مخازن زباله تهران قفل‌دار می‌شود

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: به تدریج باید شکل مخازن فعلی را عوض کنیم تا دسترسی به آن‌ها آسان نباشد و زباله‌گردان نتوانند از مخزن زباله بردارد و این مساله در دستور کار سازمان است.

به نقل از ایمنا، صدرالدین علیپور عنوان کرد: سازمان مدیریت پسماند بر اساس شرح وظایف کار خود را از ایستگاه میانی آغاز می‌کند و رفت و روب برعهده آن نیست؛ یعنی در مناطق کار نظافت انجام و پسماندها جمع می‌شوند و از ایستگاه میانی و فرایند انتقال، دفن و پردازش را سازمان پسماند انجام می‌دهد. وی در ادامه افزود: در بحث رفت و روب نیز معاونت خدمات شهری به عنوان ناظر اگر اشکالی وجود داشته باشد تذکر می‌دهد و مکاتباتی انجام می‌شود تا وضعیت مطلوب‌تر شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تاکید اینکه آنچه که بیشتر مورد نقد قرار می‌گیرد بحث فرسودگی مخازن فعلی است و تعارضی با طرح کاپ ندارد، تصریح کرد: طرح کاپ هفت مرحله متعدد دارد که از ساخت ایستگاه MRF گرفته تا اقدامات انجام شده در زمینه کمپوست جز طرح کاپ است و الزاماً مربوط به مساله مخازن نیست.

علیپور افزود: یک مرحله از طرح کاپ بالا بردن تفکیک از مبدا است. در تفکیک از مبدا در آنجاهایی که می‌توانیم از جمله ساختمان‌های بزرگ و شهرک‌ها مخازن دوگانه تحویل می‌دهیم و از همان مبدا پسماند خشک وتر جدا می‌شود و یک کار کمکی است و تفکیک بیشتر انجام می‌شود. اپلیکیشن‌ها نیز در طرح کاپ به کمک می‌آیند و مردم می‌توانند پسماند تر و خشک را جدا کنند و تحویل شهرداری دهند و یا از طریق غرفه‌های بازیافت پسماند خود را تحویل دهند.

وی در پایان گفت: همه این مراحل روی هم مرحله اول طرح کاپ هستند و در نتیجه منافاتی با طرح کاپ ندارد. ضمن اینکه به تدریج باید شکل مخازن فعلی را عوض کنیم تا دسترسی به آن‌ها آسان نباشد و زباله گرد نتواند از مخزن زباله‌برداری کند و در چنین شرایطی آلودگی پیرامونی نیز اتفاق نمی‌افتد. این مساله در دستور کار سازمان است و مخازنی را طراحی کرده‌اند.