گسترش فضاهای سبز استرالیا تا سال ۲۰۳۰

جهان در مسیر سبز گام برداشته و مقامات از هیچ اقدامی برای گسترش پوشش‌های گیاهی در شهرها دریغ نمی‌کنند؛ مردم استرالیا پا را فراتر نهاده و در تلاشند از جای جای شهرهای خود برای سبزسازی و بهره‌مندی از مزایای آن استفاده کنند.


به گزارش ایمنا، طی یک دهه اخیر و به خصوص پس از شیوع بیماری کووید -۱۹، مردم و مدیران سراسر جهان از اهمیت وجود پوشش گیاهی در محل سکونت خود آگاه شده و به گسترش هر چه بیشتر فضاهای سبز پرداخته‌اند. کلانشهرها تحولات عظیمی را در زمینه سبزسازی تجربه کرده‌اند با این حال شهرهای استرالیایی نسبت به سایر نقاط همتراز خود در جهان در سبزسازی مناطق، ضعیف عمل کرده است البته خبر خوش این که مقامات شهرهای مختلف این کشور اخیراً ادعا کرده‌اند که پوشش‌های گیاهی را در سراسر مناطق مسکونی گسترش خواهند داد و حتی از دیوارهای عمودی و پشت بام‌ها نیز بیشترین بهره را برای کاشت گل‌ها و درختان خواهند برد.

 گروهی از محققان استرالیایی به منظور دستیابی به بهترین تدابیر سبزسازی کشور، نمایندگانی از مردم، مقامات رسمی و حتی افرادی از صنعت تجارت را به ارائه ایده‌های خود در این زمینه دعوت کردند. بیش از ۶۰ نفر در طرح سبزسازی کشور تا سال ۲۰۳۰ شرکت کردند که این افراد به مشورت با یکدیگر برای یافتن بهترین استراتژی افزایش پوشش سبز پرداختند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که استفاده از بام‌ها و دیوارهای عمودی سازه‌ها می‌تواند به بهترین شکل ممکن مشکل کمبود فضای سبز استرالیا را حل کند.

پایان مذاکرات بین مردم و مقامات به این تصمیم ختم شد که تا سال ۲۰۳۰، استرالیا بیشترین پوشش سبز را در بر گیرد، شهرها زیست‌پذیرتر شود، کیفیت هوا به طور قابل توجهی بهبود یابد و اثرات جزایر گرمایی به حداقل برسد. در این راستا مشارکت شهروندان می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند به همین دلیل، قرار شد کارگاه‌هایی آموزشی برگزار شود که در آن، مردم نحوه پرورش گیاهان سبز در بام و دیوار خانه‌هایشان را فرا می‌گیرند.

 از جمله نکات مهمی که مردم در کارگاه‌های آموزشی جدید فرا می‌گیرند، استفاده از بام‌باغ‌ها برای درآمدزایی است در واقع شهروندان استرالیایی می‌آموزند که استفاده از دیوارها یا بام‌های خانه‌های خود برای گسترش فضای سبز نه تنها می‌تواند در بهبود زندگی شهری، افزایش سلامت و زیباسازی شهرها کمک کند بلکه با پرورش محصولات کشاورزی می‌توان از این پوشش‌های گیاهی درآمدزایی کرد در واقع بسیاری از مردم می‌توانند پرورش محصولات کشاورزی بر بام‌های خود را به طور حرفه‌ای یاد بگیرند و با فعالیت در این زمینه به کسب درآمد بپردازند.

چنین اقداماتی در سایر کشورهای جهان، طی چند سال گذشته با جدیت زیادی انجام شده و پیامدهای مثبت بسیاری داشته است به عنوان مثال مدیران کلانشهر تورنتو در کانادا، ایجاد بام‌های سبز در سازه‌هایی با مساحت دو هزار متر مربع یا بیشتر را اجباری کردند که در نتیجه این اقدام، در مدت زمانی کوتاه، سراسر شهر را فضاهای سبز فرا گرفت. البته دولت کانادا از مقامات تورنتویی خواسته بود این فضاها را در اختیار افراد بیکار قرار دهند تا از آن‌ها برای کشت محصولات کشاورزی و کسب درآمد بهره گیرند. از همان سال ۲۰۰۹، بیش از هزار و ۶۰۰ نفر از مردم در پشت بام‌های سبز سراسر شهر مشغول به کار شده و از این طریق، معیشت خانواده را تأمین کرده‌اند.