لزوم شکل گیری ساختارهای مشارکت حکمرانی محلی

با گذشت ۱۳۰ سال جمعیت تهران جمعیت آن ۸۰ برابر شده است و ظرفیت استفاده آن هم از منابع زیست محیطی متعاقبا ۸۰۰ برابر شده است، این افزایش مصرف به این دلیل بوده که به تکنولوژی های جدید دست پیدا کرده ایم.


به نقل از شهر، دومین نشست از سلسله نشست های فعالان حوزه صنعت روز دوشنبه ۱۱ اسفند ماه با حضور جمعی از فعالان حوزه آب و محیط زیست شهری و همچنین فعالان اقتصادی، صنعتگران و تولیدکنندگان با هدف بیان مسائل و چالش های این حوزه برگزار شد. اهم محورهای مورد بررسی در نشست حوزه آب و محیط زیست شهری با هدف دستیابی به راهبردها و راهکارها، شامل کاهش مصرف آب شهری، استفاده مجدد از آب شهری، مدیریت غیرمتمرکز فاضلاب شهری و همچنین ظرفیت سازی برای ذی نفعان و دغدغه مندان برای استفاده مجدد از آب شهری بود. در این نشست ضمن تشریح چالش ها و مسائل موجود، راه حل هایی به منظور رفع مسائل پیش روی صنعتگران و کارآفرینان کشور در حوزه آب و محیط زیست شهری ارائه شد.

ساختارهای مشارکت حکمرانی محلی را باید شکل دهیم

سید اویس ترابی، رییس اندیشکده زیست پذیری گفت: بیشترین آب تهران توسط جمعیت آن مصرف می شود، البته در فعالیت های دیگر هم آب مصرف می شود، اما بیشترین میزان آب مصرفی مربوط به جمعیت آن است. در حاضر جمعیت تهران نزدیک به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است و مصرف آب شرب آن یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است. ۷۰۰ میلیون متر مکعب از این آب مصرفی به طور مشخص برای تهران از سدهای پنج گانه تامین می شود و ۳۰۰ میلیون متر مکعب از آب های دشت تهران تامین می شود. این در حالی است که دیگر این پنج سد هیچ آب اضافی برای تخصیص به شهر تهران ندارند.

به گفته او؛ در آینده تهرانی با بحران کم آبی و فرونشست زمین پیش روی ماست و نیاز داریم که برای جمعیت تهران به عنوان یک مولفه فکری اندیشیده شود. حداکثر ظرفیت تهران برای پذیرش جمعیت پنج میلیون نفر است، آن هم با فرض اینکه الگوی مصرف ۱۵۰ لیتر در روز باشد.

این صنعتگر تاکید کرد: ساختارهای مشارکت حکمرانی محلی را باید شکل دهیم. به طوری که مردم بتوانند در مدیریت سرزمین خود مشارکت داشته باشند. همانطور که کشورهای توسعه یافته در این مسیر حرکت می کنند و ایران تاریخی ما هم به این ترتیب بوده است.