زیست‌پذیرترین شهر جهان تا ۲۰۵۰ دبی خواهد شد

ولیعهد دبی، بزرگ‌ترین شهر امارات متحده عربی، قطعنامه‌ای وضع کرده است که بر اساس آن قرار است یک کمیته عالی برای طراحی شهری تشکیل شود در نتیجه این اقدام، دبی تا سال ۲۰۵۰ به بهترین شهر جهان برای زندگی تبدیل خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحان دبی از این پس موظف خواهند بود تمام زیرساخت‌ها و پروژه‌های شهری را با سرعت بیشتری پیش ببرند و رفع مشکلات مربوط به مسکن را با دقت مورد توجه قرار دهند تا سطح رفاه ساکنان شهر را بهبود بخشند. شواهد حاکی است که طی یک دهه اخیر، بزرگترین شهر امارات از نظر معماری به بالاترین جایگاه در دنیای عرب نائل شده و با آثار معماری اعجاب‌برانگیزی نظیر سازه "اوپاس" که توسط معماران شرکت زها حدید، معمار برجسته عراقی-بریتانیایی، طراحی شده است و برج جمیرا با طراحی معماران شرکت معروف آمریکایی اسکیدمور، اوینگز و مریل به شهرت در جهان رسیده است علاوه بر این مقامات شهر یک نوآوری جهانی راه‌اندازی کرده‌اند و قصد دارند دبی را به شهر پیشرو در بهره‌گیری از پرینت سه بعدی تبدیل کنند.

شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، رئیس جمهور و نخست وزیر سابق امارات متحده عربی و حاکم کنونی دبی، طرحی ارائه داده است که در صورت اجرا تا سال ۲۰۲۵، یک چهارم سازه‌های جدید شهر به وسیله پرینت سه بعدی احداث می‌شود. شیخ محمد امیدوار است پس از اجرای طرح خود، بودجه‌های شهری را در بخش ساخت و ساز به طور قابل توجهی کاهش دهد و هزینه بیشتری را صرف اقتصاد و بازار کار کند.

علاوه بر این بزرگترین شهر امارات متحده عربی تا چند ماه آینده میزبان نمایشگاه جهانی خواهد بود که قرار است از یکم ماه اکتبر ۲۰۲۱ تا سی و یکم مارس ۲۰۲۲ برقرار باشد که پیش‌بینی شده است نمایندگانی از ۱۹۰ کشور و میلیون‌ها بازدید کننده در آن حضور یابند ضمن اینکه، معمارانی از سراسر جهان نیز پاویون‌های خود را در آن به معرض نمایش عموم مردم خواهند گذاشت. نمایشگاه جهانی فضایی به مساحت بیش از ۴۳۸ هکتار را در بر خواهد گرفت و در محدوده بین دبی و ابوظبی، پایتخت امارات واقع خواهد شد.