100 برند برتر جهان در سال 2020

ما در ایران کلمه برند یا به عبارتی برند بودن را به عنوان یک سمبل کیفیت می‌شناسیم پس چه زمانی یک شرکت یا کمپانی یا حتی یک سرویس تبدیل به یک برند می‌شود؟ بنظر شما با ارزش ترین برندها در سال 2020 کدامند؟ جالب است که بدانید تحت تاثیر کرونا امسال این لیست تغییرات جالبی را در یک سال مشاهده کرد.
شاید سال‌ها زمان نیاز باشد تا یک شرکت خوب به سطحی برسد که بتوان آن را یک برند خطاب کرد ولی آیا برای همیشه برند خواهد ماند؟
جواب منفیست، جالب است بدانید برای از بین رفتن همین برند تنها یک لحظه کافیست.

اگر یک نگاهی کلی به برند‌های معروف جهان بیاندازیم متوجه می‌شویم که با ارزش ترین برندها در حال حاضر متعلق به مجموعه های بزرگ جهانی هستند که دامنه فعالیت آن‌ها بسیار گسترده است.
در واقع داریم از میلیارد‌ها دلار سود سالیانه صحبت می‌کنیم و تاثیر قابل توجهی که این شرکت‌ها بر افکار عمومی جهان دارند و در نتیجه باعث می شود ردپای آن‌ها در سرتاسر جهان مشخص باشد.

100 برند برتر جهان
بر طبق گزارش منتشر شده از سوی howmuch که در تاریخ 2020/02/20 منتشر شد، آمریکای شمالی، اروپا و آسیا خواستگاه 100 برند برتر هستند و تنها شرکت نفتی آرامکو (Aramco) عربستان سعودی با ارزشی حدود 47 میلیارد دلار از خاورمیانه مهمان این رده بندی است.
4 برند در این فهرست دارای ارزشی بالاتر از 100 میلیارد دلار هستند که 3 برند در زمینه تکنولوژی مشغول به فعالیت هستند. (البته اگر شرکت آمازون (Amazon) را یک کسب و کار خرده فروشی به حساب آوریم).
با اینکه اکثر شرکت‌ها در سال گذاشته با افزایش ارزش برند خود مواجه شدند ولی تعدادی مانند شرکت مک دونالد (McDonald) با کاهش چشمگیر ارزش برند خود مواجه شد (44 میلیارد دلار در سال 2019 در مقابل 37 میلیارد دلار در سال 2020).

زمینه فعالیت برندها
- شرکت‌های تلویزیونی و رسانه‌ای(با سهمی معادل 328 میلیارد دلار)
- کارخانه‌های خودرو سازی( با سهمی معادل 370 میلیارد دلار)
- بانک‌ها( با سهمی معادل 454 میلیارد دلار)

اطلاعات استفاده شده در این مقاله از سامانه مرجع برند ها یعنی Brand Finance جمع آوری شده است. تحلیلگران حوزه برند عوامل مختلفی را برای رتبه بندی قدرت برند ها مد نظر قرار می دهند:
- سرمایه گذاری این شرکت‌ها بر بازاریابی
- حقوق صاحبان سهام
- تاثیر آن ها بر عملکرد مالی شرکت

در دسته بندی تصویری برندها، بزرگی دایره ها (حباب ها) نشان دهنده میزان ارزش هر برند نسبت به سایرین می باشد. در نتیجه بزرگترین دایره نشان دهنده با ارزش ترین برند است. همچنین سعی شده دسته بندی بر اساس صنعت و مکان جغرافیایی انجام گیرد. نتیجه حاصل شده تصویری رنگارنگ، جذاب و متنوعی از این برند‌های شناخته شده در جهان می‌دهد.

10 برند با ارزش جهان در سال 2020

از این جدول نتایج زیر حاصل می شود:
1-آمازون (Amazon) با ارزش حدودی 220 میلیارد دلار -(صنعت خرده فروشی-Retail) – با ارزش ترین برند
2-گوگل (Google) با ارزش حدودی 160 میلیارد دلار -(صنعت تکنولوژی- Tech)
3-اپل (Apple) با ارزش حدودی 140 میلیارد دلار -(صنعت تکنولوژی-Tech)
4-مایکروسافت با ارزش حدودی 117 میلیارد دلار -(صنعت تکنولوژی-Tech)
5-سامسونگ با ارزش حدودی 94 میلیارد دلار -(صنعت تکنولوژی-Tech)
6-بانک ICBC با ارزش حدودی 80 میلیارد دلار -(صنعت بانکی-Banking)
7-فیسبوک با ارزش حدودی 79میلیارد دلار -(صنعت رسانه-Media)
8-فروشگاه زنجیره ای والمارت با ارزش حدودی 77 میلیارد دلار -(صنعت خرده فروشی-Retail)
9-پینگ آن با ارزش حدودی 69 میلیارد دلار -(صنعت بیمه-Insurance)
10-هوآوی با ارزش حدودی 65 میلیارد دلار -(صنعت-Tech)

