آغاز به کار پژوهشکده تحقیقات راهبردی جنوب شرق ایران

با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاندار کرمان، پژوهشکده تحقیقات راهبردی جنوب شرق ایران به طور رسمی در کرمان آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، زینی‌وند استاندارکرمان، رئیس دانشگاه شهید باهنر و تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، پژوهشکده تحقیقات راهبردی جنوب شرق ایران به صورت رسمی آغاز در دانشگاه شهید باهنر به کار کرد.

علی زینی‌وند استاندار کرمان در این مراسم عنوان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام، اندوخته بسیار گرانقدری از تجارب علمی و تجربی کشور جمع‌آوری کرده است و برای اداره کشور در حوزه سیاست‌های راهبردی به شرط تبدیل شدن به قوانین قابل اجرا به شدت در توسعه متوازن و همه جانبه کشور مفید خواهند بود.

وی بیان داشت: در تدوین سیاست‌های کلی جمعیت، انتخابات و نظام قانونگذاری در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشتم، اما واقعیت این است که این سیاست‌ها در دولت و مجلس ساری و جاری نمی‌شوند و بعضا تا به اجرا می‌رسند، قرابتی با مورد نظر سیاست‌گذار تولید نمی‌شود. در همه امور، مرکز تحقیقات راهبردی کار می‌کند در هر دوره از مجلس، جمعی از نمایندگان علاقه مند را باید شناسایی کند و حلقه اتصال بین سیاست‌های کلی و نظام قانون‌گذاری کشور در مجلس قرار دهد.

استاندار کرمان افزود: کل ساختار کشور و نظام به نظر می رسد در گروگان قوانین دست و پا گیر اداری است که روز به روز اضافه می‌شوند و در زمان اجرا مشکل ساز می‌شوند وی گفت: در این میان هر استانداری بسته به جسارت و فهم درست از مسائل می‌تواند کاملا تسهیلگرانه در امور کشور رفتار کند به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه و یا اینکه متقاضی را در پیچ و خمی بیندازد که زندگی او فلج شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرخانه مجمع آن می‌توانند نقش راهبردی در کشور ایجاد کنند.

وی گفت: مثلا تمرکز استانهای جنوب شرق و مراکز پژوهشی در مدیریت آب باشد، الان آینده کشور و مشاغل در حوزه دانش‌بنیان‌هاست، چون خیلی از مشاغل کنونی را در آینده نخواهیم داشت لذا باید در حوزه دانش بنیان‌ها وارد شویم. تحقیقات راهبردی و اتصال به دانشگاه‌ها و محصول آن باید در قانونگذاری و اجرای کشور لحاظ شود تا اثرگذاری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: سومین دانشگاه است که مرکز راه‌اندازی می‌شود و اتفاق مبارکی است و تا زمانی توفیق خدمت در استان داریم جزو اولویت‌های خود قرار می‌دهیم و بسیج مدیران را به این سمت خواهیم داشت.

زینی‌وند گفت: اگر مسائل پژوهشی عمقی و راهبردی در کشور مبنای تصمیم‌گیری باشند، با سرعت زیادی در اداره کشور می‌توانیم موفق باشیم، زمینه‌ها و ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد و باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.