از پارک حاشیه‌ ای تا مرکز تخصصی بازیافت

فروردین ۱۳۹۷ بود که تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان فاوا شهرداری تهران و منطقه ۲ امضا شد، تفاهم‌نامه‌ای که بر اساس آن، این منطقه به عنوان پایلوت شهر هوشمند، قرار است نمادی از هوشمندسازی تهران باشد. در تیرماه ۱۳۹۹ هم تفاهم نامه دیگری میان منطقه ۲ شهرداری تهران و دبیرخانه و مرکز تهران هوشمند امضا شد.

به گزارش خبرنگار شهر، می‌گویند از حرف تا عمل راه طولانیست، این جمله مصداق بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی است که میان نهاده، مدیران و مسئولان در همه جای کشور امضا می‌شود اما در اینکه تا چه اندازه دو طرف تفاهم‌نامه به تعهدات و وعده‌های خود پایبند باشند، مناقشه وجود دارد. در شهرداری تهران در حوزه هوشمندسازی، تفاهم‌نامه‌های زیادی میان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات با شهرداران مناطق و دانشگاه‌ها امضا می‌شود و برخلاف سایر تفاهم‌نامه، بررسی‌ها نشان می‌دهد هر دو طرف تا حد قابل قبولی به وعده‌های خود عمل می‌کنند.

فروردین ۱۳۹۷ بود که تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان فاوا شهرداری تهران و منطقه ۲ امضا شد، تفاهم‌نامه‌ای که بر اساس آن، این منطقه به عنوان پایلوت شهر هوشمند قرار است نمادی از هوشمندسازی تهران باشد. در تیرماه ۱۳۹۹ هم تفاهم نامه دیگری میان منطقه ۲ شهرداری تهران و دبیرخانه و مرکز تهران هوشمند امضا شد. پیاده سازی طرح‌های آزمایشی «تهران هوشمند» با هماهنگی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در منطقه با هدف توسعه خدمات شهر هوشمند، ارتقا کیفیت زندگی شهروندان و خدمت رسانی بهتر به شهروندان موضوع اصلی این تفاهم نامه بود.

استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها تا غیرحضوری کردن بسیاری خدمات شهری بخشی از اقداماتی است که از سوی شهرداری منطقه ۲ از زمان انعقاد تفاهم نامه تاکنون انجام شده است. منطقه ۲ از سال ۱۳۹۷ تا به امروز، از کسب و کارهای نوآورانه و خلاقانه حمایت کرده و این همکاری و حمایت منتج به بهره‌برداری از پروژه‌های زیادی شده است. یکی از این نتایج، راه اندازی استارت آپهای شهری بوده که خود در ارتقاء کیفیت خدمات شهری به شهروندان اثرگذار بوده است.

در حوزه پسماند و حفاظت از محیط زیست، تیرماه سال ۱۳۹۸ بود که نخستین مرکز تخصصی بازیافت  MRF هوشمند با رویکرد زیست محیطی افتتاح و به این ترتیب نخستین دستگاه خوددریافت پسماند خشک RVM، در ایران در فروشگاه شهروند بهرود و در محله سعادت آباد جانمایی شد و پس از آن گسترش پیدا کرد. این اقدام نقش زیادی در جمع آوری، تفکیک و بازیافت پسماندهای خشک شهر داشت.

اقدام‌ها در زمینه هوشمندسازی فقط به حوزه پسماند محدود نشد و نخستین دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند با نام «بیدود»، به خیابان‌های منطقه ۲ راه پیدا کرد. فاز نخست دوچرخه‌های اشتراکی بیدود با ۱۰ ایستگاه در محله سعادت آباد آغاز شد و در فاز دوم تعداد ۱۰ ایستگاه دیگر در منطقه ستارخان و در مرحله آخر تعداد ۷ ایستگاه در محدوده دانشگاه شریف دایر شد. همزمان با این اقدامات، اپلیکیشن پمپ بنزین سیار یا سوخت رسان آسان (پیدو) راه اندازی و ۵۵ دستگاه خودرو سوخت رسان سیار به مردم سرویس دهی کردند. بازرگام (فروشگاه میوه آنلاین)، الوپارک (رزرو آنلاین جای پارک)، زیست اپ (جمع آوری پسماند خشک) و... بخش دیگری از اقدامات منطقه ۲ شهرداری تهران در راستای هوشمندسازی است.

در حوزه اقدامات هوشمندسازی تعداد ۵ کیوسک در سطح منطقه ۲ نصب شد که تا ۵۰ عدد افزایش پیدا می‌کند و ۴۰ نوع خدمات در حوزه‌های مختلفی است که گفته شده توسعه خواهد یافت. بسیاری از مردم می‌توانند با استفاده از این تکنیک‌های جدید سفرهای خود را کوتاه کنند و ترافیکی روان‌تر و آلودگی کمتری داشته باشند.

پارک حاشیه‌ای برای نخستین بار در منطقه ۲ به صورت آزمایشی اجرا شد، در این طرح، حاشیه خیابان‌ها علاوه بر خط‌کشی جدید، با تابلوهای آبی‌رنگی متمایز می‌شود که نشان می‌دهد هزینه پارک کردن در کنار این خیابان‌ها به شکل هوشمند دریافت می‌شود. بدین‌ترتیب ارتباط مالی مستقیم بین پارکبان با راننده که غیرقانونی است، قطع می‌شود. در طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای، متقاضیان باید برای ثبت‌نام و درج مشخصات خودرو در سامانه «تهران من» اقدام کرده و سپس حساب شهروندی خود را شارژ کنند. بعد از پارک خودرو اطلاعات مدت پارک خودرو و هزینه آن توسط خودروهای مجهز به دوربین که در طول روز معابر را کنترل می‌کنند، ثبت و محاسبه می‌شود و هزینه آن به‌صورت خودکار از حساب شخص در «تهران من» برداشت خواهد شد.