بهره برداری از ۱۵ اتوبوس نوسازی‌شده در کرمان

در بیست‌وپنجمین هفته از پویش «افتتاح» شهرداری کرمان، ۱۵ دستگاه اتوبوس نوسازی‌شدۀ ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری کرمان، به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، "حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی" نماینده ولی فقیه در استان کرمان و امام جمعه کرمان در این آیین که با حضور برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، شهردار کرمان، رییس پلیس استان و برخی از مدیران شهری برگزار شد، گفت: همواره شاهد فعالیت‌ها و اقدامات خوبی ازسوی شهرداری کرمان هستیم.

حجت‌الاسلام علیدادی سلیمانی با اشاره به ۲۶ آذرماه، «روز ملی حمل‌ونقل و رانندگان» گفت: روز تجلیل از خانوادۀ حمل‌ونقل را همۀ کسانی که مسئولیت حساس و مهم حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری را بر عهده دارند، تبریک می‌گویم.

وی افزود: همچنین به شورای اسلامی شهر و شهردار ساعی، پرتلاش و زحمتکش شهرداری کرمان تبریک می‌گویم؛ چراکه تاکنون درجهت توسعه و پیشرفت شهر، گام‌های اساسی برداشته‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با بیان اینکه اصولاً هرکاری که برای خدمت به مردم است، حسنات آن مضاعف است، گفت: حسنات کارهای خوبی که انجام می‌دهیم، چندین برابر می‌شود و هرجا کمک و مساعدتی به مردم است، ثواب آن چندبرابر است.

حجت‌الاسلام علیدادی سلیمانی افزود: مردم، شهروند شماره یک و دو نیستند؛ در نگاه دینی، مردم خانوادۀ خدا هستند؛ بنابراین، هرقدر به خانوادۀ خدا کمک کنید، خداوند وعده داده که خودم جبران می‌کنم.

وی ادامه داد: وقتی در محیط اداری یا در حمل‌ونقل و سایر جاهایی که به مردم خدمت‌رسانی می‌شود، قرار می‌گیرید و به خانوادۀ خداوند کمک و خدمت می‌کنید، حسناتِ مضاعف دارد؛ بنابراین، بسیاری از کارها، ثواب زیادی دارند و بسیاری از کارهای اجتماعی و بزرگی که برای مردم انجام می‌دهیم، در پیشگاه خداوند محفوظ است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با بیان اینکه فعالیت‌ها و کارهای خوب، منطقی و بزرگی در شهر کرمان رقم می‌خورد که درجهت پیشرفت و توسعۀ این شهر است، گفت: از کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند و کار انجام می‌دهند، به سهم خود تشکر می‌کنم.

حجت‌الاسلام علیدادی سلیمانی افزود: یکی از ارکان پیشرفت در یک شهر و در کشورهای پیشرفته، حمل‌ونقل تمیز، سریع، به‌موقع و زیباست که در کمترین‌زمان ممکن و به بهترین صورت، افراد از نقطۀ مبدأ به مقصد می‌رسند. وسایل حمل‌ونقل عمومی، بهترین وسیله برای جابه‌جایی مردم هستند؛ بنابراین، اگر بخواهیم شهر و کشور پیشرفته را تجربه کنیم، باید لوازم آن را مهیا کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان ضمن تشکر از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان گفت: از روزی که شهردار و شورای اسلامی شهر دورۀ پنجم، کار خود را شروع کرده‌اند، مشکل حقوق و مزایای کارکنان و کارگران که یک چالش جدی بود، حل شد و شاهد پیشرفت‌ شهر کرمان نیز هستیم.

خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس نو و جدید

شهردار کرمان نیز در این آیین ضمن تبریک «روز ملی حمل‌ونقل و رانندگان» گفت: خداوند را شاکرم که در دوره‌ای مدیریت شهرداری را بر عهده دارم، که ایشان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و از نعمت‌هایی هستند که خداوند به مردم استان داده است.

