انتظارات انجمن های علمی آب برای مدیریت بهتر در دولت آینده

اتحادیه انجمن های علوم آب بیانیه ای با موضوع انتظارات از رئیس جمهور دوره سیزدهم حول محور آب منتشر کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، اتحادیه انجمن های علوم آب در راستای مسئولیت علمی و اجتماعی خود با تبیین فهرستی از چالش های پیش رو و ارائه راهبردها و راهکارها و اولویت های حل این چالش ها در حوزه آب، انتظارات خود را از دولت سیزدهم جهت پیگیری مجدانه آن مطرح کردند.

ساختار اتحادیه انجمن های علوم آب که متشکل از نمایندگان ۱۳ انجمن علمی فعال در حوزه آب کشور شامل انجمن آبخیزداری، انجمن آب و فاضلاب، انجمن آبیاری و زهکشی، انجمن برقابی، انجمن سازگاری با خشکی و خشکسالی، انجمن سطوح آبگیر باران، انجمن علوم و فنون دریایی، انجمن علوم و مهندسی آب، انجمن مهندسی آبیاری و آب ، انجمن مهندسی دریایی، انجمن مهندسی رودخانه، انجمن هیدرولوژی و انجمن هیدرولیک می شود، به گونه ای طراحی شده است که توانایی ارائه خدمات تخصصی و کارشناسی در گستره وسیع مسائل مرتبط با آب را داشته باشد. این اتحادیه آمادگی کامل خود را برای ایفای نقش تخصصی خود در دولت محترم سیزدهم اعلام می دارد.

متن این بیانیه به شرح زیر است؛

«اینک که در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران قرار داریم، فرصت را غنیمت شمرده، مروری بر فعالیت ها و آسیب شناسی اقدامات گذشته و انتظارات متخصصین بخش آب برای مدیریت بهتر در دولت آتی به سمع و نظر رئیس جمهور محترم دوره سیزدهم رسانده می شود.

پوشیده نیست که آب به عنوان یک منبع طبیعی تجدید پذیر، محدود، حیاتی و با ارزش و غیر قابل جایگزین در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور عامل اصلی توسعه پایدار و در برخی موارد پیشران و محرک توسعه تمدن و آبادانی به شمار می رود.

از طرف دیگر نباید از نظر دور داشت که مدیریت آب در کشور دارای پیچیدگی های بسیار و در برگیرنده فعالیت های سازه ای و غیر سازهای فراوان بوده و با توجه به ارتباط چند وجهی آن با سایر عوامل توسعه و پیچیدگی ها و در هم تنیدگی های مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی، مدیریتی و فنی با آن، در حال حاضر، چالش آب به عنوان یک ابر چالش در کشور، منطقه و شاید در جهان شناخته می شود.

لذا دقت و توجه جدی و بدون فوت وقت بدان و تعیین راهبردها و ارائه راهکارهای مبتنی بر دانش برای برخورد با این ابر چالش بزرگ در سطح کلان کشور امری حیاتی است.

چالش های اصلی حوزه آب

۱- وقوع حوادث طبیعی و تغییرات اقلیمی، سیل و خشکسالی و کاهش بارندگی ها و از طرفی بروز بحران کم آبی، در کنار تداوم پیامدهای منفی زیست محیطی، خسارات سیل خشکسالی و هدر رفت میلیاردها متر مکعب منابع ارزشمند آب

٢- کاهش منابع آب، افت سطح آب در آبخوان ها و در نتیجه فرونشست دشت ها، شور شدن منابع آبی، بیابان زایی و تشدید وقوع ریزگرد، تشدید فرسایش خاک و رسوب گذاری در مخازن سدها، خشک شدن تالاب ها، خشک شدن قنوات

٣- ناکارآمدی ها واتخاد روش های غلط، بهینه نبودن مصرف منابع آبی و هدر رفت آب طی ادوار گذشته، پایین بودن راندمان مصرف آب در کشاورزی و ناکارآمدی مدیریتی

۴- افزایش تقاضای آب و نیز افزایش مناقشات محلی، منطقه ای و بین المللی برای حقابه

۵- مدیریت ناکارآمد منابع آب و ساختار بخشی نگر به همراه مشکل ریشه ای موجود در نظام مالکیت آب و زمین و نظام بهره برداری

۶- تهدید جدی امنیت غذایی کشور به دلیل شرایط بحرانی حاکم بر منابع آب

۷- توسعه شهرها، صنایع و کشاورزی بدون توجه به دسترسی به منابع آبی و دست اندازی مداوم به سایر حقابه ها و نیز وقوع سیلاب در حوضه های شهری به دلیل مدیریت نادرست توسعه شهری، عدم رعایت حریم های منابع آبی و رودخانه های کشور در ساخت و سازها و توسعه شهری و روستایی