ایجاد و توسعه سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) در شهرداری اهواز

به گزارش اداره ارتباطات سازمان فاوا شهرداری اهواز؛ با توجه به تاکید شهردار اهواز مبنی بر نگاه نو و فن آورانه به مسائل شهری و تحقق شهرداری و شهر الکترونیک، سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اهواز با همراهی معاونت برنامه ریزی وتوسعه سرمایه انسانی در راستای تامین زیرساخت حیاتی توسعه شهر الکترونیک از مردادماه 98 اقدام به ایجاد و تجهیز واحد اطلاعات مکانی Gis شهرداری اهواز با رویکردی نوین نموده است.

اهم فعالیت های انجام شده این واحد در سال جاری به شرح ذیل می باشند:

  • تهیه لایه های بلوک و پارسل در محدوده مصوب: تهیه نقشه جامع شهر اهواز حاوی10273 بلوک شهری و 217879 پارسل
  • بهنگام سازی و تدقیق لایه معابر شهری: اصلاح هندسی لایه معابر و میادین شهری بر اساس آخرین اطلاعات موجود
  • مساحی معابر شهری: تهیه ی لایه های پیاده رو، سواره رو، آیلند دارای پوشش سبز، آیلند فاقد پوشش سبز، میادین شهری،محدوده ریل راه آهن مساحی تولید لایه پارکها و فضای سبز:این پروژه با همکاری سازمان پارکها و مناطق هشتگانه عملیاتی شد که منجر به ارائه آمار دقیق از پارکها و فضای سبز در طرح توسعه آنها گردید.
  • برداشت تصاویر سراسر نما معابر شهری: در این پروژه تصاویر معابر شهری بصورت 360 درجه(پانوراما) تهیه گردید که در حوزه های فنی و مهندسی، حمل و نقل، زیباسازی، گردشگری، تورهای مجازی، راهنمای شهری و کمک به مدیریت بحران بسیار مهم و کلیدی میباشد.
  • برنامه نقشه شهر اهواز: توسعه سرویس نقشه شهر اهواز که هم اکنون برای 40 لایه اطاعات مکانی شامل راه اندازی امکاناتی هم چون مسیریابی اتوبوس و تاکسی براساس قیمت و هزینه، مسیرهای پرتردد پیاده رو در خصوص کرونا، راه اندازی پیام‌هایی در خصوص مدیریت بحران براساس موقعیت مکانی به شهروندان می‌باشد. می توامیم تعداد لایه های اطلاعاتی را هم بیاوریم.
  • راه اندازی و استقرار سامانه زیر ساخت اطلاعات مکانی (SDI): این سامانه با هدف تجمیع یکپارچه سازی استانداردسازی و توزیع لایه های مکانی شهرداری و سازمان ها و نهادهای مرتبط و ارائه اطلاعات از طریق یک زیرساخت یکپارچه و هوشمند در سطح کلانشهراهواز ، استانی و ملی پیاده سازی گردیده است و قابل بهره برداری توسط کلیه نهادها و سازمان ها، شرکت های خصوصی و دانشگاهها و مراکز علمی می باشد.هم اکنون بیش از 60 لایه اطلاعاتی کاربردی از طریق وب سرویسهای مکانی در اختیار نهادهای همکار و متقاضیان قرار گرفته است.
  • تفاهم نامه با شرکت ملی پست جهت انتصاب کد پستی به املاک شهر: با توجه به لزوم فراهم سازی بستر زیر ساخت خدمات الکترونیکی برای شهروندان اهوازی و اهمیت تعامل ارگانهای خدمت رسان شهری جهت نیل به این هدف تفاهم نامه همکاری میان شهرداری کلان شهر اهواز و اداره کل پست استان خوزستان منعقد گردید. در انجام این تعامل جلسات کارشناسی متعددی تشکیل گردید که در نهایت طرفین این تفاهم نامه متعهد شدند برای پاسخ‌گویی سریع و آسان به شهروندان اهوازی، تبادل اطلاعات به صورت آنلاین (برخط) صورت پذیرد. این تفاهم نامه مقدمه ای است جهت وصول به تفاهم نامه همکاری بین دیگر دستگاهها که باعث اشاعه فرهنگ تبادل داده های بین دستگاهی، یکپارچه سازی زیر ساخت های شهری که در نهایت باعث دستیابی به استاندارد های شهر الکترونیک خواهد شد.