اقدامات مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی در هفته پژوهش

رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ضمن تشکر از مشارکت استانداری‌ها، شهرداری‌ها، مراکز پژوهشی شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر، دهیاری‌ها،‌ اساتید و دانشجویان در هفتمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی و حمایت های وزیر محترم کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، اهم اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در طول هفته پژوهش را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، اسماعیل زیارتی نصرآبادی در این زمینه گفت: در اولین روز هفته پژوهش در روز 22 آذر جلسه ای با حضور دکتر جمالی نژاد رییس محترم سازمان با مدیران دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌ها و همچنین مدیران مراکز پژوهشی شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

وی افزود: رونمایی از سامانه آموزش مجازی شهرداری­ها و دهیاری­های کشور و برگزاری جلسه هم اندیشی با دانشجویان منتخب در رشته‌های مرتبط با حوزه مدیریت شهری و روستایی در مرکز مطالعات، از برنامه های اجرا شده در روز دوم و سوم هفته پژوهش بوده است. در ادامه برنامه های هفته پژوهش، 12 نشست علمی- تخصصی به‌صورت مجازی در طول هفته پژوهش (22 لغایت 26 آذر) در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و روستایی از جمله؛ تاب آوری شهری و روستایی، دورکاری در شرایط بحران، برگزار شده است.

وی اضافه کرد: اختتامیه هفتمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی با حضور رییس سازمان، ‌شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران و رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهر تهران،‌ در پنجمین روز هفته پژوهش در روز 26 آذر ماه برگزار شده است که در آغاز این مراسم، پیام مقامات کشوری ازجمله معاون اول محترم رئیس جمهور، وزیر محترم کشور، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و معاون محترم علم و فناوری رییس جمهور، بمناسبت هفته پژوهش پخش شد.

زیارتی ادامه داد: با توجه به شرایط سال جاری، محور اصلی این جشنواره "تاب آوری شهری" بود که در ذیل خود، 16 محور فرعی را شامل می‌شد. در مجموع، تعداد 4126 اثر از سوی پژوهشگران و فرهیختگان عرصه مدیریت شهری و روستایی کشور در پنج قالب؛ کتاب (809 اثر)، مقاله (2473 اثر)، پایان نامه (209 اثر)، طرح پژوهشی (440 اثر) و طرح نوآورانه (195 اثر) برای جشنواره ارسال شده بود که 71درصد از مجموع آثار واصله (معادل 2937 اثر) از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای دبیرخانه ارسال شده بود.

وی همچنین گفت: در هر یک از محورهای 16 گانه، آثار واصله از سوی هیات محترم داوران (مشتمل بر 118 نفر عضو هیات علمی) مورد ارزیابی قرار گرفت و در هر محور، آثار منتخب هیات داوران به ترتیب امتیاز به عنوان آثار برتر، برگزیده یا شایسته تقدیر، معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

زیارتی اضافه نمود: از دیگر مشخصه‌های جشنواره سال جاری، ارسال پیام از سوی نهادها و شخصیت‌های علمی بین‌المللی و پخش برخی از آنها در مراسم اختتامیه بود. به عنوان نمونه می‌توان به مواردی همچون پخش پیام تصویری خانم مایمونا مُهد شریف- مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد، پخش پیام تصویری پروفسور کارل کرزل- استاد دانشگاه باکنل آمریکا و بنیان‌گذار و رئیس سابق پروژه رقابت جهانی شهری (GUCP) و پخش پیام تصویری فرانک دانت – دبیرکل مجمع بین‌المللی برنامه‌ریزان شهری و منطقه‌ای (ISOCARP) اشاره نمود.