UN-Habitat

عنوان: UN-Habitat For A Better Urban Future

موضوع فعالیت: آینده شهری بهتر برای تمام جوامع

دفتر اصلی: کنیا

آدرس سایت: https://unhabitat.org/

UN-Habitat از طریق دانش، مشاوره سیاست، کمک های فنی و اقدامات مشترک، تحولاتی اساسی را در شهرها و سکونتگاه های انسانی ترویج می دهد تا برای همه افراد و در همه مکان ها، موثر واقع شود.

دیدگاه UN-Habitat در مورد "زندگی با کیفیت برای همه در یک جهان شهری" جسورانه و بلند پروازانه است. UN-Habitat با شرکای خود برای ایجاد شهرها و جوامع فراگیر، با امنیت، مقاوم و پایدار همکاری می کند. در واقع، شهرنشینی را به عنوان یک نیروی مثبت تغییر دهنده برای مردم و جوامع، کاهش نابرابری ها، تبعیض و فقر، ترویج می دهد.

ماموریت
UN-Habitat در بیش از 90 کشور جهان برای ایجاد تغییر و تحول در شهرها و سکونتگاه های انسانی، فعالیت می کند.

برنامه استراتژیک جدید "UN-Habitat 2020-2023" ، رویکرد یکپارچه تری را برای حل چالش ها و فرصت های شهرهای قرن بیست و یکم و دیگر سکونتگاه های انسانی، انتخاب می کند.

مأموریت این سازمان، چهار نقش اصلی است که به طور خلاصه می توان گفت: اندیشیدن، اجرایی کردن، به اشتراک گذاری و شراکت.

اندیشیدن: اقدامات هنجاری UN-Habitat، از جمله تحقیقات پیشگام و ظرفیت سازی، استانداردهایی را تنظیم می کند و هنجارها و اصولی را پیشنهاد می دهد. همچنین، اقدامات موثر را به اشتراک می گذارد، پیشرفت جهانی را کنترل می کند و از تدوین سیاست های مربوط به شهرهای پایدار و سکونتگاه های انسانی، پشتیبانی می کند.
اجرایی کردن: امور عملیاتی UN-Habitat با بهره گیری از تخصص منحصر به فرد آن در زمینه شهرنشینی پایدار و واکنش در برابر بحران، اشکال مختلفی از اقدامات فنی را شامل می شود. این سازمان، پروژه هایی را برای پشتیبانی بیشتر از ارزش افزوده و متناسب با کشورها، اجرا می کند.
به اشتراک گذاری: این سازمان از طریق حمایت و ارتباطات مردمی می تواند پشتیبانی عمومی، سیاسی، مالی و اقدامات مشترک را به منظور ایجاد تغییرات کیفی و توسعه پایدار شهری در سطح محلی، ملی و جهانی، اجرا می کند.
شراکت: UN-Habitat با دولت ها، سازمان های نیمه دولتی، سازمان های ملل متحد، سازمان های جامعه مدنی، بنیادها، موسسات دانشگاهی و بخش خصوصی، همکاری می کند تا به نتایج پایدار در حل چالش های شهرنشینی، دست یابد.

تمرکز اصلی  UN-Habitat
• کاهش نابرابری مکانی و فقر در جوامع شهری و روستایی
• پیشرفت مشترک شهرها و مناطق
• تقویت اقدامات آب و هوایی و بهبود محیط شهری
• پیشگیری و واکنش موثر در مقابل بحران های شهری

با افزایش روند شهری شدن جوامع، فقر نیز به طور فزاینده ای، شهری می شود. شهرنشینی پایدار باعث بهبود زندگی مردم در سکونتگاه های انسانی در سراسر جهان و افزایش رفاه می شود. همچنین، شهرنشینی پایدار، امنیت غذایی را افزایش می دهد. وجود زمین های قابل کشت برای کشاورزی، مواد غذایی مناطق شهری را تأمین می کند و از بهره وری کشاورزی، حمایت می کند و معیشت جمعیت روستایی را نیز بهبود می بخشد.

از طریق برنامه ریزی تلفیقی شهری، دسترسی به خدمات اساسی و دسترسی به مسکن مناسب و مقرون به صرفه، بیشتر شده و در نتیجه، شهرهای پایدار به سلامت بیشتر نیز کمک می کنند. شهرهای فراگیر و پایدار، دسترسی بهتری به آموزش فقرای شهری، زنان و دختران را فراهم می کنند. آموزش فراگیر و عادلانه، مهارت های کافی را برای مشاغل مناسب و بهبود شرایط زندگی فراهم می کند.

فراهم کردن دسترسی برابر زنان و دختران به آموزش، مراقبت های بهداشتی، کار مناسب و تاثیرگذاری در فرایندهای تصمیم گیری سیاسی و اقتصادی، وضعیت اقتصاد پایدار را تقویت می کند و به توسعه شهرهای فراگیر و پایدار نیز کمک می کند.

برنامه ریزی موثر شهری و سیستم های مدیریت پسماند شهری، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشت را تضمین می کند و کیفیت و پایداری منابع آب در سراسر جهان را بهبود می بخشد.

از سوی دیگر، دسترسی به سیستم های انرژی پاک و کارآمد برای توسعه شهرهای ایمن، مقاوم و پایدار نیز بسیار مهم است، چرا که به آنها امکان می دهد تا ضمن کاهش آلودگی و کاهش تغییرات آب و هوا، رشد و عملکرد کارآمدی را نیز داشته باشند.

به طور کلی، شهرهای فراگیر و پایدار؛ نیرویی مثبت و قدرتمند برای پرداختن به رشد و شکوفایی اقتصادی پایدار هستند، زیرا باعث ایجاد نوآوری، مصرف و سرمایه گذاری می شوند. در این مسیر، سرمایه گذاری در زیرساخت ها، صنعتی سازی و نوآوری برای ایجاد امنیت، انعطاف پذیری فراگیر و پایدار شهرها، از عوامل کلیدی هستند.

در نتیجه، شهرهای پایدار از طریق برنامه ریزی، طراحی و اداره بهتر شهری، نابرابری های غالب را برطرف می کنند و UN-Habitat اینجاست تا تمام این چالش ها را با تمرکز بر مسائل شهری، حل کند.