رشد ‌پسماندهای خطرناک و سمی الکترونیکی ۳ برابر ‌پسماند خانگی است

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با اشاره به اینکه سرعت فزاینده تولید پسماندهای جامد از تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی مستعمل، موجب نگرانی‌های محیط زیستی شده است، اظهار کرد: وسایل الکترونیکی اگر چه کیفیت زندگی ما را به میزان زیادی بالا می‌برد اما نوع جدیدی از پسماند را نیز ایجاد می‌کند که رشد آن سه برابر بیشتر از پسماندهای خانگی و به مراتب سمی‌تر و خطرناک تر از آن است.

فاطمه اکبرپور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به خطرات ناشی از ‌پسماندهای الکترونیکی گفت: وجود فلزات سنگین در بین پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی موجب نگرانی است چراکه به علت گازهای متصاعد شده از پسماندهای دفن شده و نشت در آب‌های زیرزمینی، محیط زیست را آلوده و فضای زیادی را جهت دفن اشغال می‌کنند. از این رو بازیافت پسماندهای الکترونیکی علاوه‌بر منافع زیست محیطی، منافع اقتصادی و اجتماعی زیادی به‌همراه خواهد داشت.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران درباره ‌پسماندهای الکترونیکی گفت: این ‌پسماندها شامل باتری‌ها به‌خصوص باتری‌های قابل شارژ، رایانه‌ها، گوشی‌های تلفن از رده خارج شده، مانیتورها و تجهیزات رایانه‌ای، تلویزیون‌ ، ویدیو، ماکروویو و دیگر لوازم الکترونیکی است که به دلیل وجود فلزات سنگین در این پسماندها و موادی از قبیل پلاستیک، سرب، آلومینیوم، طلا، نقره و فلزات سنگینی همچون جیوه، کادمیوم و آرسنیک بسیار خطر آفرین هستند. ‌