صدور ۲ هزار میلیارد تومان برات کارت در سال ۹۹

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: همه گزارش‌های مالی، ماهانه به اعضای شورای شهر ارائه و در سامانه شفافیت منتشر می‌شود.  


به گزارش شهر، عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ظهر امروز -دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰- در نشست خبری در تشریح عملکرد معاونت متبوعش گفت: رویکرد معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران مدیریت منابع مالی و خزانه با هدف کاهش هزینه بوده است به همین دلیل سامانه جامع معاملات شکل داده شد.

معاون شهردار تهران افزود: در سال ۱۳۹۹ این سامانه عملیاتی شد و امسال در راستای هوشمندسازی قدم برداشت. همه گزارش‌های مالی ماهانه به اعضای شورای شهر ارائه و در سامانه شفافیت منتشر می‌شود.  

به گفته او؛ در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری بخشنامه مدیریت هزینه برای کاهش هزینه‌ها ابلاغ شد. در حوزه منابع انسانی هم مدیران بر اساس آزمون انتخاب شدند و تاکید شد تا معاونان مالی حتما باید در رشته تخصصی  خودشان باشند و کمیته انتصابات آنان را انتخاب می کند.  

امامی با بیان اینکه تفریغ بودجه کاملا سر به سر بوده  و هر دوسال اختلافش صفر شده است، به اوراق مشارکت اشاره کرد و توضیح داد: در سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ سه هزار ۵۰۹ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر و وصول شده و همه در حوزه حمل و نقل عمومی صرف شد.

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران تصریح کرد: همچنین دو هزار و ۳۰۰  میلیارد تومان در حال دریافت است و ماه آینده وصول می شود که مربوط به بانک شهر است.  

او گفت: برای تسهیل در کارها سامانه مشترک با بانک شهر درباره تسهیلات اوراق مشارکت و چک‌های الکترونیک بر اساس مقررات بانک مرکزی ایجاد شد. بانک شهر تا چند سال گذشته، به صورت سرپرست اداره می‌شد؛ اما  هم اکنون هم مدیرعامل دارد هم صورت‌های مالی این بانک به روز می‌شود.

امامی با اشاره به اینکه ملک های بانک شهر هم ساماندهی می شود گفت:  بانک شهر در حوزه ارزی نخستین بانک خصوصی و پنجمین بانک در میان بانک‌های دیگر است. حاصل این رویدادها این است، که در پرداخت نسبت به تخصیص ۹۹ درصد، پرداخت های جاری ۹۳ درصد است و انحراف مثبت دارد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، درباره بدهی‌های این نهاد، برات کارت را یکی از موفقیت های بزرگ عنوان کرد و گفت: در سال ۹۹ مجموعا ۲ هزار میلیارد تومان برات کارت صادر شد.

او افزود: نتیجه این اقدام این است که اعتراضاتی که مقابل شورای شهر از سوی پیمانکاران بود دیگر وجود ندارد،  برات کارت ها مانند کارت اعتباری عمل می‌کند و سر تاریخ می‌توانند طلب خود را وصول کنند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با اعلام اینکه در دوره جدید هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته شده در حالی که هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است، گفت: در دوره جدید مدیریت شهری نه فقط بدهی ها اضافه نشده که یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هم از بدهی ها کاهش پیدا کرده است.

او افزود: قسمتی از بدهی ها ارزی است و نرخ تبدیل اختلاف ایجاد می‌کند. کل بدهی های بانکی شهرداری رقمی معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است. عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران درباره تهاترها، بیان کرد: شهرداری تهران پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تهاتر کرده است.

او ادامه داد: در سال ۹۶،   در کل ۴۹ میلیارد تومان تهاتر شده و در سه سال گذشته از ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، حدود پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از طرق مختلف تهاتر شده است. امامی گفت: تمامی جرائم راهنمایی و رانندگی دریافت شده است. از سال ۹۱ تا ۹۵ تنها یک‌بار تهاتر شده است. در پنج سال اول ۱۹۲ میلیارد تومان تهاتر شده که ۱۴۱ میلیارد تومان آن وصول شده است. او درباره اثرات کرونا بر بودجه، توضیح داد: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عدم نفع کرونا بر بودجه بوده است. در پنج ماهه اول دوران کرونا، حدود ۴۲ میلیارد تومان برای اقلام بهداشتی هزینه شده است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: بهترین وضعیت در حوزه بهداشتی بوده و هیچ صرفه جویی مالی در این زمینه نشده است. میزان آلودگی و تلفات شهرداری به نسبت موقعیت اجتماعی‌اش، بسیار پایین بوده است.

او در ادامه اضافه کرد: لایحه دو بسته محرک مجموعا به مبلغ ۹۹۰ میلیارد تومان درآمد داشته است. درآمد این دو لایحه بسیار نبوده اما موثر بوده است. در این دوره، میانگین ۳ درصد به درآمد پایدار اضافه شده است. دو لایحه مهم درمجلس به نتیجه رسیده که یکی افزایش درآمد ناشی از ارزش افزوده از ۳ درصد به ۴ درصد بوده است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، درباره چگونگی پرداخت حقوق کارکنان گفت: حتی یک ریال تسهیلات و وام برای پرداخت حقوق کارکنان، دریافت نشده است. سهم ارزش افزوده به میران کافی دریافت شده است.

او ادامه داد: عدم صدور حکم علیه شهرداری بسیار موثر است که ۲۱ هزار میلیارد تومان علیه شهرداری حکم صادر شده است. ۲۶۸ میلیارد تومان که از سال ۱۳۹۱ حکم اولیه بوده، امروز دریافت شده است. امروز رتبه شهرداری در دیوان اداری به رتبه چهارم تنزل پیدا کرده است.

امامی در ادامه بیان کرد: کنترل درصدهای پرداخت همه باعث شده که پرداختی‌ها کم‌تر شود و حتی یک ریال تشهیلات گرفته نشود. البته با بانک شهر هماهنگ کردیم که اگر درآمدها در دوران کرونا جبران نشد، از بانک شهر وام گرفته و حقوق‌ها پرداخت شود اما اینکار را نکردیم.

او گفت: بدهی پینماکاران مناطق شش هزار ۷۰۰ میلیارد تومان، پیمانکاران شرکت ها سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، اوراق مشارکت ۵ هزار میلیارد تومان و سایر نهادها زیر هزار میلیارد تومان است. اما بدهی‌های کل شهرداری ۶۶ هزار میلیارد تومان است.

معاون شهردار تهران گفت: این را هم باید گفت که؛ این بدهی‌ها در شرایطی است که دارایی‌های شهرداری بیش از اینهاست میزان املاکی که فروخته شده ۱۵ برابر  بیشتر از وسعتش خریداری و یا تهاتر شده است.