مصوبه قبلی شورای شهر منجر به قتل عام باغات تهران شد

درجریان بررسی پرونده باغات تهران، اعضای شورای شهر نسبت به وضعیت نامناسب باغات و فضای سبز تهران انتقاد کردند و مصوبه قبلی شورای شهر را منجر به قتل عام باقیمانده باغات دانستند.

به نقل ازر مهر، در جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی پرونده باغات پلاک ثبتی های تهران در شورای ششم آغاز شد. مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: سه پرونده در دستور با ملاک‌های صریح قانونی مشخص شده که باغ هستند و از میان دو پرونده از شرایط قانونی ذکر سند و رأی زمین شهری را دارد و در یکی از پلاک‌ها سند و دیگری حد نصاب درختان مدنظر بوده است.

پیرهادی در واکنش به آغاز بررسی پرونده‌های باغات در صحن شورای شهر نسبت به شرایط نامناسب باغات در تهران انتقاد کرد و افزود: باید حتماً فکری بکنیم که وضعیت باغات از این شرایط خارج شود، باغات شهر تهران در سال‌های گذشته از بین رفته است و فضای سبز تهران از حوزه باغات کاهش شده است. وی افزود: آیا مالک بعد از باغ اعلام کردن ما می‌روند درخت بکارند و این مصوبات چه تأثیری در سطح شهر تهران دارد؟

چمران در پاسخ به وی گفت: این مسؤلیت همه ماست تا راهکاری ارائه دهیم. اینکه باغ اعلام شود و درختش کمتراست تا تعداد درختان به حد نصاب نرسد نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد و اگر بخواهد درختان را جایگزین کند باید دوبرابر بن درختانی که قطع کرده جریمه دهد. تا به فضای سبز شهر کمک کند.

وی در ادامه گفت: ما باید در شهر کاری کنیم که به درخت به عنوان عنصر مقدس نگاه کنیم مثل گذشته که درختانی توت که کاشته شد و وقف می‌شد به خاطر ثواب بوده اما امروزه درخت به یک دشمن تبدیل شده است.

چمران تصریح کرد: سازمان پارک‌ها موظف است از بودجه جریمه‌ها استفاده کند و راهکارهای خوبی گذاشته‌ایم. به گفته وی شورای قبلی برداشت اشتباهی از مصوبه برج باغات داشت و در قانون تغییراتی داد و این تغییرات به ضرر باغات و خوابیدن نوسازی و آبادانی شهر شد و باید با کمک شورای عالی و معماری و شهرسازی آن‌را لغو کنیم.

امانی گفت: با قانون‌های موجود وضع باغات این است وای به حال اینکه قتل عام باغات تهران را مجوز ندهیم. وی افزود: بهتر است روی باغات حتی با اصله درختان پایین بحث نکنیم آنجایی بحث کنیم که می‌گویند باغ نیست. این عضو شورای شهر گفت: علی رغم اینکه جوسازی درباره ۱۲ سال پیشین می‌شد. در ۴ سال گذشته فضای سبز تهران قتل عام شد، چون برای گرفتن مجوز ساخت و ساز درختان خشکانده شد.