۵۹ درصد طرح‌های شهرداری اصفهان در حوزه ترافیک بوده است

مدیرکل طراحی شهرداری اصفهان با اشاره به تهیه ۴۰۰ طرح شهری گفت: از بین بیش از ۴۰۰ طرح ابلاغی در سال‌جاری ۲۳۷ طرح معادل ۵۹ درصد مربوط به موضوعات ترافیکی، تعداد ۷۰ طرح معادل ۱۷ درصد مربوط به پروژه‌های خدمات شهری، تعداد ۴۶ طرح معادل ۱۲ درصد فرهنگی و ۴۸ طرح مربوط به دیگر حوزه‌ها و بخش‌ها بوده است.

سعید کورنگ بهشتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سالانه صدها طرح عمرانی که در بودجه شهرداری به تصویب رسیده در دستور کار بخش عمران شهری شهرداری قرار می‌گیرد در واقع این طرح‌ها بالغ بر ۷۰ درصد از کل بودجه را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در نیمه دوم هر سال ضمن تکمیل طرح‌های همان سال، مراحل طراحی پروژه‌های سال آینده نیز آغاز می‌شود و با هماهنگی حوزه‌های بهره‌بردار و جمع‌آوری مطالعات انجام شده مرتبط با طرح‌ها و مهندسی خواسته‌ها، مراحل طراحی فاز نخست آغاز می‌شود، افزود: پس از تهیه طرح‌های اولیه در کمیته‌های فنی و کمیسیون تصویب طرح‌ها توسط بخش‌های ذی‌ربط بررسی و در نهایت به تصویب ارکان شهرداری نیز می‌رسد و روند تهیه نقشه‌های اجرایی و برآورد نیز پس از آن خواهد بود.

مدیرکل طراحی شهرداری اصفهان ادامه داد: در سال‌جاری علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا همچون مباحث دورکاری و نبود امکان تشکیل جلسات حضوری فنی، از همان روزهای ابتدایی سال فرآیند جلسات به طور مجازی و آنلاین و به صورت مستمر بدون کوچک‌ترین وقفه انجام شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۰ جلسه کمیته فنی آنلاین با مشارکت کارشناسان و مدیران حوزه‌ها و بخش‌های مختلف شهرداری تشکیل و فرایند طراحی به سمت و سوی نتیجه هدایت شد، خاطرنشان کرد: در مجموع هرچند در سنوات گذشته عمدتاً در هر سال کمتر از ۳۰۰ طرح تهیه و ابلاغ می‌شد، در سال‌های اخیر به ترتیب ۳۵۰ و ۴۰۰ طرح حاصل عملکرد مجموعه طراحان این اداره کل بوده است.

کورنگ بهشتی گفت: از بین بیش از ۴۰۰ طرح ابلاغی در سال‌جاری ۲۳۷ طرح معادل ۵۹ درصد مربوط به موضوعات ترافیکی، تعداد ۷۰ طرح معادل ۱۷ درصد مربوط به پروژه‌های خدمات شهری، تعداد ۴۶ طرح معادل ۱۲ درصد فرهنگی و ۴۸ طرح مربوط به دیگر حوزه‌ها و بخش‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های ترافیکی شامل تقاطع‌های غیر همسطح و بزرگراه‌ها، خیابان‌سازی و پیاده‌روها، مسیرهای ویژه اتوبوس BRT، پایانه‌های درون شهری و ایمن‌سازی بزرگراه‌ها است، اظهار کرد: در حوزه خدمات شهری شامل پارک‌های شهری و مسیر مادی‌ها، ایستگاه‌های آتش نشانی، سرویس‌های بهداشتی و دیگر ساختمان‌های خدماتی خواهد بود.

مدیرکل طراحی شهرداری اصفهان افزود: حوزه فرهنگی، مجموعه‌های روباز و سالن‌های ورزشی، سالن‌های مطالعه، مراکز مختلف فرهنگی و نمایشی و سالن‌ها اجتماعات را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از جمله پروژه‌های شاخصی که در دوره‌های اخیر طراحی شده و عمدتاً به مرحله اجرا رسیده، می‌توان به پروژه‌هایی همچون تقاطع‌های غیر همسطح و بزرگراه‌های رینگ حفاظتی در شرق و شمال شرق اصفهان، تقاطع‌های شهید کشوری، تقاطع میدان میوه و تره بار، تقاطع فرزانگان، تقاطع شهید آیت الله غفاری، فاز تکمیلی تقاطع اندیشه و تعریض پل زندان، پارکینگ زیرسطحی توحید، ادامه خیابان توحید، ایستگاه آتش نشانی چهارباغ، مرکز نگهداری حیوانات بی‌سرپرست، پارک باغ گله، پارک مجاور بزرگراه شهید ردانی‌پور، پارک زمزم در مجاورت بزرگراه شهید حبیب اللّهی، پارک میلاد اطشاران، خطوط انتقال آب و مخازن ذخیره برای فضای سبز در مناطق چهار، پنج، هشت، ۱۰، ۱۲ و ۱۴، پروژه عظیم خانه کودک در منطقه دو، فرهنگسرای حسین‌آباد، سالن مطالعه سپاهان شهر، فرهنگسرای رسالت، بلک باکس پردیس هنر، مرکز توانمندسازی، طرح‌های مجموعه گلستان شهدا و ده‌ها طرح پیاده‌روسازی و صدها طرح کوچک و بزرگ دیگر اشاره کرد.

وی گفت: این پروژه‌ها به دست کارشناسان و طراحان این اداره کل و در معدود موارد نیز با بهره‌گیری از گروه‌های مهندسان مشاور شهر اصفهان تهیه و تکمیل شده است.