دروازه‌ های شهر خرم آباد در تسخیر بازار میوه و تره‌بار

ورودی هر شهر نخستین مواجهه افراد با آن شهر محسوب می‌شود. سیر تحول ورودی شهرها در ابعاد مختلف و از جمله منظر آن، منتج از تغییرات شرایط زیست انسان، تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فناوری است.


به گزارش خبرنگار ایمنا، ورودی شهرهای ایران از جمله مهم‌ترین فضاهای با هویت شهری است پس امروزه با توجه به گسترش شهر و شهرنشینی و اقدامات نامناسب شهری، ورودی اکثر شهرها بدون طراحی ویژه و مشخصی است و برخی از ورودی قدیم شهرها نیز به مرور زمان تخریب شده است لذا توجه به مؤلفه‌های کیفیت که از ورودی شهرها انتظار می‌رود و مطالعاتی که باید در این زمینه صورت گیرد، راهکارهایی را ارائه می‌دهد که می‌تواند در طراحی شهری و بهبود بخشیدن به این بخش از شهر مؤثر واقع شود.

یکی از ویژگی‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار، ارائه خدمات یکسان و قابل قبول در تمام نقاط شهر با قیمت ثابت و کیفیت قابل قبول است در کل می‌توان گفت که بازارهای میوه و تره‌بار در شهرها از یک نظام خاص پیروی می‌کنند که بر اساس مطالعات قبلی به وجود آمده و در مکان‌های خاصی قرار گرفته است اما متأسفانه در شهر خرم‌آباد در این زمینه نه تنها هیچ‌گونه مکان‌یابی و مطالعه‌ای انجام نشده بلکه تمام معابر و ورودی و خروجی‌های شهر خرم‌آباد به محل عرضه میوه و تره‌بار تبدیل شده و بدون هیچ نظمی به کارشان ادامه می‌دهند اکنون این سوال مطرح می‌شود علت نابسامانی ورودی‌های شهر خرم‌آباد چیست؟

موضوعی که «سلیمان میرزاپور» دکترای برنامه ریزی شهری در خصوص آن اینگونه می‌گوید: کسی که برای اولین‌بار وارد یک شهر می‌شود نخستین منظره‌ای که از شهر مشاهده می‌کند و در ذهن او می‌ماند و به نوعی تصور را از آن شهر یا استان در ذهنش رقم می‌زند ورودی آن شهر است چرا که قبل از این که وارد بافت اصلی شهر شود ابتدا این تصویر شکل می‌گیرد.

وی می‌افزاید: شهر مانند یک کتاب و ورودی شهر در واقع طرح جلد و مقدمه کتاب است، همانطور که در مقدمه آن تلاش می‌شود تا کتاب و موضوعات مطرح شده در آن به طور خلاصه بیان شود، ورودی شهر نیز همان نقش را در مورد شهر دارد و باید شهر را (با تمام ویژگی‌های کالبدی، فرهنگی و اجتماعی) در ورودی‌هایش به نمایش در بیاوریم.

این کارشناس با بیان این که ورودی شهر خرم‌آباد، به دلیل گذشته تاریخی این شهر و نیز طبیعت زیبا و خاصی که دارد باید منحصر به فرد و متمایز باشد، تصریح می‌کند: دره خرم‌آباد، هم از لحاظ طبیعی و هم تاریخی یک پدیده شگفت‌انگیز است، توپوگرافی، ناهمواری‌ها، چشمه‌سارها و تمام جلوه‌های تاریخی و فرهنگی که درون این شهر قرار دارد متن کتاب خرم‌آباد است اما باید دید مقدمه‌ای که بر این کتاب در ورودی نوشته‌ایم چه میزان توانسته است به کسانی که از این شهر عبور می‌کنند این حس را القا کند که وارد یک شهر تاریخی و فرهنگی، با طبیعت خاص شده است.

وی ادامه می‌دهد: در بحث اهمیت ورودی باید گفت که ممکن است فردی سال‌ها در معرفی یک شهر و یا منطقه کتاب بنویسد، اما کسی حتی به آن نگاه نیز نکند در حالی که یک ورودی خوب در شهری مثل خرم‌آباد و یا دیگر شهرهای لرستان به دلیل قرار گرفتن در کنار یکی از مهم‌ترین شریان‌های حمل‌ونقل ایران می‌تواند شهر و منطقه را به افراد زیادی معرفی کند.

میرزاپور خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد که نتوانسته‌ایم از این فرصت توان افزا و موقعیت خوب (موقعیت ارتباطی) بهره چندانی ببریم ورودی شهرها امروز نابسامان است و با فقر شدید فضاهای درختکاری شده و فضای سبز مواجه‌ایم.