رتبه 23 استان مرکزی در ردیف بودجه کشوری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ سیدعلی آقازاده در نشست شورای اداری استان گفت: سهم بودجه استان مرکزی از مجموع بودجه کشور در رتبه بندی استانی، حدود ۲۳ تا ۲۴ است.

وی توضیح داد: به تازگی در فضای مجازی و حقوقی مطالب و سوالاتی در خصوص رتبه بودجه‌ای استان مرکزی منتشر شده که درست است، اما نیاز به توضیحاتی دارد. شاخص‌های انتخاب هر استان به عنوان دریافت کنندگان بودجه در سازمان برنامه و بودجه تعیین که زیرساخت‌های استان و نحوه برخورداری استان‌ها در آن دیده می‌شود و محاسبات و فرمول آن بر اساس اطلاعاتی است که از استان‌ها دارند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: بودجه استان‌ها در چارچوب فرمولی سازمان برنامه و بودجه محاسبه می‌شود و استان مرکزی در شاخص‌های مورد نظر، از رتبه بالاتری نسبت به استان‌های دیگر برخوردار است و این موضوع باعث می‌شود تا بودجه کمتری به آن اختصاص یابد و بودجه بیشتر به استان‌های محروم تعلق گیرد. استان خوزستان در سال ۱۴۰۰، امسال و سال‌های گذشته بیشترین اعتبار بودجه‌ای را در کشور داشته و اختلاف آن با استان دوم نیز بسیار زیاد است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: شاخص‌های اقتصادی و برخورداری هر استان از توان استان‌ها خارج است و ۱۵ سال است که وضعیت رتبه استان مرکزی تغییری نداشته و هرچه تلاش شده نتیجه‌ای نداشته زیرا وقتی در چارچوب قانونی قرار گیرد رتبه استان مرکزی ۲۴ تا ۲۳ می‌شود و این نشان می‌دهد سایر استان‌ها با مشکلات زیادی همراه هستند.

آقازاده گفت: در نهایت بودجه کشور و استان‌ها در مجلس تصویب می‌شود که انتظار است نمایندگان مردم استان مرکزی تلاش مضاعفی به کار گیرند، مردم بدانند مسئولان در این راستا بیکار ننشسته‌اند و استان مرکزی در چارچوب انتخاب شده‌ای است و وقتی استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان، اهواز و سایر استان‌ها وجود دارد باید تابع نظرات کارشناسی که قانون مشخص کرده، باشیم.

وی با اشاره به ترور شهید فخری‌زاده ادامه داد: دنیا به اقتدار امنیتی جمهوری اسلامی ایران اذعان دارد و ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده نمی‌تواند به پایه و اساس امنیت کشور خدشه وارد کند.

استاندار مرکزی بیان داشت: شهادت دکتر فخری زاده به عنوان یکی از شخصت‌های نخبه و اثرگذار در کشور داغ سنگینی بر دل ایران اسلامی گذاشت اما تاسف‌بار تر از این حادثه، اظهار نظرهای عده‌ای که یا جاهلانه و یا با آگاهی این ترور ناجوانمردانه را به تفکرات و جناح‌های سیاسی گره زدند. این‌گونه اقدامات نهایت جاهل بودن به مسایل امنیت داخلی است و حرکت ناپسندی است که مقامات رسمی کشور باید با این افراد برخورد جدی داشته باشند.

استاندار مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی ۲ هفته خوب را با همکاری اقشار مختلف مردم به ویژه اصناف و دستگاه‌های اجرایی در اجرای طرح محدودیت‌های شدید کرونایی را پشت سر گذاشت.

وی گفت: امروز استان مرکزی در خصوص کرونا در شرایطی است که آمار مبتلایان، بستری‌ها و فوت شدگان ناشی از این بیماری به نسبت هفته پایان آبان ماه با کاهش چشمگیری مواجه شده و هیچ شهر قرمزی در این استان وجود ندارد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: نگرانی‌های زیادی در خصوص این بیماری تا چند هفته گذشته در این استان وجود داشت اما به واقعه عمل خواستن، توانستن است، به منصه ظهور درآمد و آمار فوت‌شدگان بر اثر ویروس کرونا در استان مرکزی که روزی تا ۲۰ نفر نیز می‌رسید به ۶ نفر رسیده و می‌توان حتی آن را به صفر رساند.

آقازاده عنوان کرد: استان مرکزی در کنار شرایط سخت کرونایی، با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان نیز مواجه است که در این راستا و برای کنترل این بیماری نیز تلاش‌های زیادی صورت گرفته و تاکنون هیچ موردی در مرغداری‌های صنعتی و سنتی استان مشاهده نشده است.

