ممنوعیت نصب بیلبورد در بافت تاریخی براتیسلاوا

شورای شهر براتیسلاوا قوانین سخت و مشخصی را برای تبلیغات خیابانی در پایتخت اسلواکی تصویب کرد؛ برای اولین بار در تاریخ مدرن این شهر، شوراها محل نصب ساختارهای تبلیغاتی مجاز را مستقیماً در طرح منطقه بندی گنجانده‌اند.

به نقل از ایمنا، شهرداری براتیسلاوا اعلام کرده است که این امر به بی نظمی تابلوهای تبلیغاتی و دیگر سازه‌های مخل کیفیت فضاهای شهری پایان می‌دهد. بر اساس قوانین تعیین شده، تابلوهای تبلیغاتی نباید مانع از مشاهده دیدنی‌های شهر شود و قرار دادن آن‌ها در برخی مکان‌ها ممنوع می‌شود.

در پایتخت اسلواکی، دیگر امکان نصب ساختارهای تبلیغاتی اعم از بیلبورد، بنر و استند خیابانی در نقاط مشخص شده طرح منطقه بندی شهر وجود ندارد. ساختارهای تبلیغاتی که طبق قوانین در مناطق مجاز نصب شده است، تا زمان اتمام مجوزها در مکان خود مستقر باقی می‌ماند اما پس از آن تعدادشان به تدریج کاهش می‌یابد.

در برابر اشخاص و مؤسسات حقیقی و حقوقی که از قانون ساختارهای تبلیغاتی شهر تخطی کنند، اقدام جدی صورت خواهد گرفت. در چنین مواردی، شورای شهر پرونده را به مقامات مسئول منطقه ارسال کرده و شکایت را تنظیم می‌کند. اقدامات قانونی ممکن است سال‌ها طول بکشد، اما در نهایت براتیسلاوا را از شر تبلیغات رها می‌کند. این شهر تنها در سال ۲۰۲۱ موفق به حذف ۴۱۱ بیلبورد تبلیغاتی شده است که از نظر آماری، رقمی بی‌نظیر تلقی می‌شود.