان‌های احتمالی در کیفیت و تقاضای این ماده حیاتی قادر کرده است، این یعنی برنامه‌ریزان والنسیا می‌توانند به شکلی فعال و با سرعت زیاد، هر گونه بحران مدیریتی مربوط به آب را به حداقل برسانند و مصرف آن را بهینه کنند.

کیپ‌ تاون، آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی به مدت زیادی به با بحران کمبود آب دست و پنجه نرم کرده و این در حالی است که مدیران کیپ‌تاون، پایتخت کشور با موفقیت تمام، این مسئله را بررسی کرده و به پیامدهای مثبتی در این زمینه دست یافته است. مقامات شهر طی ۱۵ سال اخیر، توانسته‌ اند با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته روز دنیا، مصرف آب را در سراسر شهر، حتی با وجود افزایش چشمگیر جمعیت آن، حدود ۳۰ درصد کاهش دهند. علاوه بر این، مدیران به طور مرتب برنامه‌ هایی ارائه و شهروندان را به بهینه‌سازی مصرف آب سوق داده‌ اند. تعویض لوله‌های قدیمی برای جلوگیری از هدر رفتن آب، تنظیم فشار آب و بهبود سیستم‌های کنترل آب، از دیگر اقدامات مدیران شهر برای مقابله با بحران کمبود این مایع بوده است.

استکهلم، سوئد

بیشتر کشورهای نوردیک، واقع در اروپای شمالی و اقیانوس اطلس به بهره‌ وری از نگرش‌های دوستدار محیط زیست در جهان شهرت دارند. بنابراین، جای تعجب نیست اگر استکهلم، پایتخت سوئد به عنوان یکی از کشورهایی با بهترین تدابیر مدیریت هوشمند آب در جهان شناخته شود. مقامات شهر در سال ۲۰۱۷ به همکاری با کمپانی‌هایی نظیر ICT Ericsson پرداخت تا پروژه شبکه‌ های مدیریت آب را راه‌ اندازی کند. استفاده از سنسورهای هوشمند، به مدیران شهری اجازه می دهد که کیفیت آب و پیشگیری از هدر رفتن آن کرد و شهر را در مسیر تأمین آب سالم و کافی برای شهروندان سوق دهد.

منبع
luxshir
ایمنا