راهکارهای هلند برای مدیریت صحیح آب از طریق بازیافت پسماند

دولت هلند استراتژی جدیدی را پیاده کرده است که مطابق آن، برنامه‌ ریزان شهری در سراسر کشور موظف هستند تا سال ۲۰۵۰ از اقتصاد مدور در تمام جنبه‌های مدیریت زندگی شهری استفاده کنند. حفظ منابع آب از جمله موارد مهمی است که در آینده با استفاده از اقتصاد مدور در این کشور امکان‌پذیر خواهد شد. در این مقاله با این استراتژی ها بیشتر آشنا خواهید شد.

دولت هلند در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰ رویکردهای اقتصاد مدور را در سراسر کشور اعمال کند که با این هدف، مدیران شهرهای آمستردام و روتردام این روزها اقدامات خود در این زمینه را شروع کرده‌ اند. برای مثال، شهردار پایتخت همکاری خود با شرکت‌های آب و برق را شروع کرده است و قصد دارد از طریق بازیافت آب پسماند، این منبع ارزشمند را به بهترین شکل حفظ کند.

مقامات رسمی روتردام نیز اقدام به تصفیه ضایعات دارویی و درمانی پساب‌ها کرده‌اند تا از این طریق، برای تولید انرژی، بیوگازهایی را تولید کنند. در واقع، مدیران این دو کلانشهر هلندی با بهره‌گیری از اصول اقتصاد مدور به حفظ یکی از باارزش‌ترین منابع زمین یعنی آب پرداخته‌ اند. بدیهی است که دسترسی به آب پاک برای نوشیدن، بهداشت و پرورش محصولات کشاورزی، امری بسیار ضروری است که متأسفانه آمار حاکی از آن است که مصرف این مایع حیاتی بیش از دو برابر نرخ رشد جمعیت، افزایش یافته است.

انتخاب رویکردهای اقتصاد مدور برای حفظ منابع آب

مدیران شهری آمستردام در پیروی از لزوم پیاده‌ سازی اقتصاد مدور تا سال ۲۰۵۰ در سراسر کشور از این رویکرد برای حفظ آب بهره گرفته و به موفقیت‌های زیادی نیز دست یافته اند. این افراد برای دستیابی به هدف خود، تکنیک‌هایی برای بازیافت آب را برگزیده اند و به طور همزمان از برنامه‌ های آموزشی و مکانیسم‌های مداخله‌ ای جدیدی بهره گرفته‌ اند.

در این راستا، برنامه‌ریزان شهر در نظر دارند با همکاری شرکت‌های آب و برق و همچنین معماران به ایجاد چرخه‌های بسته آب در ساختمان‌ها بپردازند تا از مصرف بیش از حد آب آشامیدنی جلوگیری کنند. آنها پیش‌بینی می کنند که در نتیجه این اقدام، هر ساله مصرف آب در هر خانواده به میزان ۵۲ هزار لیتر کاهش یابد که این موضوع به نوبه خود می‌تواند بحران کم آبی در پایتخت هلند را تا حد قابل توجهی برطرف کند.

برای این منظور، مسیر پساب‌های هر خانه آمستردامی در منبع از آب پاک جدا می‌شود و برای استفاده دوباره تصفیه می شود. در سطح شهر نیز، مدیران پایتخت با همکاری شرکت‌های آب و برق به بازیافت این مایع حیاتی در یک مسیر بسته می‌پردازند و مواد ارزشمندی نظیر فسفات را از آن استخراج می‌کنند.

بدیهی است موادی مانند فسفات که در منابع آبی پسماند به میزان زیادی یافت می‌شود، به عنوان کود برای تولید محصولات غذایی بسیار ارزشمند به کار می رود که البته این واقعیت اخیراً از دید مدیران پنهان مانده و کاهش آن در کره خاکی با سرعت زیادی در حال اتفاق است. این در حالی است که استفاده از کودهای مصنوعی در سراسر جهان به سرعت ترویج یافته و نقش مهمی در افزایش آلودگی هوا داشته است. مدیران آمستردام، استفاده از پسماندهای آلی و لجن‌های فاضلاب به عنوان کودهای طبیعی در مزارع شهری و حومه‌ها را گسترش داده‌ اند تا از این طریق هم به کاهش مصرف آب آشامیدنی و هم پرورش بهتر محصولات کشاورزی کمک کنند.

در شهر بندری روتردام نیز اقتصاد مدور نقش مهمی در طرح‌های شهری ایفا می‌کند و از این طریق، باعث پایداری بخش‌های مراقبت سلامت شده است. مدیران شهری به همکاری با رؤسای مراکز درمانی برای تصفیه پسماندهای دارویی از فاضلاب پرداخته‌ اند و از این طریق قصد دارند به ایجاد بیوگاز کمک کنند که خود می‌تواند منبعی مهم برای تولید انرژی به شمار آید.

جهان در رویارویی با بحران کم‌آبی

اگرچه مصرف بیش از حد آب در سراسر جهان رایج است، اما با این وجود، تأثیرات آن بر نقاط مختلف دنیا، شهرهای توسعه یافته و در حال توسعه، متفاوت است. به عنوان مثال دسترسی به آب در آمستردام، روتردام و سایر شهرهای پردرآمد جهان به راحتی امکان‌پذیر است، اما در عین حال در بسیاری از زاغه‌های آفریقایی و آسیایی، مردم در نوشیدن آب پاک به اندازه کافی با مشکل مواجه می‌شوند. آمار حاکی است که در کشورهای پردرآمد، ۹۸ درصد مردم به آب سالم دسترسی دارند، اما در کشورهای آفریقای جنوبی این میزان به ۳۰ درصد می‌رسد و حتی در بعضی از نقاط کم‌ درآمد، تنها ۶ درصد مردم به آب قابل آشامیدن آن‌ها تنها در حد زنده ماندن دسترسی دارند.

افزایش تقاضا، تأثیرات اقلیمی و بالا رفتن چشمگیر جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ از مهم‌ترین عواملی به شمار می‌رود که جهان را با بحران کم‌ آبی مواجه کرده است. امروزه از جمعیت حدود ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفری جهان، بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مورد در کشورهایی با بیشترین کمبود آب زندگی می‌کنند. بسیاری از مردم این مناطق برای دسترسی به آب آشامیدنی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل، بیماری‌های زیادی نیز در این مناطق گسترش یافته است.

منبع
ایمنا