ضرورت تهیه و عرضه به‌ موقع کپسول‌های سواد محیط‌ زیستی

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به نقش بی بدیل شهروندان در حفظ و حراست از محیط زیست گفت: شهروندان با رفتارهای خود می‌توانند در کاهش مشکلات مربوط به محیط شهری نقش مهمی را ایفا کند.

به گزارش ایسنا، عادل خزایی افزود: زمان زیادی نگذشته است که واژه شهروند محیط‌ زیستی در دائره‌المعارف جامعه محیط‌ زیستی کشور گنجانده شده است اما این واژه به چه معناست و آیا توانسته پا را فراتر از جامعه‌ای که به دنبال محیط‌ زیست پایدار هستند، بگذارد؟ ‌ شاید این سوال را بتوان در بررسی وضعیت محیط‌ زیست شهری از بعد وظایف شهروندی پاسخ داد.

وی در ادامه گفت: میزان آسیب یا حفظ محیط‌ زیست یک شهر را تنها نمی‌توان فقط از رفتار شهروندان آن تحلیل کرد چراکه شهروندان مکمل تصمیمات مسئولان هستند و برآیند نگرش، رفتار و تصمیم این دو بخش به وضعیت نهایی محیط‌ زیست منجر می‌شود اما شهروند محیط‌ زیستی به معنای برخورداری از دانش، نگرش‌ها و مهارت‌هایی در زمینه محیط‌ زیست شهری است، به‌طوری‌که این موارد منجر به رفتار طرفدار محیط‌ زیست شود.

به گفته معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر یک پدیده پویا است بنابراین تغییر در بخش‌های مختلف آن در طول زمان ضروری است و شهروندان با رفتارهای محیط‌ زیستی، بیشترین مسئولیت را در قبال محیط‌ شهری و حفظ ارزش‌های طبیعی، تاریخی و میراثی آن دارند.

خزایی اضافه کرد: محیط شهری خوب و با هویت نیز مکانی است که تا حدی با شخص، فرهنگ و رفتارهای وی تناسب داشته باشد و ابزاری برای برقراری پیوند بین فرد و جامعه‌اش، گذشــته و تاریخش، حیات شهری، زمان و محیط پیرامونش شود.