افزایش اقدامات دانش بنیانی در جهت اکتشافات آبهای ژرف

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری، تفاهم نامه ای در راستای توسعه اقدامات دانش بنیانی و نوآورانه برای اکتشافات آبهای ژرف منعقد شد.

به نقل از خبرگزاری مهر، صبح امروز، تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در حوزه آب‌های ژرف در محل معاونت علمی و فناوری با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری،نادر قلی ابراهیمی دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی فرسایش و محیط زیست معاونت علمی، دکتر اسماعیل قادری فر رئیس مرکز فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرعامل یک بانک منعقد شد.

بستر سازی، نهادینه کردن و مستندسازی انجام مطالعات و تحقیقات مرتبط با موضوع تفاهم نامه، بهره برداری از آب‌های تجدید پذیر در محدوده طرح، شناسایی و انتقال فناوری های پیشرفته شناسایی آبخوان‌های پی‌سنگی و نیز کمک به بومی سازی دانش های فنی مربوط به بهره‌برداری آب های ژرف منطقه از جمله محورهای این تفاهم نامه به شمار می رود.

این تفاهم نامه در راستای تسهیل گری و پشتیبانی از توانمندی فناوران کشور و تجارب بین‌ الملل برای توسعه و به کارگیری فناوری‌های مورد نیاز منعقد شده است.

نادر قلی ابراهیمی دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی فرسایش و محیط زیست معاونت علمی در این مراسم افزود: این تفاهم نامه با هدف تامین آب مجتمع مس جان جان امضا می شود. برنامه ای جدید و اقدامی نوآورانه در شرق کشور آغاز شده که نوید خوبی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه دو راهکار در حوزه آب وجود دارد، ادامه داد: مدیریت مصرف و الزام مصرف منابع جدید این دو راهکار هستند که با توجه به شرایط منطقه سیستان استفاده از منابع جدید اولویت است. در این منطقه پیش بینی برای ۱۲ چاه تحقیقاتی انجام شد. ۲ چاه موجود است. کارهای حفر ۳ چاه دیگر نیز انجام شده است. تحقیقات برای حفر چاه های دیگر نیز انجام شده است.