تفاوت محسوس دریافت حقوق کارگران پیمانی با کارگران قراردادی

عضو شورای شهر از تفاوت محسوس در دریافت حقوق کارگران پیمانی با کارگران طرف قرارداد مستقیم با شهرداری انتقاد کرد و بر لزوم همسان سازی آنها تاکید کرد.


به نقل از مهر، افشین حبیب زاده در دویست و هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور با تبریک هفته کارگر به بیان گزارشی از عملکرد فراکسیون کارگری دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران پرداخت و گفت: در مدت قریب به چهار سال گذشته که فرصت خدمت در شورای شهر تهران فراهم بوده است، یکی از دغدغه‌های من و همکارانم رسیدگی به مشکلات کارگری در شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بوده است. ما پس از بررسی‌های کارشناسی و میدانی و احصاء مشکلات کارگران، رسیدگی به مشکلاتی از جمله پرداخت منظم و کامل حقوق و امتیازات کارگران، وضعیت سلامت کارگران و ایمنی محیط کار، رفع تبعیض در پرداخت‌ها و همسان‌سازی دستمزدها، و جلوگیری از تعدیل را در اولویت قرار دادیم.

رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از مسائل عمده ما، پرداخت منظم و کامل حقوق کارگران و مسائل محیط کار بود که حل آن مستلزم همکاری با مسئولان شهرداری و طراحی قواعدی برای تامین مالی و الزام کارفرما به پرداخت تمام حقوق و امتیازات کارگری بود، اظهار کرد: پس از جلسات متعدد کارشناسی و مذاکره با مسئولان شهری توانستیم بخشنامه «بهسازی وضعیت قرارداد نیروهای پیمانکاری حجمی شهرداری تهران» را تنظیم و ابلاغ کنیم. در این بخشنامه که بر پایه مواد قانون کار نگارش شده، حفظ حقوق کارگران و رعایت قانون در پرداخت حقوق حقه کارگران نظیر اضافه‌کاری، شب‌کاری، تأمین لباس کار و مواردی مانند این، پیش‌بینی شده و نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه در کلیه واحدهای تابعه نیز بر عهده عالی‌ترین مقام واحدهای متقاضی انجام کار پیمانکاری، نهاده شده است.

وی ادامه داد: به واسطه همین بخشنامه توانستیم تا حد زیادی بر مشکل عدم‌پرداخت به موقع حقوق کارگران پیمانکاری فائق آییم، موضوعی که یکی از اصول اولیه حقوق کارگری است اما تا پیش از این به طور کامل بدان توجه لازم صورت نپذیرفته است. با این همه، جای بسی تاسف است که هنوز بندهایی از این بخشنامه نظیر ارائه یک نسخه از قرارداد به کارگر، صدور فیش حقوقی و … توسط مدیران ذی‌ربط مورد توجه قرار نگرفته و بر نمایندگان شوراست که تحقق آنها را پیگیری کنند.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران به موضوع بهبود وضعیت سلامت کارگران و ایمنی محیط کار اشاره کرد و افزود: پس از چندین مورد حادثه کار برای پاکبانان و نیروهای خدمات شهری که هنگام رفت و روب دچار سانحه نظیر تصادف شده بودند، کوشیدیم با اجرایی شدن سامانه صورت وضعیت الکترونیک در سازمان پسماند، استفاده از تجهیزات مکانیزه برای رفت و روب بزرگراه‌ها در دستور کار قرار گیرد تا دیگر کمتر شاهد بروز حوادث انسانی باشیم هرچند هنوز برخی پیمانکاران خاطی از نیروی انسانی برای رفت و روب بزرگراه‌ها استفاده می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: گذشته از این، با همه‌گیری کرونا و بحرانی که سلامت شهروندان را فراگرفت، از شهردار تهران خواسته شد ارائه تجهیزات بهداشتی و ایمنی که در اوایل بحران، در اختیار کارکنان قرار می‌گرفت، به کارگران پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری نیز تعمیم یابد.

حبیب زاده گفت: از دیگر مشکلاتی که همواره طی سالیان اخیر موجب گله‌مندی کارگران پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری بوده است، دریافت حداقل حقوق کارگری و تفاوت محسوس در دریافت حقوق کارگران پیمانی با کارگران طرف قرارداد مستقیم با خود شهرداری است. در این مورد توانستیم اعتبار لازم را برای هم ترازی نیروهای شرکت شهربان، معبربان و حریم‌بان با کارکنان شرکت هادیان شهر در بودجه سال ۱۴۰۰ منظور کنیم که جا دارد این امر قاعده‌ای شود تا در خصوص سایر کارگران شرکت‌های پیمانکاری حوزه پسماند، فضای سبز و مترو نیز تعمیم پذیرد و برای همسان‌سازی حقوق آنها با کارگران طرف قرارداد مستقیم با شهرداری، اقدام شود. همچنین لازم است بررسی‌های بیشتری انجام شود تا در صورت امکان، نیروهای مجموعه‌هایی نظیر سازمان ورزش و انتظامات سازمان پسماند که سابق بر این طرف قرارداد مستقیم با شهرداری بوده و اکنون به پیمانکاری تبدیل شده‌اند، به حالت گذشته بازگردند تا از امنیت شغلی لازم برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: موضوع تعدیل نیروی کار دیگر مشکل پراهمیت سال‌های اخیر در شهرداری تهران بود که به ویژه به واسطه انباشت مشکلات و کسری‌های مالی به‌جا مانده از دوره‌های قبل و مضایق مالی ناشی از تحریم و تورم در سال‌های اخیر، تهدیدی برای امنیت شغلی شمار زیادی از نیروی کار زیرمجموعه شهرداری تهران بوده است. بنده و همکارانم در طول دوره پنجم در حد توان و اطلاع، از تعدیل و اخراج کارگران شهرداری ممانعت به عمل آورده و به طور جدی مواردی را که به دفتر اعلام می‌شد، پیگیری کرده و اسباب بازگشت کارگران به کار را فراهم آوردیم.