حدود ۸۰ هزار نفر در سال به تهران مهاجرت می کنند

تراکم زدایی آسیب های برخاسته از افزایش جمعیت در شهر تهران را کاهش می دهد. به عنوان مثال به شهروندان برای اسکان در مناطق با تراکم‌ جمعیت پایین مسکن واگذار شود، تا از خسارات مخاطرات طبیعی در تهران تا حدودی کاسته شود.

به نقل از پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،علی پژهان، جمعیت شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز درباره تراکم جمعیت گفت: تراکم بیش از حد جمعیت علاوه بر قاره آسیا در اروپا هم به وقوع پیوسته است. در کلانشهر تهران هم، تراکم بیش از حد در محلات و واحد های مسکونی، با افزایش تعداد خانوارها همراه است.

او عنوان کرد: تراکم جمعیت در همه دنیا، خصوصا در تهران اثرات مخربی مانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی، تخریب دارایی ها، تاسیسات زیربنایی و منابع تولیدی و خدماتی را در پی دارد.

این استاد دانشگاه افزود: تراکم جمعیت همچنین می تواند باعث بی کیفیت شدن نظام آموزشی و بهداشتی شود. به طور کلی چون در شهر تهران استاندارد های لازم برای هر فرد رعایت نشده است در نتیجه مدیریت کنترل جمعیت نیز صورت نگرفته است.

او درباره سرانه‌های حیاتی در تهران گفت: تهران در لحاظ کردن سرانه های حیاتی شهروندان نظیر نسبت فرد به فضای سبز (استاندارد فضای سبز برای هر فرد ۳ متر است)، نسبت فرد به هوای سالم، نسبت پزشک یا بیمارستان به جمعیت با مشکل مواجه است.

پژهان در مقایسه تهران با سایر پایتخت‌های دنیا اظهار کرد: تهران مانند شهر های توکیو، پاریس و لندن جزو پرجمعیت ترین شهر های جهان محسوب می شود. اما سبک زندگی در آن متفاوت است. در شهرهایی مانند توکیو و پاریس سبک زندگی بر اساس برنامه شهر مطلوب جهانی است. شهر مطلوب یعنی شهری که سبک درستی از حکمرانی شهری در آن اجرا می شود و حکمرانی شهری هم یعنی رای و نظر شهروندان در ساخت شهر موثر باشد.

او درباره تاثیر تراکم بالای جمعیت در شرایط بحرانی تهران عنوان کرد: وقوع مخاطرات طبیعی در نقاطی با تراکم جمعیت بالا، میزان خسارات را مضاعف خواهد کرد. شهروندان، نیروهای امداد رسان و... پس از زلزله در تهران با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد، چون استاندارد های مربوط به کیفیت و مساحت خانه های مسکونی و حتی عرض کوچه ها، به درستی اجرا نشده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تصریح کرد: باید در تهران تراکم زدایی جمعیت صورت گیرد. تراکم زدایی آسیب های برخاسته از افزایش جمعیت در شهر تهران را کاهش می دهد. به عنوان مثال به شهروندان برای اسکان در مناطق با تراکم‌ جمعیت پایین، مسکن واگذار شود، کوچه ها با عرض بالای ۴ متر ساخته شود، تا از خسارات مخاطرات طبیعی در تهران تا حدودی کاسته شود.