شهردار کرمان با بیان اینکه شهرداری‌ها در حوزۀ حمل‌ونقل عمومی، دوران پیچیده‌ای را طی کرده‌اند، گفت: بیش از یک‌سال است که سازمان‌های اتوبوسرانی، از دولت جدا شده و به‌طور کامل زیرمجموعۀ شهرداری‌ها قرار گرفته‌اند و شهرداری‌ها خود راساً متولی حمل‌ونقل عمومی هستند.

عالم‌زاده تصریح کرد: شاید این اقدام دولت از جهت واسپاری کامل حمل‌ونقل عمومی به شهرداری‌ها و عدم پرداخت یارانه، اقدام مناسبی نباشد؛ چراکه دولت باید به نقش اساسی خود در این حوزه، عمل می‌کرد.

وی با بیان اینکه امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که دولت بتواند در حوزۀ حمل‌ونقل عمومی کمک کند، گفت: با این حال، چاپ اوراق مالی برای خرید اتوبوس، یکی از اقدامات دولت برای حمایت از این بخش است که امیدواریم به سرانجام برسد.

شهردار کرمان با اشاره به بدهی‌های سازمان اتوبوسرانی گفت: پس از شکل‌گیری سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری، بدهی‌های متعددی باقی مانده بود؛ ضمن اینکه حدود ۶۰ دستگاه اتوبوس فرسوده با عمر میانگین ۱۵ سال داشت.

عالم‌زاده افزود: از سال گذشته، موتور حدود ۲۳ دستگاه اتوبوس، با خلاقیت و ابتکار سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان تعویض شد که مورد تقدیر معاون وزیر قرار گرفت.

شهردار کرمان افزود: هفت دستگاه اتوبوس دست‌دوم نیز خریداری شد که متأسفانه مورد نقد هم قرار گرفتیم، اما به‌دلیل شرایط مالی اتوبوسرانی کرمان، ناگزیر بودیم. پس از آن، نوسازی۳۰ دستگاه اتوبوس باقی‌مانده در دستور کار قرار گرفت که ۱۵ دستگاه آن امروز با توان و همت معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری و کارکنان این حوزه و بخش خصوصی، نوسازی شد.

شهردار کرمان با بیان اینکه برای بازسازی ۱۵ دستگاه اتوبوس در فاز اول، سه‌ونیم میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: این رقم در حال حاضر، معادل قیمت خرید یک دستگاه اتوبوس است. با این اقدام، ۱۵ دستگاه اتوبوس به چرخۀ حیات مجدد و با کیفیتِ مناسب و بالا که یک حمل‌ونقل عمومی باید داشته باشد، بازگشت.

وی حوزۀ اتوبوسرانی را ازجمله حوزه‌هایی دانست که بعضاً اقشار آسیب‌پذیر را تحت حمایت خود قرار می‌دهد و گفت: به همین دلیل این حوزه مورد حمایت شهرداری قرار گرفت؛ چراکه ذی‌نفعان آن عمدتاً کسانی هستند که بضاعت مالی مناسبی ندارند.

شهردار کرمان با بیان اینکه ۱۵ دستگاه اتوبوس دیگر نیز تا چندماه آینده نوسازی خواهد شد، گفت: با این اقدام، مجموع اتوبوس‌های شهرداری نوسازی خواهد شد.

عالم‌زاده از خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس نو و جدید نیز خبر داد و گفت: این اقدام یکی از آرزوهای دیرینۀ من برای حمل‌ونقل عمومی شهر بود. هم‌اکنون، هشت دستگاه اتوبوس نو به کرمان رسیده و ۱۲ دستگاه اتوبوس دیگر نیز به‌زودی وارد کرمان خواهد شد. با ورود اتوبوس‌های جدید، شهر کرمان تا چندسال آینده دغدغه‌ای در این حوزه نخواهد داشت.

عالم‌زاده گفت: همیشه معتقد بودم به‌جای ساخت یکی از این تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهر که میلیاردها تومان هزینه داشت، می‌شد اتوبوس خریداری کرد و در اختیار مردم قرار داد.

عالم‌زاده بیان کرد: به هر حال امروز بخشی از آرزوی من محقق شد و اتوبوس‌هایی که با قیمت بالای ۶۳ میلیارد تومان خریداری شده، ارزشی بیش از ۸۰ میلیارد تومان دارند.