نژادپرستی در حاجی فیروز؛ اصرار معاون شهردار و انتقاد اعضای شورا

گزارش معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران درخصوص برنامه‌های نوروزی شهرداری در نوروز ۱۴۰۰، بخشی از دویست و هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای این شهر بود.


به نقل از ایمنا، محمدرضا جوادی یگانه امروز (سه‌شنبه) در قسمتی از گزارش خود در پاسخ به انتقادات به بخشنامه پرهیز از استفاده از رنگ سیاه در چهره حاجی فیروز گفت: مساله حاجی فیروز موضوعی است که از ۲۰ اسفندماه و با شروع کارناوال‌های نوروزی به دلیل صورت سیاه آن مورد انتقاد واقع شد. این مساله دارای ابعاد اساطیری، هنری و تاریخی است و سبقه تاریخی آن بازگشت به برده داری در ایران به ویژه در دوره قاجار است که در این بخشنامه به آن اشاره شده است. این موضوع بعد اجتماعی نیز دارد و بخشی از مردم ایران که پوست تیره‌تری دارند از رنگ سیاه سیمای حاجی فیروز ناراحت شده و آن را توهین به خود می‌دانند.

معاون شهردار تهران با تاکید بر این که در تهران نباید لباس و لهجه مهاجران مسخره شود تصریح کرد: آنچه که شهرداری تهران اجرا می‌کند و با پول مردم تهران اجرا می‌شود نباید واجد توهین به بخشی از مردم ایران و با موضوعی غیراخلاقی باشد.

وی ادامه داد: این بخشنامه برای صورت سیاه حاجی فیروزهایی که توسط کارناوال‌های شهرداری تهران اجرا می‌شده صادر شد و سپس صورت حاجی فیروز سفید شد این موضوعی نیست که یکباره انجام شده باشد.

جوادی یگانه اظهار کرد: اصرار دارم که موضوع نژادپرستی است و باید بدانیم که رفتار مطلوبی نیست. می‌دانستیم که مورد انتقاد واقع می‌شویم و با وجود آنکه بسیاری می‌گویند اقدامی نمایشی بوده است اما معتقدم یکی از مثبت‌ترین اقدامات در شهر تهران است.