مترو در تنگنای کاهش مسافر

مهندس نوبخت از کاهش 50 درصدی مسافران مترو از ابتدای سال 99 تا کنون خبر داد و گفت: متروی تهران با مشکل کاهش درآمد مواجه است.

به نقل از «شهر فردا»،متروی تهران فعال ترین حمل و نقل عمومی درون شهری در سال های اخیر و پیش روست و هیچ عاملی نمی تواند این ارگان فعال را از حرکت باز دارد اما در سایه اتفاقات سال جاری و شیوع ویروس کرونا در بین مردم و کاهش چشمگیر مسافران مترو، این شرکت حمل و نقل عمومی را با مشکلات فراوانی از جمله تامین و تهیه قطعات مورد نیاز روبروکرده است؛ لذا بزرگترین معضل این روزهای متروی تهران بی پولی است.

مهندس فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری تهران و حومه در گفتگو با پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، پیرامون ایستگاه هایی که قرار بود در آن فضایی برای اورژانس اختصاص یابد، اظهار داشت: چند ایستگاه به آنها تحویل داده شده من جمله ایستگاه علی آباد که تحویل آنها خواهد شد و استقرار اورژانس در ایستگاه های منتخب در دست اقدام است همچنین غرفه های عرضه ماسک نیز در تمامی ایستگاه های خطوط مترو فعالند و در ایستگاه های جدید نیز برای آنها جانمایی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که از شروع اپیدمی کرونا بزرگترین مشکل مترو چه بوده است تصریح کرد: بی پولی بزرگترین مشکل مترو است و به دلیل اینکه مسافران مترو کاهش داشته و نقدینگی در شرکت با توجه به کاهش 50 درصدی مسافران نسبت به سال قبل کاهش 50 درصدی داشته است.

متروی تهران با مشکل کسری بودجه مواجه است و با توجه به کاهش 50 درصدی مسافران مترو و افزایش قیمت ارز به صورت لحظه ای و با توجه به اینکه تامین قطعات مترو با آخرین قیمت ارز خریداری می شود مترو با مشکل تامین هزینه برای خرید قطعه مواجه است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران پیشتر از نیاز به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر و خرید تجهیزات مترو خبر داده و گفته بود : با توجه به کاهش 50 درصدی مسافران مترو و نیاز به تعمیر و تجهیز قطعات تامین این هزینه تنها از عهده شهرداری بر نمیاید و فراتر از آن باید به داد مترو رسید لذا این مبلغ تقریبی است و شاید در محاسبات با عددی بیش از این روبرو شویم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که طبق اعلام اعضای شورای شهر قیمت بلیت 15 هزار تومان است آیا این قیمت برای سال آینده تصویب خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: کاملا درست است و باید دید امسال در بودجه چه اتفاقی رخ خواهد داد و چه تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت اتخاذ می شود و برای سال آینده شورای اسلامی شهر تعیین می کند که با توجه به تورم موجود چه میزان بر قیمت بلیت مترو افزوده خواهد شد.