برگزاری رویداد شتاب حمل و نقل شهری هوشمند

دبیر برگزاری رویداد ملی شتاب در مازندران از برگزاری رویداد شتاب حمل و نقل شهری هوشمند در ۱۵ دی‌ماه خبر داد.

عین‌الله جعفرنژاد قمی در وبینار هفته پژوهش با عنوان "ایده‌پردازی در حوزه حمل و نقل شهری هوشمند"، اظهار کرد: سیستم حمل و نقل عمومی هوشمند، ترکیبی از فناوری های اطلاعات و ارتباطات پیشرفته در سیستم های مدیریت ترافیک و حمل و نقل است که موجب ارتقای کارایی، ایمنی و پایداری شبکه های حمل و نقل می شود.

وی با اشاره به اینکه این سیستم سبب موجب کاهش ازدحام ترافیک و افزایش تجربه رانندگان خواهد شد، تصریح کرد: اطلاعات مربوط به مسافر و کالا در این سیستم هوشمند، جمع آوری، نگهداری، پردازش و توزیع می‌شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا به سیستم های حمل و نقل هوشمند نیاز است، گفت: دلایلی چون افزایش میزان تصادف و کاهش میزان سرعت، کافی نبودن توسعه جاده ها و خیابان ها، کاهش اثرات زیست محیطی حمل و نقل، ارتقای جذابیت حمل و نقل عمومی، افزایش کارایی، تامین امنیت و ایمنی حمل و نقل از طریق فناوری های پیشرفته و عدم امکان ساخت خیابان ها و جاده ها برای پاسخگویی به نیازها، در کنار کاهش ازدحام که موجب افزایش طول سفر و افزایش هزینه صنعت موجب نیاز به این سیستم‌های هوشمند می‌شود.

جعفرنژاد قمی با بیان اینکه سیستم های حمل و نقل هوشمند دارای امتیازاتی همچون کاهش میزان توقف ها و تاخیرها در تقاطع ها، کنترل و بهبود سرعت، بهسازی زمان سفر، مدیریت ظرفیت و مدیریت حوادث است، اظهار کرد: بیشتر مشکلات حمل و نقل ناشی از عدم دسترسی به موقع به اطلاعات است که ترکیب فناوری هایی چون فناوری اطلاعات و ارتباطات، کنترل خودکار، سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر، هوش مصنوعی – اتومبیل های خودران و صنایع، برق، مکانیک و رشته های مرتبط با آن ها آن را حل می کند.

دبیر برگزاری رویداد ملی شتاب در مازندران با اشاره به فناوری‌های زیربنایی به بهره‌وری از داده ها اشاره و خاطرنشان کرد: اندازه گیری شیب برای کنترل وسیله نقلیه در بزرگراه، هماهنگی کنترل ترافیک در مناطق بزرگ شهری از طریق مرکز مدیریت، راهنمای پویا برای تصمیم گیری استراتژیک کاربر در هر دقیقه، کنترل کروز که به راننده اجازه می دهد سرعت را به طور خودکار کاهش دهد تا به و خودروی جلویی برخورد نکند بخشی از استفاده و بهره وری از داده‌ها ی ترافیکی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نقش تجهیزات مورد نیاز هوشمندسازی چراغ های راهنمایی، اظهارکرد: جمع آوری داده های مربوط به حجم ترافیک عبوری هر یک از مسیرها، تعیین زمان بندی مناسب چراغ راهنمایی با پردازش این داده ها و حداقل رساندن زمان توقف پشت چراغ قرمز، افزایش سرعت متوسط و کاهش هزینه ها بخشی از نیازهای هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی است.

جعفرنژاد قمی به سیستم توزین در حال حرکت و نقش آن در این سیستم هوشمندسازی اشاره و خاطرنشان کرد: کارآمدترین روش برای کنترل وزن عبوری از یک نقطه سیستم توزین در حال حرکت است که می تواند مانع از عبور وسایل نقلیه با بار غیرمجاز از پل ها شود، سنسورهای وزنی، وزن وسایل نقلیه را اندازه گیری می کنند و به راننده هشدار می دهند و پیامی به پلیس می فرستند و پلیس می تواند رانندگان متخلف را پیدا کند.

وی همچنین به نقش سیستم اطلاع رسانی خودکار رادیویی اشاره و اظهارکرد: سیستم‌های هواشناسی، دوربین‌های سرعت‌سنج و تابلوهای متغیر خبری از کاربردی ترین سیستم اطلاع رسانی در سیستم حمل و نقل هوشمند محسوب می‌شوند.

دبیر برگزاری رویداد ملی شتاب در مازندران با بیان اینکه کاهش ۴۰ درصدی قربانیان تصادف‌ به دلیل امدادرسانی سریع و کاهش ۲۰ درصدی زمان سفرهای عادی و ۱۰ دقیقه‌ای سفرهای امدادی از نتایج حاصل از سیستم های هوشمند حمل و نقل خواهد بود، گفت: ٨ تا ٢٥ درصد کاهش زمان تاخیر در تقاطع ها و ٤٤ درصد افزایش ظرفیت عملی راه ها در حالی که طول آن ها ١١ درصد افزایش یافته بود از دیگر دستاوردهای این سیستم هوشمند است.

جعفرپور به ضرورت سیستم های هوشمند حمل و نقل در ایران اشاره و یادآورشد: بالا بودن میزان تصادفات شهری و جاده ای نسبت به سایر کشورها ضرورت سیستم های هوشمند حمل و نقل در ایران، هزینه بالای توسعه خیابان های شهری و جاده ها، بالا بودن طول متوسط سفر، بالابودن میزان توقف در تقاطع ها، موقعیت مناسب ایران در حمل و نقل منطقه ای، بالا بودن زمان سفر امدادرسانی و بالابودن زمان انتظار حادثه‌دیدگان برای دریافت کمک از دلایل ضرورت پرداختن به این موضوع است.

وی با توجه به برگزاری نخستین رویداد شتاب در حوزه حمل و نقل شهری هوشمند در کشور از شرکت کنندگان در وبینار خواست تا علاقه مندان ایده های خود را در محورهای امنیت سایبری در حمل و نقل هوشمند شهری،حمل و نقل روان و ایمن، پاسخ کارآمد به سوانح اورژانسی، کنترل ترافیک هوشمند در تقاطع ها، کاربرد اینترنت اشیا در حمل و نقل هوشمند و کاربرد بلاک چین در حمل و نقل هوشمند را در لینک مطرح در پوستر ثبت کنند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه رویداد شتاب حمل و نقل شهری هوشمند در ۱۵ دی‌ماه امسال برگزار می‌شود، اظهار کرد: علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد و ثبت ایده خود تا پنجم دی ماه فرصت دارند با مراجعه به آدرس jdmaz.ac.ir/its ایده‎های خود را ثبت کنند.

جعفرنژاد قمی در پایان با اشاره به فرصت های حضور برای تیم های برنده در این رویداد، خاطرنشان کرد: معرفی صاحبان ایده های پذیرفته شده به مراکز رشد و شتاب دهنده ها، پشتیبانی برای تبدیل ایده به محصول و استقرار تیم ها در مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی بخشی از فرصت‌های حضور و برتری در این رویداد است.