در اولین روز هفته پژوهش برگزار شد

نشست هم اندیشی با مدیران دفاتر امور شهری استانداری‌ها و روسای مراکز پژوهشی شهرداری‌ها و شوراها در اولین روز هفته پژوهش برگزار شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به نیاز جامعه و حجم گسترده انتظارات از مدیریت شهری، تصریح کرد: شهرداری ها و شوراها برای ایجاد اصلاحات و تغییرات لازم در نحوه اداره شهر باید در انجام پژوهش های کاربردی در حوزه کاری خود پیشقدم باشند و متناسب با اولویتها و چالش های اصلی خود به مراکز علمی و مطالعاتی و پژوهشگران خلاق و نخبه تقاضای پژوهش بدهند.
به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد که 22 آذر ماه در اولین روز از هفته پژوهش و نوآوری در نشست هم اندیشی با مدیران دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌ها و روسای مراکز پژوهشی شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها سخن می گفت، با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در حال حاضر با توجه به انتظارات متنوع مردم، محدودیتهای مالی و اعتباری، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، کرونا و توسعه روزافزون شهرنشینی درگیر مسایل و مشکلات مختلفی است که شاید تا به حال کمتر با آنها مواجه شده اند، اظهار کرد: آنچه که می تواند مدیریت شهری را در حوزه اعتبارات از کمک های دولتی بی نیاز کند، راهکارهای نوین برای ایجاد درآمدهای پایدار، توسعه حمل و نقل شهری و خدمات غیرحضوری مبتنی بر فناوری است.

وی افزود: در اولویت قرارگرفتن پیشرفت بر مبنای علم و دانایی، توجه مضاعف به پژوهش و تولید علم و فناوری، ‌توجه به ابعاد مختلف اقتصاد مبتنی بر دانایی یا اقتصاد دانش بنیان نیز از ابزارهای اساسی مدیریت شهری برای گذر از این مرحله و حرکت در مسیر توسعه دانایی محور و اقتصاد مبنا می باشد.

وی در ادامه گفت: مدیریت شهری برای ارایه خدمات مطلوب، رفاه مردم، تکریم حداکثری شهروندان، تحقق شهرهای سبز و پاک؛ در برخی حوزه ها از جمله اقتصاد پویای شهری، حمل و نقل پاک، کاهش آلودگی ها، تحقق شهرهوشمند، منابع انسانی شهرداریها و فرهنگ سازمانی شهرداری ها نیازمند انجام پژوهش های کاربردی و زودبازده بر مبنای مشکلات فعلی و نیازها و اقتضائات محلی است.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین با اشاره به تجربیات موفق برخی شهرداری های پیشرو تاکید کرد: بهبود زیست بوم کارآفرینی و کسب و کارهای دانش پایه در شهرها و توسعه فضاهای ویژه نوآوری و خلاقیت در قالب کارخانه نوآوری، فضای کار اشتراکی، شتابدهنده ها، ایجاد پهنه ها، نواحی و خانه های نوآوری و مراکز رشد شهری نبایستی در برنامه ریزی شهرها مغفول بماند.

جمالی نژاد در ادامه ضمن تبریک هفته پژوهش و تسلیت شهادت دکتر فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان؛ وی را شهید راه علم و پژوهش معرفی نمود و با اشاره به ضرورت توجه به تحقیق و پژوهش و نقش آن در سیاست‌گذاری ها و تصمیم سازی ها و اداره مطلوب شهرها و روستاهای کشور، بر لزوم توجه به مسایل و چالش‌های نوظهور در مدیریت شهری و روستایی و مقابله با این چالشها به شیوه‌های علمی تأکید نمود.

در پایان دکتر جمالی نژاد، مدیران و دست اندرکاران حوزه مدیریت شهری و روستایی را به حضور فعال در کارگاه‌های تخصصی و مراسم اختتامیه جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی در روز چهارشنبه 26 آذرماه در راستای بازیابی هویت تمدنی و اصالت‌بخشی به شهرها درراستای تحقق سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی دعوت نمود.

در ادامه این نشست اسمعیل زیارتی نصرآبادی رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری وروستایی سازمان، ضمن تبریک آغاز هفته پژوهش، به موضوع دانش محوری به عنوان موتور توسعه ی شهرها و روستاهای کشور اشاره نموده و عزم ملی برای اشتراک دانش بین شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور را مهم و حیاتی ارزیابی نمود.

وی، ضمن اشاره به لزوم انجام اقدامات مشترک بین مراکز مطالعاتی شهرداری و شورای شهر، از برگزاری مشترک جشنواره پژوهشی و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی با مرکز مطالعات شهرداری تهران، به عنوان یک تجربه موفق در هم افزایی ظرفیت های موجود یاد نمود.

وی ضمن اشاره به دنیای در حال تغییر کنونی که به عصر انفجار اطلاعات معروف است، بر ضروت بهره گیری از دانش و تحقیقات در حوزه مدیریت شهری و روستایی به منظور پاسخگویی مناسب به نیازهای در حال تغییر و روبه‌تزاید شهروندان اشاره نمود.

زیارتی نصرآبادی از منظر مسولیت اجتماعی، شهرداری‌های بزرگ و دارای مراکز مطالعاتی را به همکاری در عرصه اشتراک و انتشار داده های تولیدی برای استفاده سایر شهرداری ها فراخواند و تاکید کرد که می‌بایست اساس و مبنای تصمیات مدیران شهری، پژوهش و مطالعه باشد. وی در ادامه به برنامه ریزی مرکز مطالعات سازمان برای برگزاری نشستهای منظم و ادواری با مشارکت سایر مراکز بر برنامه ریزی تاکید نمود.

در ادامه این نشست دکتر بوچانی رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهر تهران با توجه به مسائل و چالش‌های ناشی از شیوع همه گیری ویروس کرونا، این موضوع را فرصتی برای بازگشت شهرداریها به ماموریت اصلی خود یعنی حوزه سلامت شهری و بهداشت عمومی برشمرد. ایشان، عدم توجه به انجام پژوهش در تصمیم گیری برای شهرها را باعث بروز آسیب های متعدد برای شهر و شهروندان دانست.

وی در خصوص تجربه شهرداری تهران در مواجه با همه گیری کرونا، افزود، مرکز مطالعات برنامه ریزی شهر تهران، تعداد 150 تجربه جهانی درباره بازگشایی شهر تهیه و در اختیار مدیران شهری قرار داده است. همچنین وی از مهم‌ترین اقدامات مرکز تحت مدیریت خود را، تدوین شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌ها درخصوص دورکاری کارکنان، دفن اموات، نگهداری فضای سبز و مدیریت پسماندها برشمرد. ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره مشترک پژوهش و نوآوری توسط سازمان و شهرداری تهران و معرفی کارگاه های تخصصی از دیگر موارد طرح شده توسط دکتر بوچانی بود.

از دیگر برنامه های این نشست بیان تجارب و ایده های موفق و نوآورانه توسط مدیران حاضر در نشست بود و مقرر شد در جلسات آتی به تفصیل مراکز مطالعاتی شهرداری‌ها و شوراها به طرح ایده‌ها و اقدامات شاخص خود پرداخته و تا قبل از جلسه بعدی نیز تمام اقدامات قابل ارایه را به مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان منعکس نمایند.