امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند

آئین امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند توسط شهرداران این دو شهر به صورت برخط برگزار شد.


به نقل از ایمنا، سمرقند لقب چهاردهمین خواهرخوانده اصفهان را به خود می‌گیرد و شهرهای پورتو (پرتغال) و حیدرآباد (هند) هم دو شهر دیگری هستند که اصفهان در آستانه عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با آنها قرار دارد.

اصفهان و سمرقند می‌توانند با بهره‌گیری از اشتراکات و بنای تاریخی و فرهنگی خود، تعاملات فرهنگی ایران و ازبکستان را نمایندگی کنند و نقطه ارتباط فرهنگی دو کشور باشند.

دو شهردار می‌توانند از فردای امضای این تفاهم نامه پیوند دهنده بخش‌ها و نهادهای مختلف شهرهای خود با همتایان شأن باشند در این راستا می‌توان اتاق‌های بازرگانی و همچنین دانشگاه‌های اصفهان و سمرقند را در سایه این خواهرخواندگی به یکدیگر مرتبط کرد تا همکاری‌های بین شهری به شدت و همه جانبه توسعه یابد و صرفاً به شهرداری‌های دو شهر محدود نشود.

در حال حاضر دانشگاه‌ها و اتاق بازرگانی اصفهان در حوزه تعاملات بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارند. همانگونه که در متن تفاهم‌نامه خواهر خواندگی دو شهر اصفهان و سمرقند اشاره شده، همکاری در زمینه‌های باستان شناسی می‌تواند مورد توجه دو شهر قرار گیرد.

با توجه به اینکه اصفهان و سمرقند هر دو از جمله شهرهای تاریخی جهان به شمار می‌آیند و همچنین نظر به اینکه مرکز باستان شناسی در سمرقند قرار دارد، همکاری در زمینه‌های باستان شناسی می‌تواند مورد توجه دو شهر قرار گیرد.