مهاجرت، همچنان در کمین روستاهای استان اردبیل

آمارهای ارائه شده در اردبیل خبرهای خوشی در باره تداوم حیات عادی روستاهای استان نمی‌دهد، گرچه در مواقعی اخبار امیدوارکننده‌ای از مهاجرت معکوس به برخی روستاها ارائه می‌‍شود، اما همچنان روستاهای این استان در فهرست مناطق مهاجرفرست قرار دارند.

به نقل از ایرنا، براساس آمارهای موجود، از مجموع یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۶۱۰ نفر جمعیت استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در هزار و ۸۰۰ روستا سکونت دارند و اکنون ۲۳۷ روستا در این استان مهاجرفرست و ۲۱۱ روستای دیگر هم در معرض خطر مهاجرت قرار دارند.

در سالیان گذشته مهاجرت افراد جوان از روستاها باعث کاهش رشد جمعیت، خالی از سکنه شدن، افزایش نسبت سالخوردگی و افزایش نسبت وابستگی در روستاهای استان شد هر چند که پس از انقلاب با ارائه خدمات ضروری این روند تا حدودی سرعت کندی یافت اما هنوز پدیده مهاجرت در استان اردبیل تداوم دارد.

در شرایطی که محلات حاشیه‌ ای در شهرهای بزرگ استان در حال گسترش است، هنوز می‌توان محلاتی را در مرکز استان یافت که به دلیل ساخت مسکن غیرقانونی از خدمات ابتدایی محروم هستند، اکثر اهالی این محلات حاشیه‌ای که بیشترین آنها در اردبیل و پارس‌آباد مغان متمرکزند از روستاییانی هستند که به امید زندگی راحت راه شهر در پیش گرفته‌اند.

بر اساس آمارها هم اکنون ۱۵۰ روستا در استان اردبیل بر اثر مهاجرت خالی از سکنه شده و در صورت تداوم این روند بیم آن می‌رود که بر تعداد این روستاها افزوده شود.

مشکلات ناشی از بیکاری و نبود شغل، درآمد پایین، وقوع خشکسالی، ضعف امکانات و زیرساخت‌های تولیدی و صنعتی از جمله عواملی هستند که کارشناسان آن را در تداوم معضل مهاجرت از روستاها بویژه نسل جوان دخیل می‌دانند.

تشکیل شهرهای کوچک، نبود توسعه پایدار روستایی، تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، عدم تمایل روستاییان برای کشاورزی، بی‌توجهی به اشتغال و کارآفرینی جوانان در روستاها، بی‌توجهی به تامین زیر ساخت‌ها، نبود آب کافی، نبود امکانات بهداشتی و درمانی، مقرون به صرفه نبودن دامداری و دامپروری، بهره‌وری پایین تولیدات کشاورزی و اجرای کند طرح‌های آبیاری مدرن از جمله دلایل دیگر مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها است.