بازدید معاون عمرانی وزیر کشور از مراکز مدیریت پسماند گیلان

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، تصویب قانون "کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی" و آئین نامه اجرایی آن و پرداخت مبلغ 6700 میلیارد ریال جهت اجرای پروژه های اولویت دار مدیریت پسماند در استانهای ساحلی را از جمله اهم اقدامات این دولت در حوزه مدیریت پسماند اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد 5 تیرماه با بیان این مطلب در حاشیه بازدید از کارخانه کود آلی لاکان رشت و نیروگاه زباله سوز رشت که با حضور سه نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس، شهردار، فرماندار و دیگر مسئولان ذیربط انجام شد با اشاره به پروژه‌های پسماند شهرهای شمالی از آمادگی دولت جهت تخصیص اعتبار به این پروژه‌ها به ویژه دفنگاه زباله سراوان رشت خبرداد.

وی حل معضل سراوان را در گرو عزم و اهتمام جدی در سطح استان به ویژه شهر رشت دانست و گفت: هیچ مانعی از سوی دولت جهت تزریق منابع وجود ندارد و دکتر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه همواره از تخصیص اعتبارات لازم به پروژه‌های پسماند شهرهای شمالی به ویژه گیلان و شهر رشت استقبال کرده است.

وی با بیان اینکه همواره بر کار شبانه روزی برای رفع معضل سراوان تاکید داشتم، تصریح کرد: پروژه‌های پسماند بعنوان طرح‌های حیاتی باید در صدر سایر پروژه‌ها قرار گیرند چرا که نقش اساسی در حفظ سلامت مردم و نگهداری از محیط زیست دارند.

معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه مدیریت کارآمد رفع مشکلات پسماند نیارمند مشارکت پذیری چند وجهی، نگاه نو به مسایل و بهره گیری از ایده های جدید و فناوری های نوین است، اظهار کرد: برای حل این چالش بزرگ به یک همت جمعی نیاز داریم و همه باید پای کار بیایند زیرا معتقدیم اگر فقط همین معضل پسماند در گیلان و رشت حل شود بسیاری از مشکلات دیگر استان هم حل و فصل می‌شوند.

وی با تاکید برهم‌افزایی مطلوب و انسجام لازم در گیلان برای رفع معضل زباله سراوان و اینکه انجام این مهم به تنهایی از عهده شهرداری خارج است، پیشنهاد داد برای پیشبرد پروژه‌های پسماند و مدیریت زباله یک هسته متمرکز شکل گیرد.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه با بیان اینکه اعتبارات تخصیص داده شده ما در حوزه پسماند در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: 670 میلیارد تومان در این دولت جهت اجرای پروژه های اولویت دار مدیریت پسماند در استانهای ساحلی از جمله ایجاد و تکمیل حدود 80 پروژه مدیریت پسماند مشتمل بر واحدهای پردازش و کمپوست، ساماندهی محل دفن، تاسیسات انتقال پسماند، نیروگاه‌های زباله سوز و اجرای طرح های تفکیک از مبدا در شهرهای استان‌های ساحلی کشور اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: از مجموع مبلغ 670 میلیارد تومان، طی سال های 1398 و 1399 جمعاً مبلغ 551 میلیارد تومان به پروژه های مدیریت پسماند استان های ساحلی پرداخت شده است.

جمالی نژاد ادامه داد: برنامه‌ریزی و اجرای عملیات احداث تاسیسات زباله سوز در استان‌های شمالی کشور ، شامل نوشهر، ساری و رشت، برای نخستین بار با اعتبارات دولت و مشارکت بخش خصوصی انجام شده است و تاسیسات مذکور در نوشهر در آذرماه سال گذشته با دستور رییس جمهوری محترم با ظرفیت200 تن افتتاح و نیروگاه ساری با ظرفیت 450 تن در حال اتمام و تا پایان سال آماده افتتاح است.

جمالی نژاد در زمینه انجام مطالعات جامع مدیریت پسماند و آموزش و دانش فنی اظهار کرد: در این دولت مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند در 850 شهر واجد شرایط انجام و در کارگروه شهرستانی، استانی و مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تصویب شد. همچنین انتقال دانش فنی از طریق برگزاری دوره های آموزشی اعزام به خارج از کشور با همکاری موسسات بین المللی معتبر و قرار گرفتن کشور ایران به عنوان پایلوت آموزشی برای کشور‌های منطقه درخصوص برگزاری دوره های آموزشی مدیریت پسماندها برای مدیران و کارکنان شهرداری کابل صورت گرفت.