حفظ درختان کهنسال مشهد با کمک روش‌های نوین

مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد از انجام ۴۰ هزار عملیات سونداژ خاک و تزریق کود و هوا به ریشه بیش از ۲۰ هزار درخت در شهر مشهد، از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد.

علی اکبر انتظام در گفت و گو با ایمنا، اظهار کرد: مشهد یکی از کلانشهرهای پیشرو در ایران و منطقه در حوزه توسعه فضای سبز شهری به شمار می‌رود، لذا استفاده از روش‌های نوین و علمی، نگهداری و حفاظت از درختان کهنسال و قدیمی همواره یکی از موارد دارای اهمیت مدیریت شهری در سال‌های اخیر بوده است.

وی افزود: روش بیولیفت یکی از روش‌های نوین در دنیاست که در آن با استفاده از دستگاهی مخصوص و مته‌های ویژه، هوا و کود به عمق ۶۰ تا ۷۰ سانتی متری خاک اطراف ریشه درختان تزریق می‌شود؛ از ابتدای امسال تاکنون این عملیات برای ۲۰ هزار اصله درخت کلانشهر مشهد انجام شده است.

مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: تقویت درختان و غنی‌سازی خاک در محل‌هایی با بستر کاشت نامناسب، صرفه‌جویی در مصرف کود، کاهش فشردگی خاک و افزایش اکسیژن خاک تنها بخشی از مزایای استفاده از این روش است و به طور معمول در بسترهای کاشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولاً امکان انجام عملیات به زراعی به سبب وجود زیرساخت‌های شهری در آن محل وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ نیز با توجه به برنامه ریزی های شده، این روش برای تقویت و حفظ بیش از ۱۵۰ هزار اصله درخت در کلانشهر مشهد انجام شد.