بیانیه شهرداران طلایه‌دار گردشگری ایران به مناسبت روز جهانگردی

شهرداران طلایه‌دار گردشگری ایران (اصفهان، شیراز، یزد) با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی جهانگردی بر هم افزایی در عرصه گردشگری با توجه به بحران ویروس کرونا تاکید کردند.

به نقل از ایمنا، در بیانیه شهرداران طلایه‌داران گردشگری ایران (اصفهان، شیراز، یزد) آمده است: ما از سلالهٔ آفتابیم؛ درست زمانی که نخستین پرتو نور سینهٔ تاریکی را شکافت، داستان ما آغاز شد. نور بر خاک افتاد و سه برادر زاده شدند، سه برادر از جنس خشت، فیروزه و کاشی. دوشادوش هم از پیچ حوادث گذشتیم و بالیدیم و بالیدیم تا امروز که سردمداران و طلایه‌داران گردشگری ایرانمان لقب نهادند. شکوه، قبایی است دوخته بر قامتمان و زیبایی اصلی است سرشته در تار و پودمان. آوازهٔ این شکوه و زیبایی از میان کاشی‌های نصیرالملک، امیرچخماق و شیخ لطف‌الله برخاست و چنان در گوش جهان پیچید که مردمان گیتی را مسحور کرد و روانهٔ این خاک ساخت، طرفه آنکه این خاک، خاک بخشنده‌ای است و میهمان را عزیز می‌دارد و بر صدرش می‌نشاند. سال‌ها پذیرایی و میهمانداری از میهمانانی که از دور و نزدیک، خاک راهشان سرمه‌سای سواد دیدگانمان بود، مهری به جانمان نشاند که میهمان را عزیز داشتیم و با گشاده‌دستی از زیبایی وجودمان به او بخشیدیم.

در ادامه این بیانیه گفته شده است: اگرچه همه‌گیری ویروس کرونا چندی است چهارچوبی پولادین گرداگردمان برافراشته تا نتوانیم مانند همیشه پذیرای میهمانانی باشیم که وجودشان طراوت خاطرمان بود. اما امید در تاریک‌ترین نقطه هم سوسو می‌زند، زندگی می‌بخشد و معنا می‌دهد. با امید و عشق و همدلی چونان گذشته گرد از رخ روزگاران زدودیم و مهر بر جبینش نشاندیم. اقتصاد گردشگری در کنار اقتصاد فرهنگ و هنر تنها راه ستردن چهره این سه شهر از گرد توسعه ناپایدار شهری است و در همین راستا نیز اصفهان، شیراز و یزد، سه برادر سالخورده و فرزندان آفتاب و خاک، چونان گذشته، مشت در مشت گره کرده‌اند و با امید به تلألؤ فردا می‌نگرند. فردایی روشن‌تر از دیروز، سرشار از امید و نور که در آن طراوت و زیبایی در دل چهارباغ اصفهان، باغ ارم شیراز یا باغ دولت‌آباد یزد معنایی نو می‌یابد.

از چنار و نخل و سرو زینتی سبز می‌سازیم و به گردن نور می‌اندازیم تا مانند گذشته دست در دست و هم‌دل پرچم گردشگری را در این مرز و بوم کهن، افراشته نگاه داریم و پاسبان میراث گران‌بهای گذشتگان باشیم. میراثی که از دل ستون‌های تخت جمشید، از میان طاق‌های آتشگاه و از قعر برج خاموشان به ما رسیده و قدمتی به درازای تمدن دارد.

در پایان این بیانیه آمده است: باری طلایه داران گردشگری ایران یعنی اصفهان، شیراز و یزد که هر سه در کنار یکدیگر نماد دولت-ملت هستند و دو عنصر هویتی ایرانیت و اسلامیت را در هم آمیخته‌اند و به گردشگران می‌نمایانند، در آستانه روز جهانگردی و در راستای تفاهمنامه‌ای که قبل تر میان آنها انعقاد یافته، پس از بحران کرونا که مفهوم مرز و جغرافیا را بواسطه فاصله گذاری اجتماعی پررنگ نمود، بار دیگر دست یکدیگر را به گرمی می‌فشارند و به رسم دیرین هم افزایی خود را در عرصه گردشگری استمرار بخشیده و از سر گیرند. شیرین‌ترین تحیّت‌ها از زبان حافظ و صائب و فرّخی نثار وجودتان و کامتان به شیرینی گز و قطاب و مسقطی!