سهیم‌سازی مردم اسلواکی در طراحی شهری آینده

برنامه‌ریزان شهر نیترا، واقع در اسلواکی قصد دارند استراتژی‌هایی به کار گیرند تا شهروندان را به مشارکت در طراحی‌های شهری آینده برانگیزند.

 

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهردار نیترا از تخصیص بودجه کافی برای اصلاح یکی از مناطق جدید شهر خبر داده و اعلام کرده است می‌خواهد این محله را به سبک مدرن و بر اساس نیازهای شهروندان تغییر دهد. به همین دلیل، وی مشارکت ساکنان شهر و پیاده‌سازی خواسته‌های آنان در پروژه جدید را ضروری دانسته است و در نظر دارد ایده‌های آنان را از همان ابتدای اجرای طرح، مورد توجه قرار دهد. منطقه جدید برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ احداث شده اما از نقص‌های بسیاری برخوردار است که مقامات تصمیم گرفته‌اند با کمک شهروندان و ساکنان منطقه به اصلاح و گسترش آن بپردازند.

تغییرات فوق در پی افزایش نیاز مردم به امکانات جدید اعمال خواهد شد تا مردم بدون سپری کردن مسافت‌های طولانی، در نزدیکی محل سکونت خود خواسته‌هایشان را برآورده کنند. جالب است بدانید محلی که منطقه جدید در آن احداث شده است، تا پیش از سال ۲۰۰۳ به زمین‌های کشاورزی تعلق داشت اما اکنون منطقه‌ای مدرن و صنعتی جای آن را گرفته است.

اولین گام در پیاده‌سازی پروژه جدید تشکیل یک تیم همکاری با نمایندگانی از سوی شهرداری خواهد بود. در این مرحله، معماران، طراحان شهری، مهندسان ترافیک و سایر متخصصان معروف اهل نیترا، ایده‌های برگزیده خود را به شهردار ارائه می‌دهند.

در مرحله دوم، تیم همکاری به گفتگو و نظرسنجی با عموم مردم می‌پردازند و از آنان می‌خواهند خواسته‌های خود را از منطقه مورد نظر ارائه دهند. در نهایت، نیازهای منطقی مردم با ایده‌های مطرح شده اولیه ادغام می‌شود و طرح‌های برگزیده به صورت پیشنهادی در اختیار شهردار قرار می‌گیرد تا در صورت تائید به مرحله اجرا درآید.

تا کنون در کشور اسلواکی اقدام خاصی برای مشارکت مردم در طراحی شهری صورت نگرفته و مقامات ارشد نیترا اولین کسانی هستند که ساکنان را در تصمیمات شهری سهیم می‌کنند.