استاندار مرکزی عنوان کرد: استان مرکزی برای مرحله سوم کمک مومنانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بسته معیشتی در نظر گرفته که باید همه دوباره پای کار آیند، ۲ هزار و ۵۰۰ بسته در چند روز اخیر توسط هلال احمر استان تهیه و توزیع شده و قول مساعد ۱۵ هزار بسته نیز از سوی مدیرعامل بنیاد علوی داده شده و به طور قطع این بسته‌ها تا پایان سال تهیه خواهد شد.

استاندار مرکزی افزود: مدیرانی که به شهرهای مختلف استان سفر نمی‌کنند باید پاسخگو باشند و بدانند که مسئولیت همه استان‌ها را برعهده دارند و اسامی مدیرانی که در این راستا کم کاری داشته باشند در نشست شورای اداری بعدی اعلام می‌شود. مدیری که مسئولیت می‌پذیرد باید مسئولیت و وظایف خود را تا آخرین لحظه به نحو مطلوب و احسن انجام دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در این نشست گفت: دستورالعمل نقش مدیران در امنیت دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده که نیاز است مدیران دستگاه‌های اجرایی هماهنگی‌های لازم را با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی داشته باشند.

بهروز اکرمی افزود: شرایط کرونا باعث شده تا ادارات در برخی ایام با حداقل نیرو فعالیت داشته باشند اما این به آن معنا نیست که کار مردم از سوی دستگاه‌های اجرایی انجام نشود. دورکاری باید به گونه‌ای طراحی شود که لطمه‌ای به کار مردم زده نشود و دستگاه‌های مختلف پاسخگوی نیاز ارباب رجوع باشند. مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان مسئولیت پاسخگویی و رصد حوزه کاری خود در تمام استان را دارند و آنها تنها مدیر اراک نیستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود: عملکرد هشت ساله دولت در حال تدوین است که نیاز است دستگاه‌های اجرایی در این راستا نیز تلاش مضاعفی به کار گیرند. برخی مدیران به دلیل سال پایانی دولت و یا به دنبال تضمین مدیریت در دولت بعدی هستند انگیزه کار ندارند که این امر نیز به هیچ عنوان در تراز مدیر جمهوری اسلامی نیست.
اکرمی گفت: مدیران باید تا آخرین لحظه خدمت خود، تلاش مضاعفی برای خدمت‌رسانی بی منت به مردم داشته باشند و کوچکترین سهل‌انگاری پذیرفتنی نیست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای مسئول مستقیم آموزش‌های غیررسمی کشور است. ویروس کرونا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور و استان مرکزی را زمین‌گیر کرده است اما به هیچ عنوان در مقابل این ویروس تسلیم نشده‌ایم. ۱۰۵ درصد از تعهدات سالیانه فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با وجود شرایط سخت کرونایی محقق شده است.

جلیلوند ادامه داد: در سال جاری ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ساعت آموزش در استان ارایه شده است. بیشترین مشکلات ایجاد شده در زمینه ویروس کرونا در بخش‌های خصوصی فنی و حرفه‌ای است. ۲۵۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان مرکزی وجود دارد که آموزش‌های آنها تعطیل است و مکان این آموزشگاه‌ها استیجاری است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی افزود: تسهیلاتی به این واحدها پرداخت شده که سررسید آنها فرا رسیده و نه تنها مشکلاتی از این واحدها کم نشده بلکه بدهی جدیدی برای آنها ایجاد شده که نیاز است تدابیر ویژه در این راستا اندیشیده شود.

جلیلوند عنوان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید سفارش محور باشد و نباید برای تربیت افرادی صورت گیرد که در جامعه رها شوند. ۲۰ مرکز جوار کارگاهی در کارخانجات استان مرکزی ایجاد شده که اقدام ارزشمندی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی ادامه داد: آموزش رشته جدید مهندسی معکوس در استان برای نخستین‌بار در دستور کار است و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با سپاه پاسداران برای آموزش پهباد و هواپیماهای مدرن منعقد شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان مرکزی در این نشست گفت: تاکنون ۴۲ هزار نفر از این دانشگاه در استان مرکزی فارغ‌التحصیل شده‌اند. هم‌اکنون نیز ۲ هزار و ۴۱۸ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل است. ۱۳مرکز فعال علمی و کاربردی در استان مرکزی وجود دارد و ۱۰ مرکز نیز غیرفعال شده است.

رئوفی ادامه داد: یک مرکز جدید توانبخشی نیز در اراک ایجاد شده و سه مرکز شهرداری اراک، اتاق اصناف استان مرکزی و شرکت زرین کشت ساوه نیز در حال پیگیری است. رئوفی اظهار داشت: دانشگاه علمی و کاربردی استان گام‌های خوبی در راستا تولید پوشش‌های نانویی و ماسک‌های مخصوص ۳۰ روزه در مقابل ویروس کرونا داشته که استفاده از آنها به ویژه در مناطق پرتردد شیوع این بیماری پرخطر را تا حد بالایی کاهش می‌دهد و در کاهش هزینه‌ها نیز نقش موثری دارد.