واگذاری املاک شهرداری تهران با تخفیف های ۵۰ درصدی

ماجرای واگذاری املاک شهرداری تهران از شورای چهارم با انتشار لیستی از املاک فروخته شده به مدیران و کارکنان شهرداری و برخی از چهره های شناخته شده با تخفیف های ۵۰ درصدی آغاز شد.


به نقل از ایمنا، آن زمان نام املاک نجومی بر این لیست گذاشته و تلاش شد املاک نجومی سناریویی برای فراموشی فیش‌های نجومی عنوان شود و آن را اغراق‌آمیز توصیف کردند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر آن زمان هم به اعضایی که گمان می‌رفت در افشای این لیست نقش داشتند گفت: اگر علیه هم حرف بزنید مطمئن باشید که همه بازنده‌ایم.

در تمام این سال‌ها تلاش شد صحت لیست املاک نجومی زیر سوال رود یا آن لیست را کوتاه‌تر کنند اما مراجع قضائی اعلام کردند که تخفیف‌های نجومی باید باز گردد. محمد باقر قالیباف آن زمان اعلام کرد که موضوع املاک نجومی سیاسی است اما روز گذشته زمانی که گزارش تحقیق و تفحص از املاک شهرداری طی سال‌های ۸۶ تا ۹۶ در صحن علنی اخیر قرائت شد، مشخص شد لیست املاک واگذار شده مفصل تر از لیست منتشر شده است.

محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش تحقیق و تفحص املاک شهرداری تهران گفت: ما در این گزارش این بررسی‌ها را انجام دادیم تا به مردم تهران بگوییم؛ مردم تهران، تهران می‌تواند شهری برای همه باشد، می‌تواند منابع پایدار برای اداره شهر داشته باشد بدون استقراض، بدون شهر فروشی و بدون دور زدن قوانین و بدون اینها می‌تواند تأمین منابع کند. ما در شرایط کرونایی و با وجود موجودی به نام ترامپ بدهی‌های هشت میلیون تومانی برای هر تهرانی را به هفت میلیون رساندیم، در این شرایط ۵۸ هزار میلیارد تومان بودجه تصویب کردیم و تأمین می‌شود؛ در این شرایط ۹۵ درصد بودجه در سال گذشته تأمین شد، لذا می‌گوئیم تهران می‌تواند توسعه پیدا کند و استحقاق توسعه و برخورداری از هوای سالم و حمل و نقل عمومی مناسب را دارد مشروط بر اینکه مدیریت جهادی، سالم قانون مدار و پاسخگو داشته باشد. نتیجه عدم وجود این مشخصه‌ها در مدیریت گذشته باقی گذاشتن ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی بوده است.

او در خصوص جزئیات "طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در ۱۰ سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ گفت: اسناد و مدارک مورد استناد در این گزارش به صورت محدود توسط برخی معاونت‌ها و سازمان‌ها و دوایر شهرداری تهران در اختیار هیأت قرار گرفته است. همچنین اسناد و مدارک مرتبط با این تحقیق و تفحص بیش از آن است که در اختیار هیأت قرار گرفته، اما به دلیل کمبود وقت و محدودیت زمانی تحقیق و تفحص و محدودیت در دسترسی به منابع و اطلاعات مرتبط از جمله عدم دسترسی به همه اسناد و مدارک موجود در شهرداری تهران و یا نزد اشخاص و مدیران سابق که نه تنها با هیأت همکاری نکردند بلکه طی مدت رسیدگی همواره سعی در انکار وقایع و سرپوش گذاردن بر تخلفات گذشته داشتند، محدود بودن مراجع و افراد مطلع از موضوع و عدم دسترسی به همه آنها ناشی از انتقال غالب آنها از شهرداری تهران موجب محدودیت منابع و اطلاعات در دسترس هیأت شده است.

میرلوحی در خصوص چگونگی واگذاری و تملک املاک و مستغلات شهرداری تهران افزود: بررسی‌های هیأت حاکی از تنوع روش‌ها و تعدد شیوه‌های واگذاری و انتقال املاک و مستغلات در شهرداری تهران در محدوده زمانی تحقیق و تفحص است. شیوه‌های واگذاری، تملیک و تملک املاک و سایر دارایی‌های شهرداری تهران که از سوی هیأت احصا شده است به صورت دریافت ملک از طریق تهاتر و به ازا عوارض، واگذاری املاک در قبال حواله‌های پیمانکاری و کارگزاری (هولوگرام)، واگذاری املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت قطعی، واگذاری املاک در قالب کمیته ساماندهی خانه‌های سازمانی، واگذاری املاک در اجرای بند ۶ ماده ۵۵ اشخاص حقوقی واگذاری املاک بدون عقد هرگونه قرارداد به اشخاص حقیقی، واگذاری املاک موسوم به "املاک نجومی"، واگذاری املاک در قالب قراردادهای موسوم به فاینانس با بنیاد تعاون سپاه و سایر واگذاری‌ها بوده است.