بررسی راهکارهای ارتقای مطلوبیت و کارآیی برنامه‌ های آموزشی شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان تهران

نشست مشترک آموزشی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و معاونت امور عمرانی استانداری تهران با حضور رییس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیران کل دفاتر امور شهری و روستایی استانداری تهران و برخی از شهرداران منتخب استان تهران برگزار شد.


به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، در این نشست که کارشناسان دو مجموعه نیز حضور داشتند، اسمعیل زیارتی نصرآبادی رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان ضمن ارایه تعریفی از آموزش گفت: امروزه به دانشی که منجر به عمل شود و آثار خود را در ارتقای کیفیت و بهره‌وری کاری بگذارد، سواد اطلاق می‌شود. ایشان بر هیمن اساس تاکید کرد که کلیه آموزش‌های مرتبط با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز بایستی آموزش­ها باید به سمت کاربردی شدن سوق داده شوند و آثار آنها بایستی در ارتقای مطلوبیت عملکرد نهاد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دیده شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به گسترش و شیوع ویروس کرونا در کشور مرکز مطالعات، استفاده از تکنولوژی­های جدید آموزشی را در دستور کار قرار داده و اقدام به راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی شهرداری­ها و دهیاری­ها (سام شهر) نموده است که از قابلیت­های آن می‌توان در آموزش شهرداری­ها و دهیاری­های استان تهران و کل کشور بهره گرفت.

وی افزود: در کنار این کار، اقدام مهم دیگری که در دستور کار مرکز قرار گرفت تهیه محتواهای آموزشی فشرده در قالب پویش ملی شنبه‌های آموزشی برای شهرداری­ها و دهیاری­های کشور است. در این پویش شنبه هر هفته مطالب آموزشی تخصصی در زمینه ­های مختلف فعالیتی شهرداری­ها و دهیاری­ها برای آنها ارسال می‌شود. استقبال از این پویش در سطح کشور زیاد بوده به همین دلیل افرایش تعداد عناوین این پویش در دستور کار مرکز قرار دارد.

در ادامه وی اضافه کرد: مرکز مطالعات، دارای قابلیت‌هایی در سطح ملی و استانداری تهران دارای قابلیت‌هایی در سطح محلی است و به توجه به جایگاه استان تهران در زمینه‌های مختلف و به ویژه به عنوان پایتخت کشور، انتظار می‌رود این استان در بسیاری از امور از جمله امور آموزشی و پژوهشی مدیریت شهری و روستایی کشور پیشتاز بوده و در قالب مسئولین اجتماعی نیز تجربیات و تولیدات خود را برای سایر شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز به اشتراک بگذارد و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این زمینه می‌تواند نقش بسیار موثری را ایفا نماید.

زیارتی نصرآبادی در ادامه اظهار امیدواری کرد که با همکاری‌های مشترک بتوانیم علاوه بر ارتقای سطح آموزش شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان تهران، محتواهای آموزشی مفید و کاربردی را برای بهره‌گیری در سطح ملی آماده کنیم. ایشان از استانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌های توانمند و پیشرو خواست که در تولیدات آموزشی و پژوهشی خود علاوه بر توجه به نیازهای محلی و منطقه‌ای، رویکرد ملی هم داشته باشند و آثار و تولیدات ارزشمند و فاخر خود را برای سازمان ارسال کنند تا از آنها به نحو احسن بهره‌گیری و در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

وی اضافه کرد: با توجه به مشغله کاری شهرداران و دهیاران که اجازه شرکت در دوره ­های آموزشی را از آنها سلب می­نماید، بهترین روش آموزشی تهیه و تدوین بسته­های آموزشی کوتاه، فشرده و پر محتوا می‌باشد تا در حداقل زمان، بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. این بسته­ های آموزشی با توجه به گسترش فضای آموزش­های مجازی در کشور از این طریق نیز می‌تواند در اختیار فراگیران قرار گیرد.

در پایان نشست مقرر گردید برای کاربردی کردن مسائل مطرح شده در نشست جلسات کارشناسی و مدیریتی بصورت منظم و ماهیانه برگزار و نتیجه اقدامات با حضور اعضای این جلسه ظرف یک ماه آتی ارایه و نهایی شود.