راه اندازی نخستین مرکز درمانی ویژه آسیب‌ دیدگان اجتماعی

نخستین مرکز درمانی ویژه آسیب‌دیدگان اجتماعی و خدمات‌رسانی پاراکلینیکی در منطقه ۱۹ پایتخت راه‌اندازی می شود.


به نقل از مهر، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک به منظور راه‌اندازی مرکز درمانی و خدمات‌رسانی پاراکلینیکی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهر تهران با حضور محمدرضا جوادی‌یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی و حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار تهران، علی توکلی شهردار منطقه ۱۹، سیدمالک حسینی مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم و تعدادی از مدیران شهری در سالن جلسات شهرداری مرکز برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به دامنه آسیب‌های اجتماعی در دل شهر تهران و ضرورت تغییر نگاه به افراد آسیب دیده پایتخت گفت: بر اساس علوم جامعه شناسی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در شهری همچون تهران رویکردهای امنیتی و فاصله‌گذاری میان مردم آسیب دیده و سایر شهروندان هرگز مؤثر نبوده و نیستند.

وی با تاکید بر اینکه در گام نخست مقابله با آسیب‌های اجتماعی ابتدا باید این مسئله را بپذیریم که این آسیب‌ها جزئی از شهر هستند، ادامه داد: بی شک حذف و طرد آسیب‌های اجتماعی و افراد آسیب دیده از چهره شهرها نه تنها امکان پذیر نیست بلکه به مراتب زیان بارتر است.

جوادی یگانه با یادآوری اینکه شهرداری تهران در مقابله با آسیب‌های اجتماعی همواره با مصائب و مشکلات زیادی روبرو بوده است افزود: یکی از مشکلات در این مسیر مقاومت و نارضایتی مردم از راه‌اندازی گرمخانه‌ها در برخی محلات بوده که همواره شهرداری را با چالش‌های فراوانی مواجه کرده است. در حالی‌که همگی باید بپذیریم این دغدغه‌ها بخشی از بدنه کلان‌شهرها بوده و هیچ‌گاه قابل حذف نبوده و نیستند.

وی به خدمات ارزشمند سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی طی دو سال گذشته اشاره و در پایان تاکید کرد: سازمان رفاه وخدمات اجتماعی شهر تهران در سال ۱۳۹۸ تعداد یکصد نفر از افرادی که نه تنها از اجتماع بلکه از خانواده طرد شده بودند را به آغوش خانواده‌هایشان بازگرداند. اتفاق بزرگی که امار آن در سال گذشته به ۲۵۷ نفر رسیده است. بی شک تداوم مسیر این اعتمادسازی و بازگرداندن دوباره سلامت به افرادی که سال‌ها درگیر اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی بوده اند نیاز به مساعدت بیشتری از سوی شهروندان و مسئولان دارد.