کاهش ۶۰ درصدی اقلام خطرناک در پسماندهای تر شهر اصفهان

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: با توزیع جعبه‌های ایمن، میزان اقلام خطرناک در پسماندهای تر تا ۶۰ درصد نسبت به قبل از اجرای طرح کاهش یافته که نشان از مشارکت و همراهی شهروندان در تفکیک پسماند از مبدا دارد.

رحیم محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: این طرح در راستای تحقق دو سند برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و قانون مدیریت پسماند در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

وی افزود: در سال ۹۷ بر اساس یک طرح امکان جمع‌آوری و مدیریت اصولی پسماندهایی شامل اقلامی مانند سر سرنگ، تیغ، ژیلت، باتری و لانست قند خون که در کنار سایر پسماندها در منازل تولید می‌شود، به صورت جداگانه در قالب طرح توزیع جعبه‌های ایمن فراهم شد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: توزیع جعبه‌های ایمن ابتدا در سه فاز میان مدارس، مراکز بهداشت، آرایشگاه‌ها و موبایل فروشی‌ها آغاز شد و سپس بستر توزیع جعبه‌ها ادامه یافت، به این ترتیب که افراد با پر شدن جعبه‌ها می‌توانند آنها را به ایستگاه‌های بازیافت تحویل داده و جعبه جدید دریافت کنند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: در مرحله نخست توزیع جعبه‌های ایمن، اقدامات آموزشی و فرهنگی گسترده‌ای از جمله توزیع دو مرحله بروشور، تبلیغات محیطی در گالری شهری، پخش کلیپ‌های آموزشی و آموزش‌های شفاهی انجام شد تا شهروندان بتوانند ارتباط خود را با ایستگاه‌های بازیافت حفظ کنند و ضمن تحویل جعبه‌های پر شده نسبت به دریافت جعبه جدید اقدام کنند تا از این پس جز ویژه پسماندهای خانگی در میان پسماندهای تر یا خشک قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: هر چند چالش‌هایی مانند مشارکت نکردن شهروندان به دلیل نداشتن آگاهی و نگرش نسبت به تفکیک پسماند جز به ویژه پسماندهای خانگی وجود داشته، اما انتظار می‌رود شهروندان برای کمک به محیط زیست و سلامت خودشان، این بخش از مدیریت پسماند را هم مانند مدیریت پسماند تر و خشک جدی بگیرند و برای ارتقای کیفی طرح بکوشند.

محمدی خاطرنشان کرد: با توزیع جعبه‌های ایمن، میزان اقلام خطرناک در پسماندهای تر تا ۶۰ درصد نسبت به قبل از اجرای طرح کاهش یافته که نشان از مشارکت و همراهی شهروندان در تفکیک پسماندها از منزل دارد.

وی با اشاره به نحوه جمع‌آوری اقلام حجیم همچون مبلمان خانه، گفت: شهروندان در صورت نیاز می‌توانند با شماره ۱۳۷ تماس گرفته تا خودروهای جمع‌آوری به منازل مراجعه و نسبت به انتقال این اقلام به مرکز پردازش پسماندها اقدام کنند.