جرئیات عوارض جدید ساختمانی در پایتخت براساس ارزش املاک

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران جزئیات عوارض ساختمانی مبتنی بر ارزش مکانی املاک و نحوه محاسبه این عوارض را تشریح کرد.


به نقل از مهر، قرار است «نحوه محاسبه عوارض ساختمانی مبتنی بر مرغوبیت مکانی املاک شهر تهران» که مصوبه شورای شهر است و با توجه به تدابیر ابلاغی شهردار تهران در شورای معاونین، از روز شنبه ۱۲ تیرماه سال جاری اجرایی شود.

حامد سلیمی، مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در توضیح جزئیات این اجرا تصریح کرد: شورای شهر تهران مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه «نحوه محاسبه عوارض ساختمانی مبتنی بر ارزش مکانی املاک شهر تهران» صورت گیرد که بهمن سال گذشته به شهرداری ابلاغ شد و ارزش مکانی هر پلاک با بررسی شاخص های مختلف مشخص شد.

وی گفت: از جمله این شاخص ها، درصد تراکمی که طرح تفصیلی شهر تهران در نظر گرفته و خدماتی مانند فضای سبز، ایستگاه حمل و نقل عمومی، آتش نشانی، مراکز آموزشی، مراکز مذهبی، مراکز درمانی، پارکینگ های عمومی و… است که پیرامون یک پلاک ایجاد شده.

به گفته سلیمی، گاهی این خدمات نقاط مثبت و گاهی نقاط منفی برای یک پلاک محسوب می شود به عنوان مثال پلاکی که دیوار به دیوار مدرسه یا مجتمع آموزشی، مرکز درمانی باشد یک امتیاز منفی برای پلاک محسوب می شود اما اگر در مجاورت ایستگاه مترو یا بی. آر. تی یا فضای سبز قرار گرفته باشد یک امتیاز مثبت برای آن پلاک محسوب می شود. مطالعات پلاک ها انجام شده و تراکمی که طرح تفصیلی برای یک پلاک در نظر گرفته، هزینه ساخت هر متر مربع برای واحدها براساس معاملات سال ۹۸ و ۹۹ مبنای محاسبات عوارض شده است.