کووید19؛ سکوی پرتاپ هوشمندسازی شهرها

هوش مصنوعی راه تبدیل شهرها به مکان‌هایی هوشمندتر و کارآمدتر برای کار و زندگی را هموارتر می‌کند. با توجه به همه‌گیری پاندمی، شهرها اکنون در شیوه ساختار، مدیریت و مانور خود دچار انقلابی وسیع شدند.

به‌نقل از smartcitiesworld، این تغییرات از مسیرهای پیاده روی با فاصله اجتماعی گرفته تا کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، زندگی معمولی همه افراد را دستخوش تغییر کرده است. افراد با تغییر ساعت و شیوه رفت و آمد، سعی در تغییر و انطباق با شرایط حال را دارند. وسایل نقلیه عمومی میزان ظرفیت و سرویس‌دهی را کاهش داده‌اند و در نتیجه تعداد خودرو شخصی بیشتر شده‌است.

عامل کلیدی برای مدیریت این تغییرات در هوشمندسازی شهرها، فناوری است. یک شهر هوشمند برای برقراری ارتباط و پیدا کردن راه‌حل مشکلات به طیف گسترده ای از فناوری ها که به طور همگام با یکدیگر کار می‌کنند، نیاز دارد. سیر تکامل هوشمندسازی شهرها برای مثال در مقوله سفرهای شهری، حول سه عامل اصلی شکل می گیرد:

  • داده های بهتر و دقیق تر در مورد جاده ها
  • سیستم های کنترل بدون وقفه
  • پیشبرد تکنولوژی و فناوری و زیرساخت‌ برای آینده

 

کووید 19؛ عامل غیرقابل پیشبینی شدن در الگوی سفرها

یک نمونه قابل توجه در دوران بحران Covid-19 در لندن قایق Uber است. افراد می‌توانند از طریق برنامه Uber، قبل از حرکت رزرو کنند و از طریق رودخانه و یا جاده با استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی مشترک سفر کنند و اینگونه سفری با ویژگی‌هایی از جمله دوستدار محیط زیست و پایدارتر را داشته‌ باشند.

 

کووید 19؛ عامل اصلی تاثیر در ترافیک

در شهرها با به پایان رسیدن ساعات اداری، ترافیک شهری افزایش یافته و با استفاده از سنسورهای موجود در شهر و هوش مصنوعی می‌توان به کنترل سیگنال های ترافیکی، نظارت بر جریان ترافیک و ارائه داده های عددی در ارزیابی مسیرهای موجود پرداخت.


همچنین دوچرخه سواران و عابران پیاده می‌توانند از طریق اتصال به "سامانه هوشمند" کاملا به یکدیگر مرتبط بوده و یکپارچه باشند. این سامانه هوشمند تنها با یک شبکه G5 جدید امکان‌پذیر خواهد شد. در مرحله بعدی هوشمندسازی شهرها، استفاده هرچه بیشتر از اینترنت اشیا و هوش‌مصنوعی الزامی خواهد بود. با استفاده از برخی از فناوری هایی که ذکر شد، می‎توان چگونگی تردد افراد را در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌ تصویر کشید.

سفری را در نظر بگیرید: از خانه خود بیرون می روید و وارد یک "منطقه کم رفت و آمد" می شوید که پیاده روهای عریض و مناسبی برای مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری طراحی شده‌اند و شما را از لذت یک پیاده روی ایمن در هوایی تمیزتر برخوردار می کنند.

با رسیدن به ایستگاه دوچرخه سواری / اسکوتر الکترونیکی، می توانید مسیر خود را با استفاده از فناوری geospatial ترسیم کنید و با استفاده از cloud ارتباط می توانید هم بهترین مسیر را طی کنید و هم ایستگاه های دوچرخه سواری دارای فضای آزاد که در مسیرتان هستند را پیدا کنید.

اکنون از بزرگراهی که برای دوچرخه سواران طراحی شده است عبور می‌کنید، این بزرگراه به دلیل آنکه برخوردار بودن از حسگرهای هوشمند کنترل کننده که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، قادر است داده هایی در مورد میزان ازدحام و یا موارد تصادف و حتی نزدیکترین ایستگاه در اختیارتان بگذارد. با رسیدن به اسکله، از طریق برنامه قایق را رزرو می کنید، دوچرخه یا اسکوتر برقی را در ایستگاه می‌گذارید تا برای سفر و فرد بعدی آماده و شارژ شود.

اتصالات هوشمند با استفاده از سنسورهای هوش مصنوعی و شبکه G5، برای برقراری ارتباط و ارزیابی جریان ترافیک، ازدحام و ایمنی، هشدارهای علامت گذاری شده برای وسایل نقلیه، می‌تواند از تصادف‌ها و سایر مشکلات جلوگیری کند. برای مثال، می‌تواند رانند‌گان را از وجود عابران پیاده که از گوشه های کور عبور می کنند، آگاه کند.

همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید یکپارچه تر در شهر جریان داشته باشید. علاوه بر این، سنسورهای برق شهر می‌توانند میزان روشنایی مورد نیاز در معابر را با توجه به نیاز تنظیم کنند و انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر دریافت کنند.

اکنون، شما به مرکز شهر رسیده اید. منطقه‌ای کاملا هوشمند و بدون کربن‌دی‌اکسید. تنها راه تردد در منطقه پیاده‌روی یا استفاده از قطارهای شهری برقی است.

در حالیکه شاید تصور همچین شهری برای آینده‌ای نه چندان دور غیرقابل پیش‌بینی باشد، اما با توجه به تکنولوژی روز بسیاری از این موارد در شهرها در حال اجرا هستند.

"آینده با سرعت بیشتری می رسد و فناوری وسیله شکل دادن به آن را فراهم می کند"

شکی نیست که Covid-19 مانند یک کاتالیزگر برای سرعت بخشیدن به این تغییرات عمل کرده است. بسیاری از شهرها شروع به ایجاد تغییرات و انطباق پذیری هرچه بیشتر با شرایط حال را کرده‌اند. برای مثال، کره جنوبی با تاسیس مرکز داده، امکان ردیابی جریان ازدحام افراد را ایجاد کرده تا از گسترش بیماری و تعطیلی کامل جلوگیری کند.

می توانیم انتظار داشته باشیم که با توجه به افزایش سرعت تغییر در آینده‌ای نزدیک، سفرها سبزتر، بهم پیوسته تر، با زمان انتظار کمتر و جریان ترافیکی روان‎ترفراهم شود.