وضعیت ‌پسماند استان تهران از آغاز شیوع کرونا تا پایان سال ۹۹

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران ضمن اشاره به معضلات متعدد استان تهران در حوزه ‌پسماند طی سال ۹۸ و۹۹ از تغییر در حجم و ترکیب ‌پسماند همزمان با شیوع ویروس کرونا تا بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی، از تدوین سه طرح جامع مدیریت پسماند در استان تهران طی سال گذشته خبر داد.

فاطمه اکبرپور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه درسال ۹۹ با افزایش شیوع ویروس کرونا، پسماندهای تولیدی در تهران دستخوش تغییر شد، گفت: میزان پسماندهای پزشکی حدود ۲۰ تن در روز افزایش یافت و ترکیب پسماندهای عادی نیز با توجه به افزایش میزان استفاده از وسایل حفاظتی نظیر ماسک، دستکش و ضدعفونی کننده‌ها تغییر کرد. با این حال خوشبختانه به‌رغم افزایش استفاده از وسایل حفاظتی، سرانه تولید پسماند در تهران تغییر نکرده و حدود ۷۶۵ گرم به ازای هر نفر است.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته برای جداسازی پسماندهای حجیم و پسماندهای مربوط به سرشاخه‌ها و ... میزان پسماند ورودی به آرادکوه نیز کاهش پیدا کرده است.

اکبرپور یکی از چالش‌های مدیریت پسماند در سال ۹۹ را تخلیه غیر مجاز پسماندهای پزشکی در اراضی جنوب و جنوب شرق استان تهران ذکر و اظهار کرد: اقدامات قانونی برای مقابله با این معضل بلافاصله انجام شد و پاکسازی اراضی توسط شهرداری‌ها صورت گرفت. چالش دیگر نیز مربوط به تخلف تعدادی از پیمانکاران پسماندهای صنعتی و ویژه بود که شفاف نبودن مناسبات حاکم بر بازار پسماندها بستر را برای تخلف و سوء استفاده پیمانکاران فراهم کرده بود.  

وی در ادامه توضیح داد: برخی از این پیمانکاران با نازل‌ترین قیمت با تولید کنندگان پسماند قرارداد منعقد می‌کردند و به دلیل هزینه‌های مترتب بر دفع اصولی پسماندها به ویژه پسماندهای خطرناک، آن‌ها را در محیط تخلیه می‌کردند. به‌منظور برخورد با این معضل و حل آن، بخش نقل و انتقال پسماندها در سامانه جامع محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست پیش‌بینی شد تا امکان نظارت برای استان‌های مبدا و مقصد و استان های مسیر فراهم شود.