برگزاری وبینار بررسی تجارب احیا خانه‌موزه مشاهیر

به نقل از شهر، وبینار بررسی تجارب احیا خانه موزه مشاهیر تهران با حضور حامد مظاهریان، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، اسکندر مختاری، معمار و فرامرز پارسی، معمار و مرمتگر برگزار شد.

مظاهریان در این وبینار، با بیان اینکه به خانه موزه از زوایای مختلفی مانند تاریخ شکل‌گیری، اقتصاد، حفاظت و مرمت و معماری داخلی می‌توان نگاه کرد، گفت: در کشور ما نخستین خانه موزه خانه دکتر معین بود که در سال ۱۳۸۲ افتتاح شد و این بدین معناست که خانه موزه، مقوله جوانی در کشور ماست.

او با بیان اینکه ۲۷ خانه موزه تحت نظر شهرداری تهران است، افزود: در دوره ای هستیم که درباره خانه موزه‌ها تجربه کسب میکنیم و باید به تفاوت‌های خانه‌ها موزه‌ها و موزه‌ها توجه کرد؛ چرا که خانه موزه‌ها مخاطب محور هستند، موزه‌ها هم مخاطبان خاص دارند اما در خانه موزه ها هدف، جلب مخاطبان خاص است و ارتباط نزدیک مخاطب با آنها بسیار مهم است.

به گفته مظاهریان؛ در خانه موزه‌ها حس صمیمانه تری بین مخاطب و اشیایی که در آنجاست وجود دارد و نوع نگهداری‌ها هم متنوع است مثلا در موزه به دلیل اشیا تاریخی و بی نظیر، نگهداری بسیار سخت است؛ اما در خانه موزه این حس وجود دارد که همه چیز به همه مردم شهر تعلق دارد.

معاون شهردار تهران از اهمیت حفاظت فیزیکی بنا و مرمت و معماری داخلی خانه موزه‌ها صحبت کرد؛اما مساله مهم تر از این موارد که خانه موزه ها را موفق می کند، شخصیت و چهره نمایی است که به آنها داده می‌شود. درواقع برجسته کردن خصوصیات و ویژگی ها خوب باید در خانه موزه‌ها مورد توجه قرار بگیرد. در واقع خانه موزه‌ها به مثابه پرتره اما؛ با ابعاد بزرگ‌تر است.

او فقدان نظام مسئولیتی را از اشکالات خانه موزه در ایران عنوان کرد و گفت: خیلی مشخص نیست نظام مسئولیتی نگهداشت این خانه ها بر عهده چه نهادی است؟ حدود چند ماه قبل، سند گردشگری در دولت تصویب و ابلاغ شد. حوزه مسئولیتی برای همه دستگاه ها و نهادها در این سند تعیین شده بود اما؛ حتی یکبار نام شهرداری در سند گردشگری نیامده و فقط یکبار به شورای شهر اشاره شده است.

معاون برنامه، ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، نظام مسئولیتی در این حوزه را مخدوش توصیف کرد و توضیح داد: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری که بر مبنای همین سند مسئولیت تام در این حوزه دارد فقط یک خانه موزه دارد در حالی که شهرداری صاحب ۲۷ خانه موزه است. بنابراین اگر شهرداری در این حوزه مسئول است باید مسئولیت قانونی باشد اما تکالیف به نحو نامتوازنی تعریف شده است.

مظاهریان به بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در بودجه‌های سالانه شهرداری معمولا بخش بزرگی از هزینه‌ها مربوط به حقوق و دستمزد، پرداخت بدهی و نگهداشت شهر است؛ اما بخش کوچکی از هزینه ها فعالیت در شهر را معنادار میکند. سال آینده شهرداری تهران باید فعالیت هایش اجتماعی‌تر باشد چرا که در شرایط کنونی مردم مسایل جدی اقتصادی و اجتماعی دارند و شهرداری باید همان جایی بایستد که مردم هستند، درواقع در شرایطی که همه موزه ها، سینماها و تئاترهاش تعطیل است شهرداری باید هنر و رنگ را به سطح شهر بیاورد و به موسیقی خیابانی بها داده شود، مساله مردم در این شرایط نشاط اجتماعی است که باید آن را ایجاد کنیم و سرمایه های نمادین و اجتماعی را گسترش دهیم.