شهر دانش، مفهوم آینده کشور

مرکز نوآوری رسانه همشهری "رویداد دمودی حوزه رسانه" را با هدف شناسایی استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاری و ورود به مرکز نوآوری رسانه همشهری، با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، موسسه همشهری، ستاد فرهنگ‌ سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارن کراد روز چهارشنبه 12 آذر برگزار کرد.

دکتر سلطانی؛ عضو هیات مدیره موسسه همشهری، پس از اشاره به 28 سال فعالیت روزنامه همشهری گفت: ”روزنامه همشهری، منشأ خدمات، تحولات و رویدادهای بزرگ و مثبتی در کشور به خصوص در فضای رسانه‌ای و اقتصادی بوده است. باتوجه به تغییرات فضای ارتباطی و اطلاعاتی و به پایان رسیدن عمر روزنامه‌های مکتوب، به یک پارادایم شیفت به فضای جدید نیاز داریم.”

دکتر سلطانی با تاکید بر ظرفیت‌ها، تجارب، جایگاه و سرمایه اجتماعی موسسه همشهری بیان کرد: ”با ایجاد مرکز نوآوری رسانه همشهری، حرکت در مسیر پارادایم شیفت و ورود به عرصه رسانه‌های دیجیتال نهادینه می‌شود و موسسه همشهری با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سرمنشا تحولات رسانه‌ای کشور خواهد بود."

 

دکتر پرویز کرمی؛ دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان ضمن اشاره به ضرورت بهره‌مندی از نوآوری‌های حوزه رسانه گفت: ”یکی از ضعف‌ها و چالش‌های رسانه‌های کشور، دور بودن از فناوری‌ها و نوآوری‌های این حوزه است. لازم است تا زیست بوم نوآوری در حوزه رسانه شکل بگیرد تا شرکت‌ها، ایده‌ها، افراد و…. گرد هم بیایند تا بتوانیم از سرریز فناوری و نوآوری بهره ببریم.”

 

دکتر عباس زارعی هنزکی؛ رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با پرداختن به عصر تکنولوژی بیان کرد: ”در عصر تکنولوژی، همه کشورها، برای برنامه‌های پنج، ده و بیست ساله خودشان، واژه‌هایی را انتخاب کرده‌اند و در جهت این واژه‌ها برنامه‌ریزی‌های خود را شکل می‌دهند. اروپا با مفهوم صنعت چهارم (industry 4)، ژاپن با مفهوم جامعه پنجم (society 5)، آمریکا با مفهوم اینترنت صنعتی (industrial internet)، کشورهای آسیایی با مفهوم شهر هوشمند (smart cities) و چین با مفهوم ساخت چین (made in china) برنامه‌های خود را طراحی و پروتکل‌های لازم را شکل داده‌اند.”

وی در ادامه افزود: ”در ایران نیز مفهوم شهر دانش (knowledge cities) انتخاب شده است. دانشگاه تهران، پیشرو و بنیان‌گذار شهر دانش است. کشور و قوانین نیز به حمایت از این مفهوم پرداخته‌اند. در بحث شهر دانش، هوشمندی (smart)، سبز بودن (green) و کارآفرین بودن (entrepreneur) مد نظر است."

مرکز نوآوری رسانه همشهری، به عنوان اولین مرکز نوآوری در شهر دانش دانشگاه تهران شروع به کار کرده است.

دکتر زارعی با شرح مفهوم جامعه پنجم ژاپن و بیان سلسله‌های و دوره‌های متفاوتی که طی شده، اظهار داشت: “سیستم یادگیری الکترونیک، توانمندسازی زنان، شهرهای هوشمند، اکوسیستم نوآوری جهانی و… از اهداف جامعه پنجم است و در همین راستا، تکنولوژی‌های بسیاری مانند فین تک (Fin Tech)، ری تک (ReTech)، تورتک (Tour Tech)، جاب تک (Job Tech)، مدیا تک (Media Tech)، اد تک (Ad Tech)و ….. مطرح و مورد توجه است. از میان این فناوری‌ها، دو حوزه “تکنولوژی تبلیغات” و “تکنولوژی رسانه” مفاهیمی اساسی و مهم محسوب می‌شوند.”

ایشان در پرداختن به مفهوم تکنولوژی رسانه (Media Tech) گفت: ” مدیا تک، ترکیب حوزه های رسانه، دیجیتال و تکنولوژی آنلاین است. موسیقی، فیلم، تلویزیون، بازی، تبلیغات، یادگیری و یاددهی، رسانه‌های خبری و پلتفرم‌های گفت وگو از مولفه‌های این حوزه محسوب می‌شوند. موسسه همشهری در همه این مولفه‌ها سهم دارد و پلتفرم مناسب و معتبری محسوب می‌شود.”

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نگاه کسب وکاری در حوزه مدیا تک را اینگونه تعریف کرد: ” فعالیت‌هایی که در حوزه رسانه به صورت سنتی اجرا می‌شدند، می بایست به زیر چتر مدیا تک بروند تا نگاه کسب وکاری حاصل شود.” وی با اشاره به فرصت‌های کسب وکاری در حوزه رسانه اظهار داشت: ”فرصت‌ها در نقاط درد حضور دارند. مشکلاتی که کسب وکارهای بزرگ به آن نمی‌پردازند، فرصتی برای فعالیت استارت‌اپ‌ها محسوب می‌شوند.”

دکتر زارعی ضمن اشاره به مفهوم تکنولوژی تبلیغات (Ad Tech) بیان کرد: ”اد تک، مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و ابزارهاییست که در راستای برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و مدیریت فعالیت‌های تبلیغات دیجیتال به کار گرفته می‌شود. ترندهای آینده حوزه رسانه، مباحث اد تک و مدیا تک، همگی در مرکز نوآوری رسانه همشهری پوشش داده خواهد شد.”

در این رویداد، استارت‌آپ‌های بوکارو، تاکسی بورد، گراف، رایبرد، ویدابیا، واکاویک و الوکانتنت به ارائه شدند.