جای هیچ تعجبی نیست که مشاهده می‌کنیم بالاترین جایگاه‌ها یعنی با ارزش ترین برندها در بین این 100 برند برتر متعلق به آمریکای شمالی، آسیا و اروپا است. تنها شرکت غول پیکر نفتی Aramco است که در خاورمیانه قرار دارد. عربستان سعودی منابع عظیم خدادی نفت را در اختیار دارد پس به طور طبیعی برند شرکت نفتی آرامکو (Aramco) از توجه و شناخت زیادی در جهان برخوردار است. ارزش امروز بازار این شرکت حدود 1.8 هزار میلیارد دلار می‌باشد.

جالب است بدانید تعدادی کشور خاص مالک برند‌های صدر این رتبه بندی هستند ولی این برند ها شامل یک صنعت یا بخشی مشخص نمی‌شوند. البته شرکت‌های حوزه ی تکنولوژی و فناوری به لطف معیار‌های بالای ارزش گذاری و شناخت راحت‌تر جامعه جهانی نسبت به برند آن ها، حضور قابل توجه ای در این لیست دارند.

برندهای تازه وارد به لیست صد برند برتر سال ۲۰۲۰:
برند اینستاگرام با رتبه ۱۹
برند یوتیوب با رتبه ۳۰
برند زوم با رتبه ۱۰۰
برند تسلا با رتبه ۴۰
 برند جونی والکر با رتبه ۹۸

تاثیر ویروس کرونا بر برندها
همچنین در رتبه بندی بهترین برندهای جهانی ۲۰۲۰ “تأثیر ویروس کرونا” مشاهده شد که بسته شدن فروشگاه های جهانی باعث افت ارزش برند زارا Zara (رتبه ۳۵) و برند اچ اند ام H&M (رتبه ۳۷) به ترتیب ۱۳٪ و ۱۴٪ شد که هر دو حداقل شش مکان سقوط کردند رتبه بندی این سالها پس از دو سال به عنوان بخش برتر در حال رشد، برندهای لوکس در سال ۲۰۲۰ مورد توجه قرار گرفتند ، به جز برند هرمس رتبه ۲۸ که بین ۱-۹٪ افت کرد.

سایر برندها و صنایع از “تاثیر ویروس کرونا” بهره‌مند شده اند، به ویژه لجستیک (حمل و نقل) که رشد متوسط ​​۵ درصدی داشته است – UPS (رتبه ۲۴) ، FedEx (رتبه ۷۵) و DHL (رتبه ۸۱) همه رشد مثبت برند را مشاهده کرده اند.

PayPal (رتبه ۶۰) ، Visa (رتبه ۴۵) و Mastercard (رتبه ۵۷) نیز به ترتیب ۱۲ ، ۱۰ و ۵ مقام در رتبه بندی افزایش یافته اند. همه گیری ویروس کرونا و تغییر ناگهانی به سمت الکترونیکی به عنوان روش اصلی پرداخت به نفع این برندهای معتبر شد.

جابجایی برترین برندها در گزارش «اینتربرند»
نکته قابل توجه جابجایی جایگاه 5 برند برتر در این لیست در گزارش منتشر شده از سوی «اینتربرند» در اواخر سال 2020 است. در نهایت اپل توانست لقب ارزشمندترین برند جهان را در سال جاری از آن خود کند و در جایگاه نخست نشست. آمازون و مایکروسافت به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
اینتربرند، ارزش برند اپل را به صورت تقریبی 323 میلیارد دلار برآورد کرده است. آخرین تغییرات رتبه بندی برندهای مختلف جهان، خبر از سقوط گوگل به دو جایگاه پایین‌تر از سال قبل می‌دهد.

در نظر داشته باشید که این اعداد و ارقام ارزش برند را نشان می‌دهند و بیانگر ارزش شرکت‌های مربوط نیستند. برای مثال ارزش شرکت اپل کمی بیش از 2 تریلیون دلار است؛ در حالیکه ارزش برند براساس رتبه بندی اینتربرند در حدود 323 میلیارد دلار برآورد شده است.

