ابلاغ تقویم گرامیداشت هفته پژوهش در شهرداری ها و دهیاری ها 

به منظور گرامیداشت هفته پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در عرصه های مدیریت شهری و روستایی، برنامه‌های هفته پژوهش از سوی مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به منظور اجرا به معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های کشور ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، اسماعیل زیارتی نصرآبادی رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اعلام ابلاغ برنامه های پیشنهادی «هفته پژوهش» و تقویم این هفته به استانداری ها در خصوص اهیمت پژوهش در تصمیم سازی‌های حوزه مدیریت های شهری و روستایی تصریح نمود: همانطور که می‌دانیم مهم‌ترین عامل پیشرفت و توسعه شهرها و روستاهای کشور دانش محوری در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و اتکا به دانش، نیروهای فکری و فناوری‌های مبتنی بر آن، کلیدی‌ترین عامل در تحقق توسعه همه جانبه می باشد و این مهم در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و بیانیه گام دوم انقلاب (ابلاغی مقام معظم رهبری) نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای دستیابی به توسعه پایدار و ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی در شهرها و روستاهای کشور و همچنین مقابله با چالش‌های روزافزون شهرها و روستاها از جمله آلودگی هوا، افزایش پسماندها، مهاجرت و حاشیه‌نشینی، تغییرات جمعیتی، مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی از جمله گسترش و شیوع بیماری‌های واگیردار و . . . بیش از هر چیز نیازمند نگاه علمی و مبتنی بر تحقیق و پژوهش در مدیریت شهری و روستایی هستیم.

زیارتی با بیان اینکه خوشبختانه در عرصه های مدیریت شهری و روستایی شاهد حساسیت دست اندرکاران این عرصه ها در شهرداری ها و دهیاری ها و شوراها در زمینه به کارگیری یافته های پژوهش های کاربردی در برنامه ریزی ها و اجرای فعالیت ها و پروژه های مختلف هستیم، تصریح کرد: برای ایجاد تحول در اداره شهرها و روستاها و ارتقای شاخص های توسعه و افزایش رضایتمندی مردم باید ارتباط و تعامل دست اندرکاران مدیریت شهری و روستایی با مراکز علمی، تحقیقاتی، پژوهشگران و صاحبان ایده های خلاق بیش از پیش افزایش یابد.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد اعتلای جایگاه پژوهش و تحقیق در مدیریت شهری و روستایی مطلوب و کارآمد باشیم و با اتخاذ رویکردهای پژوهش محور ضمن ارتقای مطلوبیت خدمات، شاهد کاهش هزینه‌ها، افزایش رضایتمندی و اثربخشی اقدامات مدیریت شهری و روستایی کشور باشیم.

زیارتی همچنین به نامگذاری ایام هفته پژوهش اشاره کرد و از مدیران شهری و روستایی کشور خواست در هر روز با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های محلی و استانی به نکوداشت این ایام پرداخته و از فرهیختگان، پژوهشگران و نوآفرینان مدیریت شهری و روستایی به نحو شایسته تجلیل نمایند.