شهرداری بروجرد

اداره بلدیه (شهرداری) در سال ۱۳۱۴ در بروجرد تأسیس شد و محمدعلی احتشامی؛ نخستین شهردار بروجرد شد. رحیم جافری؛ شهردار فعلی این شهر است.
(برای آشنایی با شهر بروجرد کلیک کنید.)

شهرداری بروجرد دارای دو منطقه شهری و یک ناحیه مستقل شهری است؛ مناطق یک و دو شهرداری به ترتیب نیمه غربی و نیمه شرقی شهر را شامل می‌شود. جهان‌ آباد که در مجاورت میدان آیت‌الله بروجردی و در میسر جاده ۳۷ بر سر راه شهرهای اراک و خرم‌آباد قرار دارد، از سال ۱۳۸۹ از یک روستا به ناحیه شهری ارتقاء یافت و با عنوان «ناحیه منفصل شهری شهید کشوری» به بروجرد الحاق شد. محبوب‌ترین شهرداری‌ها و مناطق شهرداری شهر بروجرد در محله‌ های قلعه گرم، گاپله، گاپله، چهار جنار، گاپله واقع شده است.

اقدامات اولین شهردار بروجرد
در کتاب "‌خوزستان و لرستان در عصر ناصری‌" که به کوشش مهندس منوچهر احتشامی منتشر شده است‌، مکاتبات خانلرمیرز با ناصر‌الدین شاه و امیر‌کبیر و میرزا‌آقا‌خان نوری به تفضیل آمده است‌.
محمد‌علی احتشامی کار خود را در آغاز جوانی در اداره دارائی بروجرد شروع نمود و بعد در الیگودرزو خرم‌آباد ادامه داد و سال 1317 به ریاست دارائی شهرستان نهاوند منصوب شد‌. سپس به اداره دارائی قزوین انتقال یافت و در سال 1321 عهده‌ دار ریاست دارائی ملایر (این محدوده تا نهاوند به نام ثلاث معروف بود) شد‌.
محمدعلی سال 1326 عهده‌دار پیشکاری دارائی بروجرد و لرستان شد که در آن زمان خرم‌آباد، دورود و الیگودرز جزء این پیشکاری به حساب می‌آمدند‌.
پس از آن که به استان کرمانشاه رفت و در سمت ریاست دارائی کرمانشاه بازنشسته شد‌. حدود سال‌های 1342 و 1343 که انجمن‌های شهر‌، فعالیت جدیدی خود را شهرستان‌های مختلف کشور آغاز کردند و در لرستان نیز فرمانداری کل تشکیل شده بود، مردم شریف و حق‌شناس بروجرد‌، محمد‌علی احتشامی را به عنوان شهر‌دار انتخاب نمودند.
محمد‌علی احتشامی تمام سعی و توان خود را در آبادانی شهر خود به کار برد و با تمام قوا به معنی واقعی کلمه از صبح تا شام با علاقه‌مندی فراوان این کار را دنبال کرد‌.
اولین کاری را که شروع کرد‌، پاک‌سازی شهر بود که به واقع بر‌وجرد چهره دیگری به خود گرفت‌. سپس خیابان بهار را که در مقابل شهرداری بود، امتداد داد و آن را به صورت خیابانی بسیار زیبا در آورد که تفریح گاه مردم بروجرد شد‌.
مردم قدر‌شناس بروجرد پس از درگذشت او‌، همان خیابان را به نام محمد‌علی احتشامی نام‌گذاری نمودند‌. از کارهای عمرانی دیگر وی، احداث خیابان حافظ بو‌د. چون دسترسی خیابان بحرالعلوم به خیابان ‌پهلوی سابق‌) خیابان شهدا کنونی امکان‌پذیر نبود‌، با احداث این خیابان دسترسی مردم این دو خیابان به آسانی میسر شد‌.
احداث میادین متعدد در چهار‌راه‌های بروجرد و تعبه آب‌نما‌ها و فواره‌های زیبا در آن‌ها‌، به کلی چهره شهر را عوض نمود.
اگر چه انجمن شهر نهایت همکاری را با شهردار محبوب خود می‌نمود، ولی فرماندار بروجرد چون اعتبار و شخصیت شهردار جائی برای خود‌نمائی او باقی نگذاشته بود به مخالفت با شهرداری پرداخت و در حد توان مشکل برای شهر و شهرداری به وجود آورد‌، ولی کاردانی و پشت کار و شخصیت و اعتبار شهردار تمام این مشکلات را پشت سر گذاشت‌، چنان که بعد از اتمام دوره شهرداری و انجمن شهر ‌، وزارت کشور برای مدت یک سال و اندی شهردار منتخب مردم بروجرد را به عنوان شهردار وزارت کشور در کار خود ابقا نمود تا خدمات ناتمام خود را به انجام برساند‌.
احتشامی در زمان خدمت خود در شهرداری با مکاتباتی که با سازمان برنامه و وزارت راه نمود‌، طرح کمربندی راه ملایر به خرم‌آباد را به تصویب رسانید که عملیات اجرائی آن بعدا به انجام رسید‌. (‌کمربندی بروجرد‌)
یکی دیگر از خدمات ارزنده او تکمیل و توسعه گورستان شهر بود‌. چون دیگر محلی در محدوده امام‌زاده جعفر برای تدفین در‌گذشتگان وجود نداشت و با احداث خیابان جعفری و توسعه شهر‌، امکان تدفین در آن محدوده میسر نبود‌، لذا وی با بازسازی و تنظیم و توسعه قبرستان جان‌آباد، منطقه آبرومندی برای تدفین درگذشتگان آماده ساخت‌.
سطح شهر بروجرد از لحاظ آسفالت معابر و بخصوص پیاده‌ رو وضع بسیار نامطلوبی داشت‌، مرحوم احتشامی با استفاده از پیمانکاران ذی‌صلاح تهرانی که دارای کلیه وسایل انجام آسفالت‌، از جمله کارخانه آسفالت و غیره بودند به آسفالت خیابان‌های بروجرد به خصوص خیابان‌های خاکی و مرمت پیاده‌روها اقدام نمود و پس از این اقدامات بود که به واقع، شهر چهره یک شهر نو را به خود گرفت‌.
در همان سال‌ها بین شهرداران تمام ایران شهردار مشهد در ردیف اول و شهر‌دار بروجرد در مرتبه دوم قرار گرفت و وزارت کشور وقت به شهردار بروجرد نشان خدمت اهداء نمود‌.
بروجردی‌هایی که سنی از آن‌ها گذشته است خدمات زنده‌یاد محمدعلی احتشامی را همواره به یاد دارند و او را مشمول دعای خیر خود قرار می‌دهند‌. او به سان "علی‌محمد ساکی" که اسطوره‌ ای نزد مردم خرم‌آباد در پاکی، درستکاری و خدمت به شمار می‌رفت، صندلی چند روزه‌ مسئولیت را قدر دانست تا به واسطه‌ی این فرصت کوتاه که نصیب برخی می‌شود، اما فقط معدود کسانی چون احتشامی، ساکی و ... از آن درست استفاده می‌کنند، تا همیشه نام خود را در تاریخ بروجرد جاودانه ساخت.

منبع
اخبار بنا
بلد
پایگاه خبری یافته