چهار منطقه تهران در برابر زلزله آسیب پذیرتر هستند

یک کارشناس با اشاره به اینکه تهران باید برای دو زلزله گسلهای زیر شهر و زلزله ای که فاصله ای دورتر از پایتخت آمده باشد، گفت: مناطق یک، دو، پنج و بیست در برابر زلزله آسیب پذیرترند.

آیدین روشن، ناظر، محقق و مدرس حوزه صنعت و دانشگاه و عضو بنیاد ملی نخبگان در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده نوشت: ایران و مخصوصاً تهران یک شهر کاملاً بی دفاع است که به هیچ عنوان از نظر چینش شهری، مهندسی نیست و اگر بخواهم به این شهر امتیاز ۱ تا ۱۰۰ دهیم نمره‌ای بالاتر از ۱۰ نخواهد گرفت. تهران از دو بافت قدیم و جدید ساخته شده است و نمی‌توان رقم دقیقی از ساختمان‌های ناایمن تعریف کرد، چرا که ساختمان‌ها در زمان مختلف و شرایط و ضوابط دوره خود ساخته شده است. در طول دهه‌های اخیر ساختمان‌های مختلفی در تهران ساخته شده است که هم اکنون همگی مستهلک شده است و بر اساس ضوابط فعلی ناایمن است.

نباید این نکته را فراموش کرد که ایران بر روی خطرناک‌ترین گسل‌ها واقع شده است که نتیجه آن پدیده‌ای به نام زلزله است؛ گرچه ماهیت زلزله مفید است، ولی عدم بکارگیری از دانش مهندسی، می‌تواند بیشترین آسیب و تخریب و کشتار توسط این پدیده بر پیکره یک شهر یا یک استان با عواقب بسیار وخیم ایجاد کند از مهم‌ترین آنها می‌توان به زلزله تهران، طبس، منجیل، رودبار، بویین زهرا، بم، دماوند و شمیرانات، سرپل ذهاب و… که بیشترین آسیب‌ها را بر خود دیده‌اند، اشاره کرد.

حال این نگرانی برای کلان شهری مانند تهران چگونه است؟ یک زلزله می‌تواند دارای محتوی فرکانسی خاص باشد که همان بلند مرتبه آسیب ببیند ولی کوتاه مرتبه نبیند؛ و بر خلاف باور یادمان باشد، ریشتر یک کمیت فیزیکی است و ارتباط مستقیمی با خسارت ندارد، یعنی اگر کلمه ۸ یا ۹ ریشتر برای یک زلزله به کار می‌رود امری جداست، که فکر کنیم یک ایستگاه ۹ ریشتر را تحمل می‌کند کاملاً اشتباه است.

به عنوان مثال در تهران هیچ سازه و شریان حیاتی در برابر ۹ ریشتر مقاوم نیست که امروزه جای خود را به کلمه تاب‌آوری داده است. زلزله هوشمند و مرموز است و ضعیف‌ترین نقطه را انتخاب می‌کند و به صورت یک عامل پیش رونده سازه را تخریب می‌کند. از مهمترین و فعال‌ترین گسل‌هایی که بحران را تشدید می‌کند، به گسل ماهدشت، مشا، ری، شمال تهران، دشت بیاض، پردیسان و… نام برد.

گسل پردیسان را می‌توان با عنوان یک گسل جدید مطرح کرد که غرب تهران را دستخوش تغییرات خود خواهد کرد که این گسل ما بین بزرگراه حکیم و همت قرار گرفته است.