سال 2020 مسایل و چالش‌های خاص خودش را داشت و همه گیری کرونا باعث شد برخی برندها دچار مشکلاتی شوند. براساس گزارش اینتربرند، ارزش کل 100 برند برتر جهانی درحدود 9 درصد در سال جاری افزایش یافته است.
ارزش کل 100 برند برتر جهان نیز بیش از 2 تریلیون دلار از سوی اینتربرند برآورد شده است. بررسی‌های اینتربرند نشان می‌دهد که بسیاری از برندهای قوی و مطرح دنیا در شرایط دنیاگیری کرونا، قوی‌تر شده و برندهای حوزه فناوری نیز در این میان قدرتمندتر از سال‌های قبل در بازار حضور داشته‌اند.

در زیر اسامی منتشر شده در این لیست را مشاهده  می کنید:

ارزش برندها
ارزش کلی برندها به ۲،۳۳۶،۴۹۱ میلیون دلار آمریکا افزایش یافته است (۹ درصد بیشتر از ۲۰۱۹). رشد صنعت فناوری تاثیر بسزایی در ارزش برندها داشته است. رشد متوسط ​​ارزش برند در میان تمام برند های در حال رشد ۱۴٪ بود. رشد متوسط ​​برندهای بر پایه فناوری ۲۰٪ بود. برندهای فناوری و پلتفرم فناوری اکنون ۴۸٪ از ارزش کل جدول را در مقابل تنها ۱۷٪ در سال ۲۰۱۰ نشان می دهند.

5 با ارزش ترین برند و نکات قابل توجه
5 شرکت از رتبه بندی لیست بالا در زمینه تکنولوژی و فناوری فعالیت می‌کنند. البته با فرض اینکه آمازون (Amazon) به عنوان یک کمپانی خرده فروشی در نظر گرفته شود.
از این گذشته خدمات فضای ابری شرکت آمازون (Amazon) از مدت‌ها پیش منبع قابل توجه سودآوری این کسب و کار بوده است.

در کل، این طیف شامل شرکت‌های زیر است:
-تلویزیونی و رسانه‌ای(328 میلیارد دلار)،
-کارخانه‌های خودرو سازی(370 میلیارد دلار) 
-بانک‌ها(454 میلیارد دلار) می‌شود.

 با ارزش ترین برند
ساخت یک برند یا داشتن بهترین تکنولوژی؟
می‌توان گفت ساخت یک برند بسیار سخت تر و مهم‌ تر از به دست آوردن بهترین تکنولوژیست اما چرا؟
ما در این شرکت‌ها زیرساخت‌هایی را مشاهده می‌کنیم که با ساماندهی و برنامه‌ ریزی برای پیاده کردن مدلی تجاری باعث می‌شوند که بسیاری از ارزش‌ها به زندگی مشتریان خود اضافه شوند و در عوض، شناخته شدن (برند شدن) و مقبولیت را به دست می‌آورند.

یکی از نکات جالب و حائز اهمیت که هرساله ما در بررسی‌هایمان متوجه می‌شویم، تغییرات این رتبه بندی است.

تغییرات رتبه بندی
یک مقایسه ساده بین رتبه بندی حال حاضر و رتبه بندی که در سال 2019 توسط نشریه فوربس تهیه گردیده، نشان می دهد که بیشتر شرکت‌ها شاهد رشد ارزش برند خود بودند به خصوص آن‌هایی که در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کنند.
ارزش برند شرکت آمازون (Amazon) در ابتدا حدود 97 میلیارد دلار بود و تا کنون این عدد به 221 میلیارد دلار رسیده است.
تعدادی از این شرکت‌ها که شرکت‌های مطرح هستند سعی در حفظ ارزش برند خود کرده‌اند.
رستوران های زنجیره ای مک دونالد (McDonalds) میلیارد‌ها دلار به فاصله زمانی فقط یک سال، از دست داده است (44 میلیارد دلار در سال 2019 در مقابل 37 میلیارد دلار در سال 2020)

کلام آخر
خیلی پارامتر‌ها در ارزش گذاری شرکت‌ها دخیل است در واقع سیاست‌هایی که توسط صاحبان شرکت اخذ می‌شود می‌تواند تاثیر مستقیم بر آینده آن‌ها داشته باشد از این موارد می‌توان به
تغییر مدیر عامل،
ایجاد خط تولید جدید،
نوآوری در محصولات،
گسترش خدمات،
ایجاد تفاوت‌ها با رقبا و
حتی مناسبات سیاسی اشاره کرد.
برای مثال باید منتظر بمانیم و ببینیم که تصمیم شرکت فیسبوک (Facebook) بر اجازه دادن به تبلیغات سیاسی 2020 چه تاثیری بر ارزش این شرکت خواهد داشت؟

:منابع
acctrain: https://b2n.ir/674749
brandworld:https://b2n.ir/140901