تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوای اصفهان

مدیر مرکز پایش و کنترل کیفی هوای شهرداری اصفهان با اشاره به انجام مطالعه منشأ‌یابی ذرات معلق و تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان، گفت: این مطالعه بر اساس استانداردهای روز دنیا توسط دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی با هزینه شهرداری انجام شد و به زودی نتایج آن به صورت شفاف اعلام خواهد شد.

به گزارش ایمنا، ابوالفضل خسروی اظهار کرد: مرکز پایش و کنترل کیفی هوای شهر اصفهان و سازمان محیط زیست ۲۰ ایستگاه سنجش هوا در سطح شهر دارد که از این تعداد ۱۱ ایستگاه مربوط به اداره کل محیط زیست و ۹ ایستگاه در اختیار شهرداری اصفهان است.

وی افزود: سال ۹۷ تعداد ۹ ایستگاه سنجش آلاینده‌ها در سطح شهر نصب شده است که این جانمایی و نصب دستگاه‌ها مکمل جانمایی ایستگاه‌های سازمان محیط زیست بوده و در صورت فعال بودن، جمعاً ۲۰ ایستگاه، میزان آلاینده‌های شهر اصفهان را اندازه‌گیری کرده تا دید روشنی از میزان آلاینده‌های شهر اصفهان به دست بیاید.

مدیر مرکز پایش و کنترل کیفی هوای شهرداری اصفهان تصریح کرد: هر یک از این ایستگاه‌ها چهار گاز آلاینده و همچنین میزان ذرات معلق بزرگ‌تر از ۲.۵ میکرون را شناسایی می‌کند؛ این گازها شامل منو اکسید کربن (CO)، دی اکسید گوگرد (SO2)، دی اکسید نیتروژن (NO2)، دی اکسید کربن (CO2) و ذرات معلق (PM2.5) است.

وی درباره مکان قرارگیری ایستگاه‌های ترافیکی و شهری، گفت: ایستگاه انقلاب، ایستگاه میرزا طاهر، ایستگاه رهنان و ایستگاه کاوه از جمله ایستگاه‌های ترافیکی و ایستگاه کردآباد، ایستگاه زره‌سازان در باغ زره‌سازان، ایستگاه باهنر، ایستگاه میثاق واقع در ورزشگاه میثاق، ایستگاه ولدان واقع در خیابان امام خمینی (ره) و ایستگاه فیض واقع در معاونت خدمات شهری منطقه شش از جمله ایستگاه‌های شهری است که توسط کارشناسان فنی روزانه بازرسی و کالیبره می‌شود. ایستگاه سنجش آلاینده‌ها در آینده نزدیک در میدان دانشگاه صنعتی و سپاهان شهر استقرار خواهد یافت.

وی با اشاره به انجام مطالعه منشأیابی ذرات معلق و تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان، گفت: این مطالعه بر اساس استانداردهای روز دنیا توسط دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی با هزینه شهرداری انجام شد و به زودی نتایج آن به صورت شفاف اعلام خواهد شد. بر اساس این مطالعات، سهم مشاغل و صنایع در میزان انتشار آلاینده‌ها مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه اصفهان دقیق‌ترین و حساس‌ترین دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای کشور را دارد، اظهار کرد: یکی از کارهای اصلی شهرداری، برنامه‌ریزی شهری است؛ مبنای برنامه‌ریزی داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت محیط زیست و هوای شهر است زیرا اگر شهر را بدون اقدامات کارشناسی توسعه دهیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.